Natáčení s metronomem (1) - rady pro bubeníky

Natáčení s metronomem (1) - rady pro bubeníky
Natáčení s metronomem (1) - rady pro bubeníky

Chystáte-li se nahrávat se svou kapelou ve studiu, možná je před vámi v této souvislosti věc, na kterou nejste při živém koncertování tak úplně zvyklí: Metronom do sluchátek.

Klik, jak se slangově říká úderům, které do sluchátek zprostředkuje automatický bubeník nebo elektronický metronom, je sice běžnou pomůckou bubeníka při cvičení, ale ne vždy patří k využívanému koncertnímu arzenálu. A ani to není nutné, pokud má bubeník i jeho spoluhráči dostatečně usazený timing. Tempových pohybů v písničkách dokážou využít jen tehdy, když to sami chtějí...

Mluvím teď samozřejmě o typu kapel, které nevyužívají ve svých aranžmá sekvencér nebo samplové smyčky. U nich je nutnost metronomické kontroly minimálně pro bubeníka do sluchátek nezbytná.

Pokud nevyužíváte těchto moderních mašinek, nabízí se ve studiu možnost nahrát základ kapely bez metronomu dohromady a zachovat tím živost koncertního provedení. Ovšem tento zdánlivě nejpřirozenější způsob může být ve skutečnosti pro mnoho kapel velmi zrádný. Je totiž podmíněn naprostou instrumentální jistotou a skutečnou sehraností kapely.

V opačném případě se stane, že kvůli jediné chybičce některého hráče musí všichni znovu točit další a další verze. A platí pravidlo, že od čtvrté páté verze jsou ty další jen horší a víc a víc bez šťávy...

Oblíbeným postupem je také nahrávání basy a bicích společně - a k nim potom ostatní nástroje své party postupně dotáčejí. Při první podobné zkušenosti ve studiu ale hrozí (což zjistíte až kontrolním poslechem v režii), že basa nejde s velkým bubnem až tak přesně, jak se zdálo ve zkušebně... Ve svém výsledku se nakonec bere ta verze, v níž jsou použitelné bicí, a basa se k nim stříhá a opravuje. Tímto se ovšem argument společného feelingu opět ruší a vše je nakonec stejné, jako by basista nahrával až do hotového partu bicích.

Pro méně zkušené kapely, které stojí o preciznější nahrávku, je proto bezpečnější natáčet tradičním způsobem postupných playbacků a hlídat bezchybnost každého nástroje zvlášť. Synchronizaci nám tu zajistí právě metronom.

Pokračování příště

Psáno pro časopis Muzikus