Mixy, které bychom měli znát! IX. - krok-sun-krok hopííí aneb Dancin’ Fool

Mixy, které bychom měli znát! - krok-sun-krok hopííí aneb Dancin’ Fool
Mixy, které bychom měli znát! - krok-sun-krok hopííí aneb Dancin’ Fool

Krok-sun-krok hopííí aneb Dancin’ Fool

Kdo: Frank Zappa

Co: dvoj LP Sheik Yerbouti

Kdy: 1977-1979

Kde: základní živá nahrávka Dancin’ Fool v Londýně, Hammersmith Odeon, 28. února 1978, mix z časově různých stop a dohrávek v Utility Muffin Research Kitchen.

 

Motto: Tu máš šesták a vyskoč... Tak, a máme informátora!

Zvukový soubor
Caption
1. Dancin' Fool 1. sloka, autor: Frank Zappa
Zvukový soubor
Caption
2. Dancin' Fool 2. Sloka, autor: Frank Zappa
Zvukový soubor
Caption
Dancin' Fool 3. refrén, autor: Frank Zappa

Aranžér

Fanóšek (už ne) Cappá

V roce 1975 kreativní otěcko Frankie dává sbohem Mothers of Invention, progresivnímu sónickému bandu. Jako skladatel opouští komunardní způsob práce, staví se na vlastní nohy a ráznými kroky pokračuje sám. Není divu, osobnost, která se nebojí čerpat z nejrůznějších žánrů, překypuje sarkastickými narážkami na vše prkenné kolem a jejíž skladby bude v nedaleké budoucnosti dirigovat například Pierre Boulez, potřebuje volná křídla.

 

Ovšem z ex kapely si přetahuje bubenické eso Terryho Bozzia  a vlastní sestavu doplňuje i o marimbového mistra Eda Mann a, klávesistu Tommyho Marse, baskytaristu Patricka O’Hearna. S nimi i dalšími podniká turné doma ve Státech i za mořem. Úspěšně.

 

Je to fajn, fajn, fajn - co to vidí oko mé modravé?

Do hledáčku nelítostného Franka se dostává společenské pozlátko a přetvářka. Zvláště si libuje ve slovních hříčkách a zesměšňování. A tak neváhá napadnou zlatý taneční hit Shake Your Booty (mimo jiné se sexuální konotací „třes svým biskoupkem“). Přepisuje jej do arabské transkripce - Sheik Yerbouti a pojmenovává po něm chystané dvojalbum. Na obal se nechává nafotit s cígem coby Ali Paša.

 

Vinyl obsahuje i Dancin’ Fool, song „analyzující sebevražedný sociální jev zvaný disco“: „... one of my legs is shorter than the other, and both my feet’s too long... / Jedna noha má delší je než druhá a ouha, obě perka příliš dlouhá... The beat goes on and I’m so wrong... / A jak duc duc vejde, tak mně to tak nejde... I’m a dancin’ fool. / Jsem tančící tydlí.

 

Xenochrony  - exprese nad technickou kvalitou

Aby Frankie ušetřil čas a peníze, zaznamenává si vystoupení živě prováděná výše zmíněnými instrumentalisty, navíc sborově velice fundovaně pějícími. Nahrávky potom osobně vyhodnocuje. A protože v jeho nitru dlí Mičurin, přichází s vlastní zvukařskou recepturou - metodou xenochrony (řecky xenos = cizinec, vetřelec, chronos = čas). Například používá bubenickou stopu nahranou na jednom koncertu a do ní nastříhává baskytaru s jinými přeslechy i jiným tempem nahranou na koncertě druhém. Tvrdí, že nepřesnosti i třebas kolize ve fázích se vzájemně vybalancují a vnesou do mixu nová napětí.

Obr. 1
Obr. 1

Samozřejmě že se ve své miloučce spletité sbírce koncertních motýlů ztrácí a kompletace s finální úpravou mu nejde dle jeho představ. Avšak vrána k vráně sedá a otevřený otevřeného si hledá: Frankovi se podaří do mixu zapojit mlaďoučkého inženýra Joea Chicarelliho. Tenhle zelenáč neodporuje, práce se zhostí s úspěchem a upozorní tak muzikantský svět na své jméno a dovednosti. P.S.: Později se stává stálicí v nominacích a obdržených Grammy za zvuk.

Obr. 2
Obr. 2

Špeky:

1.Harmonie ve sloce v grand pianu je složená z klesajících sedmiček (D7), typických postupů v muzikálech, lokálně navíc v New Yorku - viz Obr. 1: Sloka.

2.Harmonicky pochodující sloce kontrastuje refrén ukotvený na basové prodlevě - Cchar1 - s rovnými šestnáctinovými bicími.

3.Příznačným nástrojem Zappových skladeb se stává virtuózní xylofon Eda Manna, tremoly sémanticky směřující k cirkusovému představení, tím povyšující crazy Zappovu expresi na kvadrát - viz Obr. 2: Refrén.

4.Zappovo dublování vokálu je velice přesné, leckdy na vlas!

5.Fráze I may be totally wrong but I’m a... vychází na tři doby, tím rozbíjí pravidelné čtyřtaktové schéma a podporuje komplex z tanečního neumětelství.

6.Celý pějící band si vychutná zahuštěné klastry v mezihře - viz Obr. 3: Sbory - Klastry.

Obr. 3
Obr. 3

Zvukař

Jeden z největších experimentátorů rockové hudby, průkopník nových postupů a český kulturní atašé v USA, Frank Zappa, obšťastnil hudební svět v roce 1979 mimo jiné live-studiovým dvojalbem Sheik Yerbouti, na jehož třetí straně je píseň Dancin’ Fool. Dnes si rozebereme 3. sloku a na ni navazující 3. refrén.

Obr. 4
Obr. 4

Rozbor A - třetí sloka - viz Obr. 4

 

Základy

spočívají (na rozdíl od předchozích dvou slok) v half-time hraných bicích zvukově mírně upozaděných. Ty jsou ve stereu rozmístěny z pohledu Bozzia (Tom1 50% L, Tom2 10% R a Tom3 60% R). Lehce nad bicími potvrzuje harmonii O’Hearnova basa (Center), která svou neostrou barvou dává prostor k prosazení ostatních partů.

 

Doprovody

ztvárňuje pouze CP grand piano Yamaha, které je velice potlačeno, je tedy maskováno téměř všemi party. Zřejmě proto je z důvodu čitelnosti umístěno striktně vpravo (100% R). Tvoří nejzazší plán těsně nad úrovní hallu, na druhé straně není vyváženo žádným obdobným zvukem. Jen v 8. taktu se ozve gliss na syntezátor/kytaru, který putuje ve stereu (10% L až 70% L a zpět).

 

Sóla

Zappův zpěv (Center) vévodí celé nahrávce, hlasitostně i barevně. Od 13. taktu je zpěv podpořen dvěma unisono hlasy umístěnými na krajích báze (90% L a 90% R). Byly dotočeny playbackem ve studiu nebo byly použity z jiných koncertů.

 

Prostory

jsou tvořeny přeslechy mezi nástroji. Zpěv, CP piano a gliss jsou navíc lehce podkresleny dodaným hallem, který se projevuje hlavně v pauzách.

 

Špek 1: Expresivnost nahrávky je způsobena tím, že byla pořízena při živých vystoupeních. Ve studiu se pak dotáčely další party.

Špek 2: Nelze zjistit, které party se dohrávaly, dvojily nebo byly použity z jiných koncertů - xenochronie.

Špek 3: Ve 4. taktu ukázky se otevře gate na Tomu1 a MB s HH se díky přeslechům posunou vlevo.

 

Rozbor B - 3. refrén - obr. 5

Obr. 5
Obr. 5

Základy

jsou navzdory bohatšímu aranžmá refrénu jednodušší. Bicí v první polovině parodují disco styl 70. let. VB je hrán na všechny čtvrtky, HH hraje šestnáctiny a MB má pauzu. Basa stylově potvrzuje osminami v oktávách.

 

Ve druhé, Zappovštější, polovině se metrum změní na 4/4 + 5/4 dvojtaktí, to umocní komičnost. Ke stejně hranému VB se na lehké doby přidá MB a HH se omezí na osminy. 4. a 5. doba 5/4 taktu je vyplněna breakem. I basový part je bohatší. Zvukově se základy nemění.

 

Doprovody

Piano ze sloky je vystřídáno akordovou elektrickou kytarou. Ta je potlačena na lehký harmonicko rytmický doplněk umístěný 10% L, a tudíž je často maskována všemi ostatními party. Slyšitelně se prosazuje pouze v pauzách na koncích sudých taktů. Od 9. taktu se její doprovodná funkce změní na Lead (viz dále).

 

Sóla

I tu vévodí Frankův zpěv (Center) doplněný dalšími vokály tvořícími širokou bázi (95% L až 95% R). Od 9. taktu jsou vokály podpořeny dvojhlasem Lead elektrické kytary a Lead syntu (10% L a 10% R). Vše od 11. taktu ozdobí dvojené tremolo Mannova xylofonu (100% L a 100% R).

 

V závěru 3. refrénu se ozve široký vokál, který je více „omaštěn“ hallem.

Špek 1: I „despotický“ Zappa umí potlačit kytarový part ve prospěch vyznění celku.

Špek 2: Závěrečný vokál tvoří nejširší bázi celého refrénu (efekt „rozlití“ koresponduje s širokou harmonií) a vhodně tak připraví následující melodramatickou pasáž.

 

Závěr

Song je důkazem, že lze využít „drajv“ živé nahrávky a ve studiu jej podpořit dalšími party. Všechny postprodukční zásahy jsou dělány s citem a se zřetelem na zachování ducha živé nahrávky.

 

Plány jsou zřetelně odděleny. Přítomný zpěv, lehce vzdálené základy a potlačené doprovody, to vše pomáhá přehlednosti při dodržení šlapání.

 

Smixovaný tip

Ve filmu Poslušně hlásím instruuje přeochotný strážmistr Flanderka (J. Marvan) c. k. donašeče. Jaké je však zděšení, když pak zjistí, že pastevec koz Pepek Vyskoč po dědině roznáší: „Strážmistr řékal - starej Franta, císař pán, je vůl a tuhle válku nevyhrajem!“. Mladej Franta Zappa si s bandem v pověstné USA TV Show Saturday Night Live  vystřihl song Dancin’ Fool a občas i povyskočil. Jaké bylo jeho překvapení, že byl vedením zakázán a obviněn z přitahování pokleslé pozornosti.

 

Jsou jistoty, na které si dav nenechá sáhnout! To dobře věděli páni svazáci, když diskžokej Arnoštek nažhavoval na dýze své soukmenovce (Kouř). A není divu, přestože Zappa aktivně bojoval proti cenzuře a moci politiky, po roce 1989 vyvinula vlastní americká administrativa nátlak, aby se na pozvání prezidenta nestal v ČSFR vládním konzultantem, ale radši neškodným kulturním atašé. Tu máš šesták a vyskoč... Me..e...é!

Psáno pro časopis Muzikus