Kytarové inspirace - Zmenšený akord… Co s ním

Hola guitarristas,

dneska se podíváme pro inspiraci na jedno z nejčastějších využití tzv. zmenšených akordů, nebo chcete-li anglicky, diminished chords. Ať už hrajete hard rock, flamenco, jazz, blues, coutry či metal, všude tam jste se určitě už museli potkat v nějaké podobě s tolik typickým nezaměnitelným zvukem či barvou zmenšených septakordů.

Co je tedy tzv. „zmenšák“? Velmi jednoduše řečeno, zmenšený septakord je čtyřzvuk, tedy základní tón (prima), dále malá tercie, zmenšená kvinta a zmenšená malá septima (malou septimu zmenšujeme ještě o půltón dolů, můžeme ji chápat také jako velkou sextu). Pro příklad C dim má tóny C, E♭, G♭, A.

 

A co teď s tím? Zmenšený akord můžeme využít v harmonii několika způsoby, jedním, a asi nejpoužívanějším, způsobem je, že nám bude tento krásný akord, který má v sobě velké napětí, sloužit jako náhrada (substituce) za dominantu.

 

Použití dimu v praxi

Jak použít zmenšený septakord jako substituci za dominantu? Je to velmi jednoduché.

 

Vezmeme si například alterovanou dominantu D7♭9. Pokud se na akord podíváte z blízka, zjistíte, že obsahuje tóny D, F#, A, C, E♭ (tento akord hrajeme častěji spíše ve voicingu bez kvinty). Pokud dáme pryč základní tón, který bude hrát například basa, zbude nám čtyřzvuk F#, A, C, E♭, což není nic jiného než náš výše zmiňovaný zmenšený septakord, konkrétně tedy F# dim. Ale taky, jak určitě víte, akord A dim a nebo C dim a také E♭ dim. Ano, tento akord může mít díky své souměrnosti čtyři názvy a pokaždé se teoreticky jedná o tentýž akord či jeho obrat.

Kytarové inspirace - Zmenšený akord… Co s ním
Kytarové inspirace - Zmenšený akord… Co s ním

Jak to jde využít v praxi? V Příkladu 1 jsem zapsal velmi často používaný postup v klasické bluesové dvanáctce. V šestém taktu hraji místo akordu D7, který by se tam asi normálně hrál, akord E♭ dim. Tedy náhradu za dominantu alterací D7♭9. Zní to myslím velmi dobře. V dalším příkladu jsem si vzal normální dominantní jádro směřující do moll, tedy Am7♭5 (Am11)-D7-Gm7. Opět místo dominanty D7 použiji dim akord. Konkrétně E♭ dim a pak jeho obrat F# dim. Pokud budete dotyčný nahrazující dim hledat, můžete se držet pravidla, že příslušný dim se nachází o půltón výš než dominantní akord. Tedy místo D7 použijeme E♭ dim.

 

Zkoušejte další možnosti a varianty, transponujte a poslouchejte, jaké barvy nám zmenšený akord vytváří. Úplně stejný postup můžete samozřejmě použít i do improvizací. To si ukáže příště. Přeji, ať se daří.

Psáno pro časopis Muzikus