Kytarové inspirace - Walking bass na kytaře – part II

Kytarové inspirace - Walking bass na kytaře – part II
Kytarové inspirace - Walking bass na kytaře – part II

Hola, kolegové. V minulém díle jsme si ukázali návod, jak začít se sestavováním basové linky na kytaře. Začali jsme hraním půlových not tak, že na každou první a třetí dobu taktu jsme zahráli jeden basový tón. Dneska a příště bych v tomto tématu rád pokračoval.

No a jak jsem psal už minule, tohle je téma opravdu na celou učebnici. Tento a minulý článek by měli sloužit jen jako návod, a abychom vás případně nakopli či inspirovali k dalšímu studiu. Materiálů s touto tematikou jsou určitě hromady. Co se týče poslechu, napadá mě v rychlosti Jim Hall, Joe Pass, Martin Taylor, Tuck Anderss a spousta dalších kytaristů. Ale určitě je dobré poslouchat i basisty a všímat si, jak linku tvoří, jak jednotlivé akordy spojují atd. Tato technika by ale měla patřit aspoň trochu k výbavě každého kytaristy hrajícího jazz. Pokud doprovázíte jakéhokoliv sólistu jenom s kytarou bez ostatních nástrojů, zní tento způsob doprovodu velmi efektně. Tak si jdeme trochu zahrát.

Kytarové inspirace - Walking bass na kytaře – part II
Kytarové inspirace - Walking bass na kytaře – part II

Basa hraje čtvrtky

První a třetí dobu bychom měli tedy z minula víceméně vyřešené a můžeme se podívat na zbylé dvě doby. Pro ně máme v podstatě tři možnosti. Můžeme na nich zahrát jiný akordický tón nebo jiný doškálný tón, a třetí možnost, využívaná zvláště na čtvrté době, je sousední chromatický tón k následujícímu tónu. Jak si ale později ukážeme, zní tento tzv. approach tón hezky i na druhé době. Ještě je dobré znát jedno pravidlo, a to, že velmi dobře zní, když mezi druhou a třetí dobou není příliš velký interval a když mezi čtvrtou dobou a první dobou dalšího taktu je nejlépe půltón. Takže se rovnou pusťme do ukázek. Vypsat zde všechny kombinace je bohužel nad rámec zde vyhrazeného prostoru, tak aspoň pár základních pro inspiraci. Harmonii pro lepší pochopení nechávám schválně pořád stejnou.

 

V Příkladu 1 používám na druhých dobách buď tercii jako u Am7 nebo septimu jako u D7 a na čtvrté době vždy vrchního souseda k následujícímu akordu. Ve druhém příkladu je to stejné jen na sousední tón na čtvrté době jdu zespoda.

 

V třetí ukázce na akordu Am7 a na akordu Gmaj7 hraji na druhé době kvintu na třetí pak tercii.

 

Užijte si to a hledejte další možnosti a kombinace. Možná si zkuste nejprve zahrát pouze basovou linku a až později doplňte i celé akordy. Budu se těšit příště, kdy si ukážeme ještě použití doškálného tónu na druhé době a také už výše zmíněného approach tónu, nebo řekněme „souseda“. Mějte se hezky.

Psáno pro časopis Muzikus