Kytarové inspirace - Trsátko, prsty a blues

Kytarové inspirace - Trsátko, prsty a blues
Kytarové inspirace - Trsátko, prsty a blues

Hola, kytaristi a kytaristky! Zdravím vás u dalšího dílu našeho workshopu. Dneska bych vás rád inspiroval jednoduchou, velmi efektní technikou levé ruky (pro leváky pravé), a to kombinací trsátka a prstů. Pokud jste typ hráče, který využívá z jakéhokoliv důvodů více trsátko než prsty, víte, že některé věci se hrají dost obtížně nebo neznějí úplně tak, jak bychom chtěli, zvláště když jde například o vícezvuky atd. Zapojit tedy společně s trsátkem i prsty by se tedy mohlo někdy hodit.

V dnešním cvičení jsem zapsal velmi, ale opravdu velmi jednoduchý, nicméně efektní a stylový doprovod pro klasickou bluesovou dvanáctku v E. Na něm si můžete kombinaci trsátka a prstů krásně vyzkoušet a trochu se s tím seznámit, než se v nějakém dalším dílu pustíme do něčeho složitějšího. Tak pojďme hrát.

 

Dvanáctka v E

Nejdříve se pojďme podívat na samostatný doprovod. Dole na strunách E a A hraji přes každý akord dvanáctky známou figuru či postup sestavený ze základního tónu, malé tercie, velké tercie kvinty, sexty oktávy a zpět. K tomu budeme hrát vždy na druhé osmině, nebo chcete-li, protože je to shuffle, na poslední době trioly, vždy kvintu a základní tón dohromady (viz noty). Pokud se setkáváte s výrazem shuffle poprvé, je to rytmické cítění, kdy zapsanou rovnou osminu vnímáme a hrajeme jako triolu (viz Příklad 1).

Basový riff budeme hrát vždy trsátkem, a to tak, že budeme hrát pouze úhozy dolů, a kvintu a základní tón na strunách B a E1 prsty. Konkrétně tedy prostředník a prsteník, samozřejmě zároveň. Dejte pozor, aby hlasitosti strun B a E1 byly vyváženy jednak vůči sobě a jednak vůči basovém riffu, který hrajete trsátkem.

Pokud se vám bude vše dařit, můžete zkusit zápěstím, tedy klasickým palm-mutingem, basový riff lehce přitlumit, aby trochu připomínal kontrabas, a naopak vyšší struhy B a E1, které hrajete prsty, více akcentovat. Výsledek zní moc hezky.

Pro rychle se učící jsem ještě napsal trochu složitější variantu, kde budete muset prostředníček a prsteník trochu více zapojit a použít je jednotlivě (viz Příklad 3).

Přeji, ať vám to jde dobře.

Kytarové inspirace - Trsátko, prsty a blues
Kytarové inspirace - Trsátko, prsty a blues
Psáno pro časopis Muzikus