Kytarové inspirace - Tritónová subsituce (náhrada)

Kytarové inspirace - Tritónová subsituce (náhrada)
Kytarové inspirace - Tritónová subsituce (náhrada)

Zdravím. Téma dnešního workshopu mě napadlo, když jsem si připravoval noty na silvestrovské hraní. Nakonec to vyšlo na trio kontrabas, příčná flétna a já (kytara) a pět hodin hraní. :-) I přes to, že jsme spolu nikdy nehráli a někteří z nás se vlastně nikdy neviděli, jsem se na to poměrně těšil. Vybrali jsme především jazzové standardy, které spadají do kategorie bossanovy nebo slangově prostě latiny.

Měl jsem před sebou noty na pár věcí geniálního Antonia Carlose Jobima a lup ho, mám to! Dneska si řekneme něco málo o tzv. tritonové nadstavbě (substituci), kterou najdete snad v každé skladbě tohoto geniálního skladatele brazilských písniček. No ale samozřejmě také v mnoha dalších jazzových harmoniích napříč styly apod. Je to trochu rozsáhlejší téma, a tak to dneska vezmu jen velmi stručně. Tak, abychom se tím nechali inspirovat, a pokud možno jsem vás navnadil k hledání dalších informací a k dalšímu studiu.

 

Co je tedy tritónová náhrada

Jde o to, že durový dominantní septakord (G7, C7 apod.) můžeme zpravidla nahradit (zaměnit) za akord o tritón vyšší. Ptáte se, jak je možné, že to funguje? Je to velmi jednoduché. Určitě jste už slyšeli třeba při studii improvizace o tzv. guide tones. Jsou to zjednodušeně hlavní tóny akordu, které vyjadřují jeho, řekněme, jakost. Tedy to, jestli je durový nebo mollový a jakou má septimu. Jsou to tedy tercie a septima akordu. Vezmeme si například akord G7 G-B-D-F. Jeho dva důležité tóny, tedy guide tones, jsou tercie B a malá septima F. Teď vezmeme akord o tritón vyšší tedy Db7. Ten má tóny Db F Ab B. No a opět, jeho guide tones jsou tóny F a B. Jen F je teď tercie a B malá septima (Příklad 1). Vidíme tedy, že důležité tóny mají oba akordy stejné. Z toho důvodů nám tato záměna Db7 za G7 bude krásně fungovat.

Kytarové inspirace - Tritónová subsituce (náhrada)
Kytarové inspirace - Tritónová subsituce (náhrada)

Pokud basa bude hrát stále základní tón, bude nám ve finále znít alterovaná dominanta G7/5b nebo G7/9b apod. Podle toho, jakými tenzemi náš nahrazený akord Db7 vybavíme. Tyto tritónové záměny se hojně používají zejména v hraní takzvaných dominantních jader. Tedy sledu akordů II.-V.- I. Když budu opět konkrétní a uděláme si tohle jádro v C dur, budeme hrát akordy Dm7-G7-Cmaj7 (Příklad 2). No a právě dominantu G7 budeme nyní nahrazovat akordem o tritón vyšším tedy Db7, později s různými tenzemi. Připravil jsem zde pro inspiraci opět několik krátkých cvičení. V Příkladu 3 jsem nahradil G7 celým Db7 bez tenzí, ve známém drop 2 voicingu. Vždycky se snažím, aby spoj akordů byl co nejlogičtější a co nejlépe zněl. U dalších příkladů jsem pak doplnil Db7 o tenzi 9, případně 11+ nebo 5+ (viz noty). K tomu jsem přizpůsobil i ostatní akordy.

 

Jako Dm9 a nebo krásný a velmi oblíbený C69 místo Cmaj7. Určitě se to zkoušejte podobným způsobem sami zakomponovat do vaší hry.

 

Vezměte si jakýkoli jazzový standard, kde je právě postup II.-V.- I. a zkoušejte, jak tyto tritónové nadstavby znějí. Přeji hodně úspěchů, ať se vám vše daří, a co nejvíce inspirací pro vaši tvorbu.

Psáno pro časopis Muzikus