Kytarové inspirace - Trioly II

Kytarové inspirace - Trioly II
Kytarové inspirace - Trioly II

Zdravím. V minulém díle jsme si trochu procvičili velmi důležitý rytmický prvek, kterým jsou trioly. Nyní si ukážeme a zahrajeme, jak jsem slíbil, trioly zakomponované v sóle. Jako ukázku jsem vybral kousek jednoho z mých velmi oblíbených sól, které hraje fenomenální saxofonista Joe Henderson do písničky Black Narcissus, která se stala dneska už často hraným jazzovým standardem.

 

Joe Henderson Black Narcissus

Nejde nám nyní úplně tak o harmonický rozbor sóla jako spíše o procvičení trioly v různých, řekněme situacích neboli frázích. Tak pojďme si tedy tuto krátkou ukázku užít. Celá improvizace začíná krásnou melodií v Ab dórském modu. V harmonii se nyní po taktu střídají akordy Ab7 a Bb7/Ab. Pozor, skladba je ve 3/4 taktu. Z této krátké, ale moc hezké fráze by se dala vystavět celá písnička. Určitě si poslechněte nahrávku, abyste zaznamenali, s jakým citem, frázováním a zvukem Joe Henderson hraje. V pátém taktu začíná pěkná tritolová „motanice“ na stejnou harmonii.

 

Začínáme na druhé osmině trioly, tedy první dobu z trioly vynecháme. Dále pokračujeme nahoru a dolů po Ab dórské a celou frázi zakončíme krásně na první době devátého taktu tónem Ab, kde se zároveň mění harmonie. Díky nepravidelnému střídání not (viz noty) se tento, řekněme lick, může pěkně zamotávat. Jednoduché by samozřejmě bylo začít každou triolu novým tónem, ale to by neznělo tak dobře jako tady. Tím, jak se mění tóny nepravidelně, vyjdou totiž akcenty na jiných dobách než na těžkých. Výsledný efekt je, že fráze je jakoby o osminku posunutá, což zní fantasticky.

 

Vezměte si metronom a zkuste si celou tuto triolovou frázi zahrát s klikem. Pořád je dobré si uvědomovat, kde jsou těžké doby. Trochu se to ze začátku může motat, ale když se vám to podaří pochopit a dostat do ucha, bude to znít super. Zvláště v originálním tempu. Kontrolou vám může být, že skončíte opravdu na první době devátého taktu. Tak pokud se tím prosekáte, můžeme pokračovat dále.

Kytarové inspirace - Trioly II
Kytarové inspirace - Trioly II

Skladba nám transponuje o tón níže. Střídáme nyní akordy F#m7 a G#m7/F#. Stupnici změníme na F# dórskou. Následuje hezká triolová, velmi melodická, nahoru postupující kaskádovitá fráze. Fráze začíná předraženou dobou devátého taktu, což zase krásně rozbije pravidelnost (viz noty). Na konci dvanáctého taktu nás čeká další lahůdka a tak trochu zase motanice. Začínáme krátkou třítónovou frázičkou na druhé osmině trioly a končíme na první době trioly třináctého taktu. Pak máme osminkovou pauzu a opět další frázičku začínáme na třetí osmině první trioly a končíme na druhé osmině další trioly. Třetí triolu v taktu pak zahrajeme normálně od těžké doby. Uf, špatně se to popisuje. Koukněte do not. Tohle rytmické členění vytvoří dojem, jako byste hráli pravidelně trioly, ale vše je posunuté. Doporučuji si to poslechnout a zahrát s klikem. Opět se to může na začátku trochu motat, ale věřte, za chvíli to máte pod kůží. :-) Hrajte vše hodně pomalu, abyste si uvědomovali, kde je těžká doba. Nakonec vezměte metronom a zahrajte celý tento úryvek v kuse. Přeji hezký cvičení. Mějte se krásně.

Psáno pro časopis Muzikus