přihlášení uživatele
přihlásit trvale na tomto počítači
vyhledávaní

kytaraKytarové inspirace - Rozklad polozmenšeného akordu

30.09. | Autor: Tomislav Zvardon | sekce: pro muzikanty - workshopy
V minulém díle jsme si řekli něco málo o technice zvané sweeping a ukázali si jednu z mnoha cest jak pomocí této oblíbené a velmi efektní techniky zahrát arpeggia či, chcete-li česky, rozklady akordů. Ukázali jsme si konkrétně Gmaj7. Určitě jste si ale zkusili i ostatní druhy sedmiček. Jako dominantní, mollovou atd. Museli jste také narazit na akord Xm7b5, tzv. polozmenšený. Právě na tento akord bych se dnes rád trochu zaměřil a je už jedno, jestli ho budete hrát pomocí sweepingu či jakkoliv jinak. To už nyní nechám na vás.

Rozklady polozmenšeného akordu
Někdy se mi zdá, že je tento akord tak trochu opomíjený, což je veliká škoda, protože zní fantasticky a určitě se dá při improvizaci krásně využít. Pro ty z vás, kteří se s ním ještě nesetkali: Jde o septakord, který má v sobě mollovou tercii, zmenšenou kvintu a malou septimu, tedy 1 - 3 b5 Ø727. Tento akord najdete v každé durové diatonické stupnici na jejím sedmém stupni. V C dur je to tedy Bm7b5. Aby se nemusela celá značka vždy takto vypisovat, používá se jednoduchá zkratka AØ3. V harmonii se s ním nejčastěji setkáte v tzv. mollovém dominantním jádru, tedy sledu harmonických funkcí IIb - V7 - Im7. Pro konkrétní příklad EØ3 - A7b9 - Dm7.
Také se dá hezky využít jako nástavba za dominantu s čistou devítkou, například D9 (D, F#, A, C, E). Dáme-li pryč základní tón, vznikne právě onen F#Ø3 (F#, A, C, E). Ale zpět k našim rozkladům.
Napsal jsem zde tři velmi časté způsoby použití. V prvním příkladu máme výše zmíněné dominantní jádro směřující do mollové tóniky. U prvního akordu E7b5 jsem použil právě jeho rozklad od základního tónu. Dále pokračuji frází s tóny akordu A7b9. Celý lick končím na základním tónu tóniky, tedy D. To první arpeggio můžete hrát klidně sweepingem. Bude to znít moc hezky.
V druhém příkladu jsem použil rozklad akordu F#Ø3 přes akord D7. Výsledný zvuk bude tedy D9.
No a ve třetím příkladu jsem napsal ukázku použití stejného akordu, tedy F#Ø3 do akordu Am7. Právě díky tónu F# tím krásně vyjádříme tzv. dórský mod. Myslím, že to zní moc hezky.
Zkoušejte, hledejte a snažte se a buďte co nejvíce kreativní. Přeji hodně úspěchů.

Kytarové inspirace - Rozklad polozmenšeného akordu

Psáno pro: časopis Muzikus 2017/10

Online verze stránky: http://www.muzikus.cz/pro-muzikanty-workshopy/Kytarove-inspirace-Rozklad-polozmenseneho-akordu~30~zari~2018/

Komentáře

celkový počet: 0

Buďte první...


 
 
 
&;

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.