Kytarové inspirace - Melodická moll - IV. mod - lydicko-mixolydická

Kytarové inspirace - Melodická moll - IV. mod - lydicko-mixolydická
Kytarové inspirace - Melodická moll - IV. mod - lydicko-mixolydická

Hola, kolegyně a kolegové. Dneska budeme volně pokračovat v tom, co jsme tak trochu nakousli v minulém dílu. Zabývat se budeme tedy nadále stupnicí melodickou moll a jejími mody. Dneska bychom se podívali na tzv. lydicko-mixolydickou stupnici (mod), někdy nazývanou také jako lydická b7 (s malou septimou). Pojďme se s ní trochu seznámit.

Jak vzniká lydicko-mixolydická stupnice

Tento velmi oblíbený mod melodické moll najdete na jejím čtvrtém stupni. Tedy melodickou moll, pro tentokrát například e moll melodickou, zahrajeme od čtvrtého stupně. Tedy od tónu A. Jen pro úplnost: e moll melodická má tóny E, F#, G, A, B, C#, D#. Pokud ji tedy zahrajeme od IV. stupně, vznikne nám ona lydicko-mixolydická stupnice (viz noty). Sled tónů je A, B, C#, D#, E, F#, G. Pokud si na prvním stupni vytvoříme septakord, vznikne zde dominantní septakord, konkrétně tedy A7 s tenzemi, 9 (2) , 11+ (5b) a 13 (6). Když se podíváte na intervaly tohoto modu, určitě vidíte, kde se vzal ten název lydicko-mixolydická. Jde tedy o stupnici, která se hodí skvěle do dominantního septakordu a která je v podstatě shodná s mixolydickou, jen s tím, že má v sobě krásnou zvětšenou nebo také lydickou kvartu, která zde dodává opravdu hezké napětí. Tuhle stupnici najdete u kytaristů snad všech žánrů. Teď mě jen tak v rychlosti napadají jména jako Robben Ford, který ji například skvěle kombinuje s pentatonickou stupnicí, slyšet ji lze určitě například u Larryho Carltona, Johna Scofielda, Scotta Hendersona, Wesea Montgomeryho a určitě hromady dalších kytaristů. Pojděme si tedy trochu zahrát.

Kytarové inspirace - Melodická moll - IV. mod - lydicko-mixolydická
Kytarové inspirace - Melodická moll - IV. mod - lydicko-mixolydická

Hrajeme...

Když si e moll melodickou, ve které tento lydicko-mixolydický mod leží, zharmonizujeme tak jako v minulé dílu, vzniknou nám tyto akordy: Emmaj7, F#m7,Gmaj7/5+, A7, B7,C#m7/5b, D#7/5b (nebo také D#7alt). Vezmeme si tedy nyní akord A7, zkusíme si do něj hrát a poslouchat, jak nám tato stupnice zní. Dobře například bude znít například rozklad akordu B7 (B-D#-F#-A, viz noty). Máme zde intervaly sekundy (tón B), lydické kvarta (tón D#, enharmonicky Eb), sexta (tón F#) a základní tón A (viz noty). Krásně bude také znít rozklad akordu Emmaj7 (E-G-B-D#). Vůči akordu A7 nám budou znít intervaly kvinty, septimy, nóny nebo sekundy, a opět naše lydická kvarta. Zkoušejte si z těchto rozkladů vytvořit nějaké vlastní fráze a poslouchejte, jaké barvy či nálady jdou vytvářet.

 

Na závěr ještě uvádím pro inspirace pár licků lydicko-mixolydické stupnice přes akord A7. Hledejte další možnosti, poslouchejte tento mód a zkuste jej postupně zahrnout do vašeho výrazového rejstříku. Užijte si to, a ať se vám daří.

Psáno pro časopis Muzikus