Kytarové inspirace 3 - kytarový workshop

Kytarové inspirace 3 - kytarový workshop
Kytarové inspirace 3 - kytarový workshop

Kytarové inspirace II

Akord X7 v drop 3 voicingu

Zdravím u dalšího dílu kytarových inspirací. Dneska se naučíme, nebo pro někoho jen připomeneme, voicinig jednoho z nejpoužívanější akordů, a to dominantního septakordu, nebo chcete-li, durové sedmičky - X7. Určitě se vám jako jeden ze způsobů, jak takovou dominantu zahrát, vybaví asi nejrozšířenější tvar (viz Příklad 1a), kde hrajeme zpravidla pomocí barré pěti. nebo dokonce šestizvuk. Tento akord je samozřejmě sem tam použitelný, ale bohužel může znít v určitých případech, zvláště pokud je v kapele více harmonických nástrojů, poněkud „ucpaně“ a také ne vždy hezky zní v hmatu kvinta mezi strunami E a A.

 

Pokud si poslechnete většinu jazzových či bluesových hráčů, zjistíte, že hrají stejné A7, jen jim to zní trochu jinak - můžeme říci více bluesově nebo jazzově - zkrátka trochu jinak. Je to způsobeno tím, že často používají pro akordy odlišný voicing - uspořádaní hlasů v akordu. Ten, který si ukážeme dnes, patří do řady tzv. dropů, konkrétně tedy drop 3.

Kytarové inspirace 3 - kytarový workshop
Kytarové inspirace 3 - kytarový workshop

Vznikne nám takto septakord, ve kterém jsou hlasy uspořádány v pořadí: prima-septima-tercie-kvinta (Příklad 1b). No a právě onen souzvuk primy a septimy na strunách E a A, případně A a G, dává akordu oproti výše zmíněnému „klasickému“ voicingu hezčí a řekněme dominantnější charakter. U drop 3 je také výhoda, že hrajeme pouze čtyřzvuk, který zní díky intervalovému uspořádání více vzdušně a jasněji.

 

Vyzkoušejte si jej a porovnejte, který z voicingů vám více vyhovuje. Ono bude nakonec vždy záležet na konkrétní skladbě, hudebnímu stylu, počtu spoluhráčů atd. Jako cvičení jsem pro dnešek napsal bluesovou dvanáctku v F, kde si tento voicing drop3 hezky procvičíme. Pokud se s tímto tvarem teprve seznamujete, zkusil bych nejprve hrát pouze celé noty (Příklad 2).

 

Později můžete přidat třeba osminy (Příklad 3); pozor hrajme blues, takže shuffle. Zapsal jsem zde jen první čtyři takty, dál pokračujte podobně v celé dvanáctce. A pro ty z vás, kterým to půjde dobře, jsem udělal navíc takové cvičení, kde si spolu s akordy v usořádání drop3 procvičíme lehký funky doprovod (Příklad 4). Harmonie je stejná, tedy opět dvanáctka v F. Tak si to užijte.

Kytarové inspirace 3 - kytarový workshop
Kytarové inspirace 3 - kytarový workshop

Pro lepší orientaci v cvičeních a zpestření toho dílu jsem natočil opět krátké video, které najdete na www.zvardon.cz v sekci Projekty - Kytarové inspirace. Mějte se hezky a ať se daří!

Psáno pro časopis Muzikus