Kytarové inspirace 2 - kytarový workshop

Kytarové inspirace 2 - kytarový workshop
Kytarové inspirace 2 - kytarový workshop

Kytarové inspirace II

Rumba na tři...

Hola, všichni kytaristé a kytaristky, vítám vás u druhého dílu našeho workshopu Kytarové inspirace. V minulém díle jsme si trochu uvolnili a rozhýbali pravačku, a tak mi přišlo škoda v tom ještě dnes nepokračovat. Inspirací pro tento díl mi byla skladba již minule zmiňovaného geniální kytaristy Biréli Lagrèna Made in France, která vyšla na CD Gipsy Trio. Ostatně tuhle desku vřele doporučuji k poslechu či ke studiu. Je to velká učebnice jazzové či, chcete-li, gipsy kytary!

Made in France - doprovod

Při poslechu téhle skladby vás určitě na první poslech ohromí téma, které zde hraje Birelli v neuvěřitelném tempu, s neuvěřitelným přehledem a lehkostí. Skvělá je samozřejmě i vlastní improvizace, která se zde určitě aspoň v nějaké části objeví. My se ale dneska zaměříme na doprovod v této skladbě. Pokud se to písničky pozorně zaposloucháte, zjistíte, že je ve 3/4 taktu a rychlost zde máme někde okolo cca 240 bmp, což je tedy, vážení, pěkný mazec. Co se týče rytmu doprovodu, jde v podstatě o rumbu v opravdu netradičním 3/4 taktu. Někde jsem viděl napsáno u takové rumby „valse rumba“.

 

Pro ty z vás, kteří rumbu neznají, jde velmi stručně řečeno v podstatě o tanec - rytmus, který vznikl v Africe a vlivem nechtěné migrace afrických otroků do celého světa se tak rozšířil a hlavně smíchal s ostatními hudebními vlivy. A tak dneska máme kubánskou rumbu, trochu jiná je africká rumba, afro-peruánská a také španělská, tzv. rumba flamenco. Všude se rumba hraje malinko jinak, způsobů je mnoho.

 

My si dneska budeme všímat hlavně té flamenco rumby. Ta má svůj jedinečný charakter a určitě se k ní ještě budeme tady vracet. Z této rumby španělských či francouzských Cikánů, pro které je to opravdu stěžejní základní taneční rytmus, vychází i doprovod k Lagrènově skladbě Made in France. Samozřejmě dosti okořeněné „djangovskou“ melodikou. V devadesáti devíti procentech rumbu hrajeme na ve 4/4 taktu a způsobu doprovodu je opravdu mnoho.

 

V Příkladu 1 najdete jeden z mnoha způsobů, jak klasickou rumbu hrát. Dneska tedy ještě budeme hrát trsátkem, někdy později si ukážeme, jak použít některé prstové techniky flamenca. Co se týče akordů, většinou rumba není příliš harmonicky složitá, zpravidla je mollová s charakteristickou durovou dominantou v moll. Často jde o postup I-VII-VI-V. Pro e moll tedy Em-D-C-B7. My to pro dnešek trochu ještě zjednodušíme a zahrajeme si pouze postup Em7-Am7-B7.

 

Co se týče sazeb akordů, schválně uvádím ty nejednoduší sazby, jde nám přece jenom jde více o pravou ruku. Noty označené křížky znázorňují utlumené noty - mrtvolky -, které dávají celkovému zvuku hezké perkuse a vytvářející tak bohatý rytmický celek (viz video).

Nyní už se můžeme konečně dostat k dnešnímu hlavnímu cvičení a tím je tedy inspirace doprovodem Lagrènovy skladby Made in France. Jak tedy hrát takovou rumbu na tři? Prostě jednoduše odeberte z klasické výše uvedené rumby jednu dobu a vyjde nám tento rytmus (Příklad 2).

Kytarové inspirace 2 - kytarový workshop
Kytarové inspirace 2 - kytarový workshop

Takty se většinou hrají po dvou, tak můžeme rytmus vnímat také na 6/8, pokud se vám to bude lépe počítat. Základem toho, jak to dobře zahrát, jsou dvě věci, a to pravidelné střídání rytmické pravačky nahoru dolů v osminovém dělení a pak samozřejmě akcenty na těch správných dobách. Nejprve bych tedy pustil metronom pooomaluuu a hrál jen utlumené osminy, tak aby si pravačka přivykla.

 

Pokud nejste zvyklí hrát moc ve 3/4 rytmu, klidně si na metronomu dejte akcent na každou první dobu, ať pořád víte, kde jste. Pak můžeme přistoupit ke cvičení celého doprovodu.

 

Co se týče akordů, zvolil jsem jeden s možných způsobů, jak tento doprovod hrát, a to tak, abychom procvičili některé sazby, které bychom měli umět. Takže Em7 v drop 3 od struny A, Am7 (drop 3) a H7 jsem zde napsal v hezky znějícím obratu od tercie v drop 2 (viz noty). Střed skladby jsou pak septakordy v běžných sazbách drop 2 a 3. V druhém kolečku ještě použiji na D7 jeho obrat na druhé době, tak abych se pohodlně dostal na Gmaj až v desáté poloze. Přeji hezké cvičení, a ať se daří.

 

Jo, a jako u prvního dílu, na www.zvardon.cz najdete k tomuto dílu video. :-)

Psáno pro časopis Muzikus