Jak zrychlit techniku hry na baskytaře - baskytarový workshop

Jak zrychlit techniku hry na baskytaře - baskytarový workshop
Jak zrychlit techniku hry na baskytaře - baskytarový workshop

Vážení přátelé baskytarového vesmíru, říká se, že cvičit na nástroj se má v pomalém tempu. Ano, také cvičím v pomalém tempu. Je tady však jedna věc, a to, jak zjistit, že technika hry, kterou právě hrajete v pomalém tempu, je ta správná pro tempo rychlé? To je otázka, že? Představte si, že budete dvě hodiny denně věnovat technice hry v tempu pomalém, která bude v tempu rychlém úplně k ničemu! A o tom si dnes povíme víc.

Technika hry na baskytaru vyžaduje určitý koncept cvičení, co a jak. V tempu pomalém nikdy neodhalíte „meziúkony“, které ve zběhlosti a rychlosti hry překáží - jsou tam navíc. To je velmi důležité si uvědomit. Rychlost hry vytříbíte a dosáhnete tím, že odstraníte všechny „mezipráce“ a „meziúkony“, které tam nemají co dělat. Nastavte si na metronomu namísto tempa 90 MM třeba tempo 120 MM. Před zrcadlem, kdy se budete soustředit na levou a pravou ruku, totiž zjistíte, kde máte něco navíc, co vás zásadně brzdí v provedení techniky hry právě v tempu 120 MM (MM = Mälzelův metronom).

Jak zrychlit techniku hry na baskytaře - baskytarový workshop
Jak zrychlit techniku hry na baskytaře - baskytarový workshop

Koncept cvičení techniky hry

1. Rozehrajte se v pomalém tempu, třeba 90 MM. Doporučuji cvičení, které najdete v mé publikaci Škola hry na baskytaru, v kapitole Cvičení pro každý den. Délka cvičení 10 až 20 minut, s přestávkami.

2. Odpočiňte si, baskytaru odložte na půl hodiny.

3. Po odpočinku si vezměte nástroj a tempo metronomu nebo automatického doprovodu bicích nastavte na 110-120 MM. Vše kontrolujte před zrcadlem a vyvozujte ze zpětné vazby veškeré nedostatky levé a pravé ruky, které vás brzdí v rychlosti a robotické zběhlosti při hře. Hrajte cvičení 1 v půlových notách, pak pokračujte dál v osminách a šestnáctinách. Musíte být úplně roboticky přesní při změně dalšího tónu nebo polohy v osminových hodnotách nebo šestnáctinách. Naopak půlové hodnoty vám v tom samém tempu dovolí více „svobody“ a „gumovitosti“ v provedení změny na další tón - můžou zde být „meziúkony“ a různé předěly v technice rukou, ztráta pevné synchronizace mezi levou a pravou rukou. Zkracování půlové noty, čtvrtý prst levé ruky nemáte nad políčkem, které zrovna máte zahrát, nebo máte kompletně rozhozený prstoklad v levé ruce. Pravou ruku posouváte přes luby (dřevo) nástroje, nejste prsty přilepení ke struně - přílišné odhazování prstů při hře, špatné střídání prstů i, m. Tohle vám však ale neodpustí hra osmin nebo šestnáctin v rychlém tempu! Změny musí být ihned a bez zbytečných dalších úkonů!

Hoďte se do vody a plavte - tempo třeba 120-130 MM a zkoušejte zahrát to či ono místo nebo hudební pasáž. Když se vám to povede, zjistíte, že vše jste museli minimalizovat - žádný úkon, žádné zdržení, nikde nic navíc! Pak si dejte zpět tempo 90-100 MM. Váš mozek si zvykl na rychlejší hru. V tomto tempu vám připadá vše skvěle hratelné, snadné a samozřejmé. Proto je správné hrát denně tímto způsobem, a ne jen pomalu „vyklusávat“.

V technice hry na baskytaru platí zásadně jisté pravidlo, které ovšem neplatí v životě: Čím méně práce v provedení techniky hry, tím více rychlé muziky. Na to prosím pamatujte.

Přeji vám hodně štěstí při odstraňování brzdících „mezi-úkonů“ ve vaší hře - to je totiž recept, jak dosáhnout rychlé a pohodové hry, jako když něco vysypete z rukávu, jen samá lehkost.

Veškeré dotazy pište na info@adamusmartin.com. Těším se na naše další setkání.

Psáno pro časopis Muzikus