Jak vybírat... XI - softwarový sekvencer (DAW) - pokračování

Jak vybírat... XI - softwarový sekvencer (DAW) - pokračování
Jak vybírat... XI - softwarový sekvencer (DAW) - pokračování

V minulém dílu jsme se podívali na softwarové DAW, které lze používat na platformě Windows i Mac OS. Dnes se podíváme na takové, které nejsou multiplatformní, a lze je tedy používat buď pouze ve Windows a nebo pouze v Mac OS X.

 

Začneme od Mac OS X a softwarového DAW Logic, který je vyvíjen právě společností Apple, stejně jako samotný operační systém Mac OS X. Což je výhoda, která zaručuje naprostou stabilitu systému, mnohem rychlejší spolupráci s novými verzemi operačního systému apod. Zároveň je firma Apple tvůrcem Audio Units (AU) standardu. Tento typ plug-inů je v Logicu používán. Vzhledem k tomu, že Apple tento standard dále vyvíjí, je logickým předpokladem, že bude v Logicu práce s těmito plug-iny dotažená tak daleko, jak jen to půjde. Integrované plug-iny Logicu jsou na velmi vysoké úrovni a nezřídka to bývá jeden z důležitých argumentů, proč si uživatelé Logic vyberou. Logic je dodnes poněkud složitější na kompletní nastavení, na druhou stranu umožňuje řadu pozoruhodných zapojení signálu pomocí virtuálních kabelů mezi stopami a dalšími prvky, které signál upravují. Nicméně i bez nějakého nastavení většinou vše okamžitě funguje. Od verze 8 lze Logic použít v režimu „vše v jednom okně“, zatímco dříve se používalo nové okno na každý nový editor (což lze i dnes).

 

Jakousi jednodušší verzí než Logic je GarageBand, též od Apple. Ačkoliv se na první pohled jeví jako úplně jiná aplikace, jsou mezi sebou do jisté míry propojené. Nicméně se jedná o jednoduchý DAW s omezenými funkcemi, spíše pro začátečníky. Přesto ale nabízí i ReWire.

 

MOTU Digital Performer je také softwarový DAW, který pracuje pouze na Mac OS X. Říká se o něm, že jsou to Pro Tools na MIDI práci. Používá se hodně pro komponování hudby k filmu, pro tuto práci nabízí některé jedinečné vlastnosti. Umí například vytvořit jakési „balíky“ regionů (audio i MIDI dat) a z nich pak skládat nové sekvence. Hodí se to zejména pro použití jednoho motivu na více místech velkého projektu. Stejně jako u Logicu lze použít hybridní systém mezi „vše v jednom okně“ a více okny.

 

Cakewalk (Roland) Sonar naopak běží pouze v operačním systému Windows. Jeho grafická podoba se snaží hodně imitovat hardwarová zařízení, což může skvěle vyhovovat uživatelům, kteří s hardwarem hodně pracují nebo v minulosti pracovali. To ale vyžaduje velké množství grafických prvků, které mohou být vizuálně rušivé a také mohou zbytečně zatěžovat počítač a grafickou kartu. Způsob práce se Sonarem je zaměřen na jasně definované funkce v ovládání. Tento DAW je hodně rozšířen „za mořem“ a vzhledem ke způsobu práce s ním je hodně využíván pro klasickou hudbu.

 

Samplitude od firmy Magix. Nabízí práci až do 384 kHz. Pro jednotlivá editační okna se otevírají samostatná okna, nejedná se tedy o řešení „vše v jednom okně“, i když do značné míry takovým je. Práce je zaměřená hodně objektově. Je tedy možné mnohé parametry upravovat přímo v reálném čase. Grafika působí poněkud spartánským dojmem, nicméně je do velké míry skinovatelná. Navíc nevyžaduje zbytečně velké nároky na výkon počítače, a tak lze Samplitude klidně používat i na notebooku. Aby byla skutečně naplněna podstata DAW, nabízí Samplitude velké množství virtuálních efektů i nástrojů, a dokonce i nástroje pro mastering a authoring. K dispozici je ve třech různých verzích.

 

Magix Sequoia je vyšší třídou Samplitude. Kromě toho, co umí Samplitude, nabízí navíc například odbavovací systém do rádií nebo střih videa, včetně kompletní video postprodukce. K dispozici je i jakýsi správce uživatelů s různými uživatelskými právy a nastavením projektů, od vlastních klávesových zkratek přes rozmístění oken a nástrojů, barevného nastavení, až po presety crossfadů.

 

Poslední softwarový DAW je tak trochu výjimkou. Jednak jej lze provozovat na obou platformách a jednak je jeho změření trošku odlišné, nejedná se o DAW do studia v klasické podobě. Ableton Live je spíše zaměřen na živé hraní, funkce pro časovou kompresi a expanzi a nelineární způsob práce, čímž se zásadně liší od ostatních. Lze jej také přes ReWire k ostatním sekvencerům připojit.

Psáno pro časopis Muzikus