Jak vybírat... VIII - řídicí klaviaturu na pódium

Jak vybírat... VIII - řídicí klaviaturu na pódium
Jak vybírat... VIII - řídicí klaviaturu na pódium

MIDI kontrolér pro použití na pódiu si muzikant kupuje v případě, kdy vlastní větší počet nástrojů, které chce ovládat z jednoho místa. Z toho vyplývají nejdůležitější potřeby a očekávání od řídicí klaviatury.

 

Důležitým kritériem je v tomto případě počet MIDI výstupů a obecně možnosti směrování MIDI signálu z klaviatury (případně jednotlivých vrstev), ale i dalších ovladačů, do jednotlivých MIDI výstupů. Možnost USB připojení k počítači většina muzikantů v tomto případě neřeší, ačkoliv i na pódiu se dá hrát z virtuálních nástrojů, kde by se USB propojení hodilo. I v případě, že řídicí klaviatura nabízí pouze jeden MIDI výstup, lze vytvářet složitější MIDI systémy s větším počtem MIDI zařízení a nastavovat směrování signálu. Jedno zařízení může pracovat na jednom MIDI kanálu, druhé na dalším. Na zařízení, které MIDI data přijímá, je potřeba nastavit, aby nepřijímal MIDI data ze všech MIDI kanálů (MIDI Input Omni), ale pouze z jednoho určitého MIDI kanálu. Bohužel, ne všechny nástroje tuto možnost mají. Právě proto se hodí, pokud řídicí klaviatura umí vysílat MIDI data do většího počtu MIDI výstupů.

Jak vybírat... VIII - řídicí klaviaturu na pódium
Jak vybírat... VIII - řídicí klaviaturu na pódium

Od samotné klaviatury se pochopitelně očekává její vysoká kvalita. Ať už se muzikant rozhodne pro kladívkovou mechaniku nebo polovyváženou, bude ji často používat a při hře se musí cítit pohodlně. Kladívková mechanika je pochopitelně lepší pro muzikanty, kteří často hrají nebo dříve hráli na akustické klavíry. Některé riffy se ale vždy lépe hrají na polovyváženou klaviaturu. Dále se od klaviatury očekává možnost práce s vrstvami, s tím že výstupy z jednotlivých vrstev (ať už jsou uspořádány vedle sebe nebo nad sebou, ať jsou dvě nebo čtyři) bude možné směrovat do různých MIDI kanálů, případně MIDI portů. To umožňuje například hrát v levé části klaviatury zvukem z jednoho externího nástroje a v pravé části klaviatury hrát zvukem z druhého externího nástroje, případně třetího, čtvrtého atd.

 

Kromě klaviatury samotné je obvykle potřeba pracovat s dalšími MIDI událostmi, jako jsou především kontinuální MIDI kontroléry. Hodí se větší počet různých ovladačů, počínaje posuvnými jezdci přes otočné ovladače až po tlačítka. Větší počet je vhodný z toho důvodu, že potom je možné přiřadit některé konkrétní fyzické ovladače jednomu externímu nástroji a jiné dalšímu.

Jak vybírat... VIII - řídicí klaviaturu na pódium
Jak vybírat... VIII - řídicí klaviaturu na pódium

Spousta muzikantů by uvítala možnost vysílat pomocí numerické klávesnice přímo číslo programu zvuku, aby mohli rychle mezi jednotlivými zvuky přepínat. Takových řídicích klaviatur je bohužel málo. Ale řešení není také tak jednoduché a jednoznačné, jak by se na první pohled mohlo zdát. Muselo by být totiž přesně specifikováno, na jaký MIDI kanál a jaký MIDI výstup je změna programu zvuku směrována. Osobně za lepší variantu považuji paměti. Do jednotlivých banků paměti řídicí klaviatury lze uložit kompletní nastavení klaviatury. Včetně jednotlivých vrstev, jejich rozmístění po klaviatuře a směrování do výstupů, včetně nastavení konkrétních ovladačů a jejich funkcí atd. Za ideální považuji, pokud lze do paměti zaznamenat i pár MIDI příkazů (nejlépe alespoň pár kontinuálních kontrolérů, změnu programu a případně i nějaká SysEx data). V takovém případě lze pomocí vyvolání banku z paměti okamžitě vyvolat kompletní nastavení nejen pro řídicí klaviaturu, ale pro systém jako celek. Není pak vůbec potřeba starat se o změny zvuků a dalších parametrů na jednotlivých nástrojích mezi jednotlivými songy.

 

Samostatnou kapitolou jsou nožní pedály. Čím větší počet vstupů pro nožní pedály je k dispozici, tím lépe. Obvykle je nemožné jedním pedálem řídit jednou jeden nástroj a za chvíli jiný. Proto se hodí pro každý externí nástroj vlastní pedál. Ne vždy je ale potřebný počet vstupů k dispozici. V takovém případě nezbude než zapojit jednotlivé pedály přímo do externího nástroje a umístit si pedály pod řídicí klaviaturu. Na tomto řešení není nic proti ničemu (zejména třeba proti normě nebo logice) a je to naprosto spolehlivá cesta.

 

U řídicí klaviatury se obvykle zdá, že je samotná klaviatura na prvním místě. Často se ale stává, že samotné pohodlí ze hry na konkrétní klaviaturu ustupuje do pozadí za další výše uvedené parametry.

Psáno pro časopis Muzikus