Jak hrát na baskytaru jinak než ostatní - 2. díl - baskytarový workshop

Jak hrát na baskytaru jinak než ostatní - 2. díl - baskytarový workshop
Jak hrát na baskytaru jinak než ostatní - 2. díl - baskytarový workshop

Umíte nehrát?

Umění nehrát je také umění. Být ukecaný v hudbě je takové nepěkné. Máte-li nutkání neustále na baskytaru něco drmolit, tak to posluchače bude obtěžovat. Určitě porušíte pravidlo o zbytečných tónech, které v dokonalé hudbě být nesmějí.

Naučte se nehrát. Říct jen to, co je podstatné. Zbytek vymazat, ať promluví baskytarové ticho. Pomlky jsou také hudba a k hudbě patří. Buďte odvážní v hudbě i mlčet.

Jak hrát na baskytaru jinak než ostatní - 2. díl - baskytarový workshop
Jak hrát na baskytaru jinak než ostatní - 2. díl - baskytarový workshop

Umíte zahrát třeba po celých notách nádhernou rychlejší pasáž hned napoprvé? Hrajete jako z CD, nebo je to vše rozkolísané a vaše potřebuje hra zásah editace?

Být jiný než ostatní - to je hrát naživo tak, že všichni uznají vaši hru na baskytaru, jako kdyby byla již nahraná, krásně uhlazená a zapadala do celku jak svým zvukem, obsahem, tak i provedením. Hra úplně dokonalá a jiná než u ostatních - vaše hra.

Umíte být charismatičtí? Svým pojetím hry můžete podpořit méně zkušené hudebníky. Ne je převálcovat, ale podpořit. Určitě to ocení. V kapele můžete své kolegy podpořit svým způsobem hry tak, že i jim se bude hrát skvěle. Třeba vám pak řeknou, že doma jim to nejde, ale s vámi to šlape a vědí, jak pak mají na zkoušce nebo na koncertě hrát. Orientují se, a to díky vám. Jste pro ně nenahraditelní.

I když zrovna hrajete jen celé nebo půlové noty, znáte dostatečně i hudební teorii? Skvělé auto dokáže jet velmi rychle, ale takové skvělé auto umí jet i velmi pomalu. Hrajte jinak než ostatní - hrajte vždy výborně. I na dlouhých tónech poznáte kvalitu a jinakost interpreta. Ostatní hrají třeba dobře, vy ale výborně, tedy jinak než ostatní, protože svým přístupem ani jinak hrát nemůžete než jen skvěle.

Hrajete dlouhé tóny, protože víte, proč je dobré je ve skladbě hrát. Vyznáte se se přece hudební teorií a ta není nic jiného než zapsaná praxe.

Víte, co vše se děje v ostatních nástrojích ve skladbě, kterou hrajete?

Umíte hrát z not? Víte o tom, že dnes mnoho baskytaristů z not hrát neumí? Víte, že to není profesionální?

Umět si přečíst hudbu z not je naprosto zásadní. Učte se hrát z not. Nikdy jsem z tabulatur nehrál ani u nás, ani jinde ve světě. Vždy jsem hudbu dostal na notový pult v notové podobě. Hudba se píše do not. Je to úžasná řeč, zápis je srozumitelný všem na celém světě.

Hrajte jinak než ostatní - vždy na první pokus hned na výbornou.

Co tón nebo pasáž, to nádherný herní projev, který posluchače úplně okouzlí a osloví. Budou si o vás povídat, jak nádherně hrajete, tak nějak jinak, velmi zajímavě, a že to ti ostatní musejí přece slyšet! A to je skvělá baskytarová pověst, o kterou by vám přece vždy mělo jít.

Nekopírujte, ale snažte se přijít vždy se svojí verzí perfektní hry v každém detailu.

Hrajte vždy s láskou k hudbě. Pracujte na detailech. Ty na vás totiž prozradí, o koho jde, kdo zrovna na baskytaru hraje. Tím budete jiní než ty ostatní. Neříkám lepší nebo horší - sví, jedineční a nenapodobitelní.

Přeji vám krásné léto, strávené třeba s baskytarou. Veškeré dotazy pište na info@adamusmartin.com. Těším se na naše další setkání.

Jak hrát na baskytaru jinak než ostatní - 2. díl - baskytarový workshop
Jak hrát na baskytaru jinak než ostatní - 2. díl - baskytarový workshop
Psáno pro časopis Muzikus