Jak hrát na baskytaru jinak než ostatní - 1. díl - baskytarový workshop

Jak hrát na baskytaru jinak než ostatní - 1. díl - baskytarový workshop
Jak hrát na baskytaru jinak než ostatní - 1. díl - baskytarový workshop

Vážení přátelé baskytarového vesmíru, hrát na baskytaru jinak než ostatní netkví v tom, že budete hrát na nástroj třeba zubním kartáčkem. Je úplně o něčem jiném. Především to nemá nic společného s cirkusem nebo sportovním výkonem. Baskytarou není nutné dávat góly, není třeba s ní být první v disciplíně běh na pódium nebo trefování se baskytarou z pěti metrů do baskytarového obalu na první pokus. Ano, dnes byste s takovou prezentací baskytary byli jistě na internetu obdivováni. Ovšem nikdy byste asi neočekávali, a ani nevyžadovali, aby naopak fotbalista

bubnoval na míč nebo vyluzoval tóny na brance. Chtivost měřit výkony a soutěživost má za následek zkreslení a nezdravé povědomí o tom, co je to hrát na baskytaru i ostatní hudební nástroje jinak.

A budete možná překvapeni, co je to být originální ve hře na baskytaru! Pojďme si vše pěkně postupně rozebrat.

 

Umíte zahrát rovné čtvrtky, osminy, trioly?

Umíte zahrát čtvrtky tak rytmicky dokonale, že je každá čtvrtka jedna jako druhá? Co akcenty? Umíte akcentovat každou druhou nebo první a třetí?

K čemu vám jsou jisté frajeřiny, když pak přijde hra ve čtvrťových notách, a vy tyto „primitivní“ čtvrtky máte rytmicky rozsypané?

To samé platí o hře osmin a triol. Mějte je vždy krásně rytmicky uhlazené, důsledně dodržujte i délky tónů. Každý detail hry mějte pod kontrolou. Věřte, že vím, o čem píšu. Hrát jinak a zajímavěji než ti ostatní, je hrát tyto „základy“ tak dokonale, že nebude pochyb o tom, kdo to hraje - že jste to právě vy! Ukázky . až 3 si nahrajte v tempu 90 MM a zaposlouchejte se do nich. Jsou zahrané dokonale? Celou ukázku najdete v publikaci Škola hry na baskytaru, strana 39 (ukázka 0319, CD 13 - na webu autora).

 

Nepředvádíte se?

Vždy by vás měl zajímat hudební celek. Neměli byste svůj nástroj, své pojetí hry vyvyšovat nad celek hudby. Hrát zbytečné tóny, které tam být nesmějí (schválně nepíšu být nemusí). Hrajete pro celek hudby, nebo vychloubačně egoisticky pro sebe samé? Dovedete si představit, že by takové předvádění individualit započal při hře padesátičlenný symfonický orchestr?

 

Umíte pracovat s dynamikou a vytvářet krásný kultivovaný a zajímavý pevný tón?

Tohle je velmi důležité. Mít svůj charakteristický tón a herní projev. Okamžitě vás posluchači můžou poznat, že jste to právě vy. O kvalitě tónu nerozhoduje jen kvalita samotného nástroje, ale především vaše technika hry a tvorby zajímavého tónu s nenapodobitelným charakterem. Všimněte si prosím, že věhlasní hráči na baskytaru ho mají.

Dynamika hry vám v tom jen pomůže. Dynamikou totiž k posluchačům promlouváte. Je to totéž, jako když hovoříte: Zdůraznit přesně to, co je důležité a naléhavé, akcentací dát posluchačům jasný návod, jak vypadá rytmický puls v dané části skladby. Mít svůj osobitý nádherný tón, který jde z vás. Jen vy, nástroj, jeviště a posluchač.

Jak hrát na baskytaru jinak než ostatní - 1. díl - baskytarový workshop
Jak hrát na baskytaru jinak než ostatní - 1. díl - baskytarový workshop
Jak hrát na baskytaru jinak než ostatní - 1. díl - baskytarový workshop
Jak hrát na baskytaru jinak než ostatní - 1. díl - baskytarový workshop
Jak hrát na baskytaru jinak než ostatní - 1. díl - baskytarový workshop
Jak hrát na baskytaru jinak než ostatní - 1. díl - baskytarový workshop
Psáno pro časopis Muzikus