Hudební patologie XXXVI - Petr Janda - Dávno

Hudební patologie XXXVI - Petr Janda - Dávno
Hudební patologie XXXVI - Petr Janda - Dávno

diagnóza: e moll aiolská (práce s motivem)

Dalším nepřehlédnutelným českým kytaristou, na jehož part se podíváme, je bezesporu legenda českého bigbítu Petr Janda. Myslím, že kapelu Olympic, se kterou je jeho jméno již hezkou řádku let spjato, není potřeba nějak obzvláště představovat. Ono by to vyšlo klidně na jedno číslo Muzikusu:-) Petr Janda není jen výrazným rockovým kytaristou, ale i skladatelem mnoha rockových hitů, které časem tak zlidověly, že si je hrají a zpívají několik desetiletí snad všechny generace v celé naší zemi. Jen těžko uniknete Želvě či Jasné zprávě. Ve hře Petra Jandy nenajdete sice žádné velké „zatáčky“ či alternace, ale oplývá jakýmsi přirozeným darem hry přímo na branku. Tím míním dobře zapamatovatelné melodické linky, které vkusným způsobem podpoří danou píseň (ostatně nedovedu si představit píseň Jasná zpráva bez úvodního sóla, prostě ten rozklad G dur tam musí být). Co je mi dále sympatické na Petrově hře, je fakt, že technika nikdy nepřevyšovala nápady, a i když slyšíme, řekněme, techničtější běh či sólo, vždycky to má hlavu a patu! Do daného stylu a k daným písničkám to funguje výborně. Jako ukázku jeho hry jsem vybral sólo z písně Dávno natočenou v roce 1994 na CD Dávno vydané u Bestia Records.

Hudební patologie XXXVI - Petr Janda - Dávno
Hudební patologie XXXVI - Petr Janda - Dávno

Petr Janda - Dávno

Podíváme se tedy na desetitaktový motiv, který se nám v malých obměnách ve skladbě několikrát objevuje a je, řekněme, jakousi variací na téma, které slyšíme ve zpěvu. Tím hezky zapadá do skladby a příjemně ji obohacuje. Doporučuji si úryvek dobře naposlouchat a zkuste se zaměřit na feeling či energii, s jakou tento motiv Petr Janda hraje. Určitě ti všimněte jeho vibráta, které jsem úmyslně do not nezapisoval, ale nechám jej na vás.

 

Co se nám tedy ve skladbě děje? Když se podíváte na harmonii, do které se sólo hraje, zjistíte, že se nacházíme v e moll přirozené tónině. Akord Em (I. stupeň), pak akordy C, D, což jsou VI. a VII. stupeň, následuje dominanta Hm (V. stupeň) a zpět do VI. stupně, takže C. Tohle čtyřtaktí se ještě jednou opakuje a v posledních dvou taktech máme subdominantu Am (IV. stupeň), dominantu Hm a šup do tóniky Em. Co se týče výběru not, ze kterých je motiv poskládán, máme zde čítankovou práci s mollovou přirozenou stupnicí, a to konkrétně e moll (e, f#, g, a, h, c, d). A na co si dát pozor při studiu této ukázky? Určitě buďte přesní v nástupech a ve všech frázích (doporučuji metronom). Problém můžou dělat např. šestnáctky, které můžou trochu svádět ke zrychlování. Dále si pohlídejte správnou intonaci při vytahování tónu. Doporučuji si třeba motiv zazpívat, abyste měli předem, než tón zazní, v hlavě přesnou představu o jeho výšce. No a samozřejmě se pokuste zahrát celý motiv s takovou lehkostí a samozřejmostí jako Petr Janda.

 

Diagnóza

Zde se nám naskýtá krásné cvičení práce s motivem. Zkuste si vzít třeba zpěvovou linku své písně, nebo jakékoliv jiné, a zkuste tuto linku zahrát na kytaru. Procvičujete tím svou hudební paměť, orientaci na hmatníku atd. Potom zkuste s motivem dále pracovat. Obohatit jej o výrazové prvky, které kytara poskytuje. To znamená, vytahujte tóny, hrajte legáto atd. Upravte si frázi také rytmicky a třeba ji doplňte to pár kudrlinek jako tomu je například u této ukázky.

 

Přeji hodně úspěchů při cvičení a Petru Jandovi děkuji za poskytnutý materiál.

Psáno pro časopis Muzikus