Hudební patologie XVIII - Mike Stern a John Scofield - Play part II

Hudební patologie XVIII - Mike Stern a John Scofield - Play part II
Hudební patologie XVIII - Mike Stern a John Scofield - Play part II

diagnóza: dórská stupnice, zmenšená stupnice

Vítejte u dalšího pokračování hudební patologie. V dnešním díle navážeme na předchozí díl, kdy jsme si udělali stručný rozbor části sólového partu jazzového kytaristy Mika Sterna, ve skladbě Play. Podíváme se dál na způsob Mikovy hry a výstavbu sólového partu. Snad vás opět můžu prostřednictvím tohoto mistrovského hráče něčím novým inspirovat či alespoň ujasnit některé pojmy z oblasti hudební teorie. Příště už se podíváme na druhého velikána, který hraje ve stejné skladbě, Johna Scofielda.

 

Mike Stern - sólo Play - pokračování

(Pro lepší pochopení souvislostí vřele doporučuji prostudovat si předchozí díl.)

 

V minulém díle jsme skončili 4. taktem, kdy se harmonie mění na subdominantu - akord Fm7 (5. až 6. takt naší transkripce). Do ní Mike hraje hezký lick v tzv. f dórské stupnici - módu. Ten jak už asi dobře víte, najdete na druhém stupni durové přirozené (iónské) stupnice. F dórská leží tedy na druhém stupni Eb dur. Tento dórský modus se vyznačuje tím, že je jednak mollový a jednak obsahuje velkou (někdy taky nazývanou dórskou) sextu - interval f-d. Pro úplnost, f dórská má tedy tyto tóny a intervaly: f, g, ab, bb, c, d a velkou septimu eb (1, 2, -3, 4, 5, 6, 7). Fráze začíná na akordickém tónu c (kvinta do Fm7) a pokračuje přes chromatický průchod (tón h) ke kvartě bb a zpět na kvintu c. Dále od malé tercie ab přes sekundu g k základnímu tónu f. Dále hrajeme septimu eb, dórskou sextu d, základní tón f pak zpět na septimu (skluzem z d), a končíme pentatonickým postupem ab, f, g, bb. V tuto chvíli se skladba vrací zpět do tóniky Cm7 (viz minulý díl), kde Mike využívá jednoduchou sekvenci rovněž v dórské stupnici, tentokrát však od tónu c (c, d, eb, f, g, a, bb) - do akordu Cm7 c dórská. Za povšimnutí určitě stojí hezký spoj právě mezi akordy Fm7 a Cm7 (pátý a šestý takt). Fráze v pátém taktu končí na poslední osmině bb a další fráze do Cm7 začíná tónem a, který je právě onou dórskou sextou v C a dělá tak ve celkovém zvuku skvělé napětí. Po tomto dvoutaktí následuje dominanta Ab7, do které Stern začíná hrát krásnou jazzově znějící frázi sestavenou s těchto intervalů: -7, 13, 5, -5, 3, 6, 9, +9, -9 (fráze začíná už na poslední osmině předchozího taktu malou septimou, tón gb do Ab7). Sled těchto tónů či intervalů hraných do dominantního akordu A b7 můžeme chápat taky jako frázi vytvořenou v tzv. zmenšené stupnici. Co je zmenšená stupnice? Jde o tzv. umělou stupnici, v níž se pravidelně střídá interval malé a velké sekundy. Tato hojně používaná stupnice, hlavně u jazzových či fussion hráčů, má oproti všem známým stupnicím 8 tónů. Její použití může být jednak do dominantních akordů, jak je to i v našem případě, nebo do tzv. zmenšených akordů. Takže konkrétně Ab zmenšená (hrajeme ji do dominanty Ab7) bude mít tyto tóny a intervaly (tenze): ab (1), a (-2 nebo -9), b (-3 nebo taky +9), db (+4 nebo +11), (d) 5, e (6 nebo 13), f (-7) a g (+7). Jinou zmenšenou stupnici od tónu ab lze vytvořit tak, že prohodíme střídající se velké a malé sekundy - zatímco v uvedeném příkladu jsme začali půltónovým krokem, lze podobně začít sekundou velkou, tedy ab, bb, následuje b, d b atd. Všimněte si, že všechny malé tercie zůstávají na svých místech. Jaký význam to má pro harmonii, vám už jistě došlo. Tato stupnice má svůj velmi specifický zvuk a určitě stojí za prostudování.

 

V tomto bodě náš rozbor části sóla Mike Sterna zastavíme i když by se dalo psát ještě hodně dlouho. Zbytek sóla, které jsem zde zapsal do not si můžete zkusit nejenom naučit, ale také si jej i podobným způsobem rozebrat a pochopit. Věřím, že aspoň něco málo vás z této krátké ukázky inspirovalo, či přineslo něco nového.

 

Diagnóza

V dnešním díle jsme si v praxi ukázali použití dvou hojně používaných stupnic či módů. Tím prvním byl tzv. dórský modus (či dórská stupnice), která se používá na mollové akordy a jejíž charakteristickým intervalem je krom malé tercie velká sexta. Zahrajte si nebo nahrajte mollový akord a zkoušejte a poslouchejte jak tento modus do něj zní. Určitě si všímejte rozdílu mezi ostatními mollovými módy či stupnicemi. No, nakonec si můžete třeba na podobné harmonii, jako máme zde, využití vyzkoušet.

 

Druhou stupnicí, o které jsme zde mluvili, je tzv. zmenšená, kterou můžeme použít na alterované dominantní akordy. Jde o stupnici osmitónovou, ve které se střídají pravidelně velká a malá sekunda. Přeji hodně úspěchů.

Psáno pro časopis Muzikus