Hudební patologie XLVII - Michal Bazalka: Divadlo šílenství

Hudební patologie XLVII - Michal Bazalka - Divadlo šílenství
Hudební patologie XLVII - Michal Bazalka - Divadlo šílenství

diagnóza: sekvence v diatonické stupnici

Zdravím. Dneska se opět po nějaké době podíváme mezi české kytaristy a představíme si dalšího muzikanta a kytaristu, který se rozhodl jít se svou kůží na trh a poslat do „pitevny“ svou nahrávku. Jsem rád, že nám pomalu vzniká obec čtenářů-kytaristů, kteří mají chuť ukázat své kytarové umění a tím případně i inspirovat ostatní.

 

Takže pro dnešek bychom se podívali na Valašsko do Vsetína, odkud pochází a kde působí se svou kapelou Desert Storm kytarista Martin Bazalka. Jako ukázku jeho tvorby jsme společně vybrali sólo ze skladby Divadlo šílenství, které vyšlo na stejnojmenném CD kapely Desert Storm v roce 2006 (bandzone.cz/desertstorm).

 

Sám o sobě říká:

 

Jsem ze Vsetína, sedmdesátý sedmý ročník, hrát jsem začal trochu později, cca od osmnácti let. Hudební vzdělání nemám žádné, jsem samouk jak v teorii, tak v praxi :-) Hudbou se (bohužel) neživím, mám vystudované elektro VUT Brno a pracuji jako IT manažer a programátor. Prošel jsem jako sólový kytarista regionálními kapelami Potmě chuť (blues rock), Lifescape (progress rock, později Rage Tribute), JSX (Joe Satriani Tribute) a několika dalšími krátkodobých projekty. Teď působím ve skupině Desert Storm (power metal, později také Iron Maiden Tribute) a Waťák. Složil jsem a natočil kompletní zvukovou grafiku (znělky, předěly, podkresy atd.) pro zlínské rockové rádio Rock Max (dříve AZ Rádio) a několik znělek pro různé akce pořádané městem Vsetín (např. Valašské Záření). Hraju na sedmistrunné kytary Ibanez RG1527 RB a BP Prestige (snímače Seymour Duncan aktivní a DiMarzio pasivní), lampový zesilovač Peavey JSX, boxy ENGL 4x12 a M/B 2x12, efekt Digitech GNX4 a wah GD60.

Hudební patologie XLVII - Michal Bazalka - Divadlo šílenství
Hudební patologie XLVII - Michal Bazalka - Divadlo šílenství

Divadlo šílenství - sólo

Celé dvaatřicetitaktové sólo najdete zhruba v 3:33 čase skladby. Než začneme se stručným rozborem, připravme si jako vždy potřebný tónový materiál. Celý sólový part, tak jako i celá skladba, je v tónině c moll, a když se pozorně zaposloucháme do harmonie, slyšíme vždy na konci osmitaktí durovou dominantu G (čili harmonická moll). Jako výchozí tónický materiál budeme potřebovat c moll diatonickou stupnici, což jsou pro úplnost tóny d, echar1, f, g, achar1, bchar1 a z důvodu výše uvedené durové dominanty ještě c moll harmonickou, nebo přesněji její pátý stupeň, tedy tzv. G španělskou (g, achar1, b, c, d, echar1, f) Pokud byste si totiž zharmonizovali c moll diatonickou stupnici na pátém stupni, tedy dominantě, nevyšel by vám durový, ale mollový akord Gm. Takže pojďme na to.

 

Pokud si sólo pozorně poslechnete, zjistíte, že hlavním výrazovým prvkem Michala Bazalky jsou za sebou poskládané sekvence v c moll stupnici, které provádí bravurní technikou. V harmonii se nám čtyřikrát po sobě opakuje osmitaktí, které začíná tónickým akordem Cm a končí durovou dominantu akordem G.

Hudební patologie XLVII - Michal Bazalka - Divadlo šílenství
Hudební patologie XLVII - Michal Bazalka - Divadlo šílenství

Celé sólo začínáme rozkladem akordu Gm (g, bchar1, d) do akordu Cm, čímž nám vzniká hezký souzvuk akordu Cm9 (g - akordický tón a kvinta, bchar1 - malá septima, d - nóna). Toto je velmi častý a osvědčený postup, určitě doporučuji vyzkoušet :-) Melodie se nám dále rozvíjí a v pátém taktu máme hezkou diatonickou frázi v kvartách. V osmém taktu přichází ona durová dominanta, akord G, a do ní slyšíme velkou tercii b - tedy Cm harmonickou stupnici.

 

Celé harmonické osmitaktí se nám začíná opakovat a přichází první šestnáctinová sekvence, která se po jednom taktu rytmicky mění z šestnáctek v kvintoly (5 tónů do jedné čtvrťové doby, pomůcka při nácviku: půl-li-tr-pi-va, půl-li-tr-pi-va atd.). Tato sekvence složená z primy a sekundy (malé nebo velké podle toho, jak mám to dovoluje diatonická stupnice), která postupně stoupá a je zakončená vytažením tónu f na g (16. takt).

 

Tohle můžeme použít jako krásné cvičení, cvičte samozřejmě s metronomem ;-)

 

Jdeme dál. Přichází třetí osmitaktí a s ním energicky zahraný krátký motiv s kvákadlem. Ten střídá další učebnicová sekvence tentokrát v šestnáctkách, která se po dvou taktech rytmicky mění z šestnáctek na sextoly.

 

Opět hezké cvičení. Při nacvičování dejte pozor hlavně na onen přechod z šestnáctek na sextoly. A zase metronom, metronom, metronom. Určitě bych začal v daleko pomalejším tempu, než je nahrávka.

 

V posledním osmitaktí slyšíme zajímavou změnu. Čtyřikrát opakující se motiv v sextolách, složený z tónů c moll stupnice, do které Michal krásně implantoval bluesový tón fchar2 (zvětšená kvarta) a tím dosáhl určitého napětí. Pro mě nejhezčí místo. Celé sólo je zakončeno šestnáctinovým hadem v kvintolách.

 

Diagnóza

Tato ukázka nás může především inspirovat vytvářením a rytmickým střídáním různých sekvencí. Například kvintoly střídáme se sextolami či šestnáctkami atd. Hraní sekvencí patří určitě k důležité součásti při vašem cvičení a může pomoct nejen pro zlepšení vaší techniky, ale taky k lepší orientaci na hmatníku. Kolegovi Michalu Bazalkovi děkuji za poskytnuté materiály a vám všem přeji hodně úspěchů.

Psáno pro časopis Muzikus