Hrajeme si s virtuálními nástroji... XI - workshop

Hrajeme si s virtuálními nástroji... XI - workshop
Hrajeme si s virtuálními nástroji... XI - workshop

V minulém dílu seriálu jsme se podívali na pár základních možností využití většího počtu počítačů ve studiu. Kromě hlavního počítače byl druhý počítač využit buď jako záložní systém nebo jako úložiště dat, která hlavní počítač využívá v reálném čase. Další variantou bylo využití výpočetního výkonu dalších počítačů, které se v podstatě chovají jako hardwarové přehrávače virtuálních nástrojů nebo plug-inů. Tentokrát se podíváme na složitější systémy, s větším počtem kompletních pracovních stanic.

Hrajeme si s virtuálními nástroji... XI - workshop
Hrajeme si s virtuálními nástroji... XI - workshop

Poslední zmíněnou možností je propojení většího počtu DAW do jednoho systému. Řešení je několik. Používat můžeme různá DAW na různých počítačích, které mezi sebou budeme synchronizovat třeba pomocí Word Clock.

 

Takové systémy lze opět řídit z jednoho místa, což může být velmi praktické. Například firma Avid nabízí hardwarové DAW ovladače série Artist (Artist Control, Artist Mix, Artist Transport a pro video editaci ještě Artist Color - již byly v Muzikusu také testovány). Tyto ovladače mají integrovanou možnost přepínání nejen mezi různými aplikacemi, běžícími na jednom počítači, ale i možnost ovládání různých počítačů v síti. Na jednom počítači - třeba s Windows - může běžet Cubase a být plně ovládána z oladačů Avid Artist. Na jiném počítači - třeba s Mac OS X - může běžet Logic nebo Pro Tools a být opět kompletně ovládán od jednoho stolu, ze stejných ovladačů DAW. Prostředí různých DAW může být v podstatě stejné, díky jednotnému prostředí ovladačů Avid Artist DAW. To může usnadnit i přechod mezi různými DAW.

Hrajeme si s virtuálními nástroji... XI - workshop
Hrajeme si s virtuálními nástroji... XI - workshop

Firma Steinberg kdysi vyvinula vlastní komunikační protokol VST System Link, který umožňuje přenášet synchronizovaná zvuková data (včetně informace o pozici kurzoru) mezi dvěma pracovními stanicemi. Zůstalo ale jen u toho, že tento protokol využívala firma Steinberg samotná (přesto, že byl volně k dispozici), takže dosud je možné tímto způsobem spojit pouze dva počítače s Cubase nebo Nuendo. Pro tento systém je potřeba vlastnit zvukové rozhraní s ADAT, TDIF, AES/EBU nebo S/PDIF na obou počítačích a samozřejmě také na obou počítačích mít licenci a nainstalovanou Cubase nebo Nuendo. Kromě jednoduchého využití, pro ušetření výkonu na jednom počítači a přenesení částečného zatížení na jiný počítač (tím, že třeba některé virtuální nástroje poběží na druhém počítači) - k čemuž sice VST Link využít lze, ale dnes na to máme sofistikovanější a levnější nástroje -, je možné takové řešení použít pro větší počet stanic, kdy každá stanice zpracovává určitou část projektu. Například na jedné stanici se míchá hudba, na druhé stanici mikrofony moderátorů, na jiné stanici se míchají ruchy a efekty. Bohužel se ale VST System Link nijak zásadně (respektive skoro vůbec) nevyvíjí a dnes je už poměrně zastaralý. I když je stále dobře použitelný, řada vlastností by si vylepšení zasloužila.

Hrajeme si s virtuálními nástroji... XI - workshop
Hrajeme si s virtuálními nástroji... XI - workshop

Podobnou koncepci nabízí také firma Avid ve svých systémech Pro Tools HD. Do jednoho systému lze sloučit až dvanáct stanic s Pro Tools. Ty jsou vzájemně synchronizované, samozřejmě pokud jim příslušnou synchronizaci poskytneme. Některý ze systémů musí být pochopitelně řídicí (případně může být řídicím systémem jiný zdroj) a ostatní řízené. Jakmile stiskneme tlačítko přehrávání na jednom stroji, rozběhnou se Pro Tools i na ostatních. Samozřejmě se předávají informace i o pozici kurzoru, takže lze v projektu rychle přetáčet a provádět další funkce.

Hrajeme si s virtuálními nástroji... XI - workshop
Hrajeme si s virtuálními nástroji... XI - workshop

Každý ze slave systémů lze nastavit buď tak, že budou také spouštět všechny ostatní projekty, a nebo může být částečně nezávislý a lze jeho přehrávání spouštět samostatně (třeba pro náslech). Ale jakmile přijde událost o pozici a spuštění z hlavního stroje, vše se nastaví podle tohoto řídicího.

Hrajeme si s virtuálními nástroji... XI - workshop
Hrajeme si s virtuálními nástroji... XI - workshop

Dalším systémem od AVIDu je Interplay (ISIS; dříve Media Network). Tento systém nabízí možnost sdílení dat mezi větším počtem stanic Pro Tools nebo i stanicemi s video střižnami Avid Media Composer. Pro každá data (zvukové i video klipy) lze pak volit, zda budou uložená na pevném disku daného počítače a nebo zda se budou sdílet s ostatními stanicemi. Pokud jsou data sdílená a na jedné z připojených stanic se data změní, ostatní stanice jsou o této změně informované a mohou změnu přijmout. Samozřejmostí je i kompletní historie změn, včetně informací o tom, která ze stanic změnu provedla. Nechybí ani správa práv různých uživatelů při čtení, zápis.

Hrajeme si s virtuálními nástroji... XI - workshop
Hrajeme si s virtuálními nástroji... XI - workshop

Software

Spolupráce on-line

On-line komunikace je naprosto nedílnou součástí dnešní komunikace. Komunikujeme nejen v rámci jedné budovy, z kanceláře do kanceláře, ale i napříč státy a dokonce i kontinenty. A některá DAW začínají tento fakt reflektovat.

 

Nejdále je v této oblasti DAW Ohm Studio, které je pro on-line komunikaci přímo postaveno. Zatím je ve verzi Beta - již několik dlouhých měsíců, možná i přes rok - ale už se blíží vydání plné verze. Verze Beta je veřejná, takže ji může stáhnout a vyzkoušet kdokoliv. Ohm Studio je s internetem spojené tak pevně a přísně, že jej bez připojení k internetu vůbec nelze spustit. V takovém případě se objeví pouze hláška informující: „Server není dostupný a nebo nejste připojeni k internetu. Zkuste to prosím později.“

Hrajeme si s virtuálními nástroji... XI - workshop
Hrajeme si s virtuálními nástroji... XI - workshop

Celá koncepce Ohm Studia je postavená na spolupráci různých uživatelů z celého světa. Po spuštění se zobrazí seznam ostatních on-line uživatelů, se kterými můžete na svém songu spolupracovat. Každý má na svém počítači otevřené vlastní prostředí DAW aplikace a data se vzájemně sdílejí. Je možné pracovat s MIDI událostmi (virtuálními nástroji) i zvukovými stopami. Uživatel má k dispozici všechny nainstalované VST nebo AU plug-iny (efekty i virtuální nástroje), ale součástí jsou samozřejmě i některé integrované virtuální efekty. Aby nemuseli mít všichni uživatelé nainstalované vždy stejné plug-iny (což by bylo nereálné), je v případě použití plug-inů ostatních výrobců situace vyřešena tak, že se daná stopa vyexportuje a na server se přenáší již exportovaná stopa, včetně aplikovaného virtuálního efektu.

Hrajeme si s virtuálními nástroji... XI - workshop
Hrajeme si s virtuálními nástroji... XI - workshop

Firma Steinberg představila společně s novou verzí Cubase 7 také právě nový způsob komunikace a sdílení hudebních dat. Respektive nejedná se tak úplně o nový způsob nebo nový nápad. Podobné projekty už tu byly a jsou. Ale jsem přesvědčen, že díky širokému rozšíření Cubase se nyní tento způsob spolupráce stane běžnějším.

 

Jde o systém nazvaný VST Connect SE. Tento systém uživatelům umožňuje on-line komunikaci a spolupráci s jinými muzikanty po celém světě (tedy tam, kde mají internet, pokud možno, bez cenzury). Zahrnut je talkback pro komunikaci s druhou stranou, chat a samozřejmě i video a zvukový stream v reálném čase. Jedná se peer-to-peer řešení, s naprosto přesnou synchronizací. Komunikovat tedy budou příslušné dva počítače přímo mezi sebou a komunikace nebude probíhat přes nějaký server uprostřed. Stand-alone verze bude k dispozici zdarma, takže tento způsob spolupráce není nutně omezený jen pro uživatele Cubase/Nuendo.

Hrajeme si s virtuálními nástroji... XI - workshop
Hrajeme si s virtuálními nástroji... XI - workshop

V době, kdy tento článek píši, jsou k dispozici pouze první informace o VST Connect SE a Cubase ještě není v prodeji. Zatím tedy není možné se o této technologii rozepsat více, ale určitě se jí budu podrobně věnovat v testu Cubase 7.

 

Na opačné straně, tedy na té, kde výrobce nereflektuje moderní dobu, kdy se data na dálku sdílejí, jsou taková DAW, která nabízejí možnost uploadu hotového smíchaného songu exportovat na některý ze serverů pro sdílení hudby. Nejčastěji se používá SoundCloud. S tím poprvé přišla firma PreSonus, do svého DAW Studio One. Následovali i další výrobci. PreSonus pak svou nabídku rozšířil ještě o nabídku Nimbit.

Hrajeme si s virtuálními nástroji... XI - workshop
Hrajeme si s virtuálními nástroji... XI - workshop

Apple si jako obvykle „hraje na svém písečku“, takže možnost exportu na nějaký podobný server nebo přímo na SoundCloud, v Logicu ani GarageBandu zatím nenalezneme. Jediný způsob komunikace je mezi GarageBand (a to dokonce i verzí pro iPad) a Logicem.

Psáno pro časopis Muzikus