Doprovodná kytara XXXVIII - kytarový workshop

Doprovodná kytara XXXVIII - kytarový workshop
Doprovodná kytara XXXVIII - kytarový workshop

Doprovodná kytara 38

Septakordy 14

Xm7(11)

Hola, kytaristé, dnes si ukážeme další zmožných barev, nebo odborně řečeno tenzí, které můžeme přidat k našim septakordům a tím náš doprovod zase o něco obohatit, obarvit, či chcete-li zahustit. Dnešní téma bude akord s označením Xm7(11). Jak už z názvu vidíme, jde o mollovou sedmičku s přidanou „jedenáctkou“ (undecimou). Tuto jedenáctku můžeme jednoduše vytvořit tak, že buď vezmeme kvartu a dáme ji o oktávu výše nebo si napočítat po terciích, tak jak už to umíte, jedenáctý interval (Příklad 1). Tento krásný mollový akord bude mít intervaly - prima, malá tercie, čistá kvinta, malá septima a čistá undecima. Už minule jsme si ukazovali a říkali, že dobře znějí na kytaře čtyřzvuky a že také z důvodů omezení pouhých čtyř prstů prostě musíme redukovat. U prvního tvaru (Příklad 2a), který vám chci ukázat, dáme pryč kvintu. Zbude nám tedy jen základní tón, tercie, septima a undecima. Tento velmi oblíbený tvar jsem zde zakreslil od struny E a od struny A.

 

Dalším velmi používaným tvarem je voicing 1-5-7-11. Tedy, jak vidíte, vyřadili jsem tentokráte tercii. Pokud si nyní říkáte, ale to je stejný tvar jako X7sus4, tak ano, máte pravdu. Stejný voicing (prstoklad, uspořádaní hlasů) můžeme použit i na tento akord. Bude vždy záležet na kontextu atd. Jinak použití toho akordu je opravdu velmi široké, často je slyšet např. ve spojení s dominantou, v tzv. dominantním jádru, směřujícím do dur atd. (např. Am7(11)-D7-Gmaj). Pro tento díl jsem zde napsal dvě cvičení, kde se jsem se snažil použít všechny tvary, o kterých jsem tady mluvil, tak abychom si je procvičili. U Příkladu 3, uvádím doprovodnou linku, kdy použiji v prvním taktu nejprve akord Gm7(11) ve voicingu 1-5-7-11, následuje Gm7 v klasickém drop 2 a pak B♭maj v obratu od kvinty. Následuje pohyb sedmičky dolů na šestku B♭6. Dále akord Emaj7 a Emaj9 (tyhle tvaru už známe) a končím akordem Cm7(11) ve voicingu 1-3-7-11 od struny A. U druhého cvičení (Příklad 4), střídám pravidelně akordy Em7 s Em7(11) od struny A a pak Bm7(11) a Bm7 od struny E.

 

Užijte si ten zvuk, věřím, že si tu barvu oblíbíte a zařadíte tyto akordy do svého, řekněme „akordového slovníku“. Prozkoumávejte je, hledejte a snažte se být kreativní, nacházejte nové cesty, a tak jak se to dnes často používá, zkuste být občas „out of the box“. :-) Přeji, ať se daří.

Doprovodná kytara XXXVIII - kytarový workshop
Doprovodná kytara XXXVIII - kytarový workshop
Psáno pro časopis Muzikus