Doprovodná kytara XXVIII - kytarový workshop

Doprovodná kytara XXVIII - kytarový workshop
Doprovodná kytara XXVIII - kytarový workshop

Doprovodná kytara XXVIII

Septakordy IV

Zdravím všechny kytaristy, především ty z vás, které fascinuje svět akordů a harmonie. V tomto a následujících dílech se podíváme na tzv. obraty septakordů. Uděláme si pár cvičení, jak s nimi a vůbec se septakordy pracovat. Později začneme přidávat barvy či tenze v podobě devítek, jedenáctek, třináctek apod. Protože je obratů septakordů hodně, pojďme se na ně rovnou podívat. Začneme voicingem drop 2.

Obraty septakordů v drop 2 voicingu

Pokud čtete tento seriál pravidelně, určitě jste postřehli - nacvičili či začali používat - již zmíněné obraty kvintakordů. Zde to bude obdobné, jen máme k dispozici o obrat více. Jak to? Septakord je přece čtyřzvuk. Můžeme ho tedy hrát ve čtyřech variantách. Od základního tónu, od tercie, od kvinty a od septimy. To vše můžeme samozřejmě dělat na všech strunách. Ale nebojte, není to tak složité, a pokud jste si osvojili tolik připomínanou a důležitou problematiku intervalů na hmatníku, půjde vše lehce a snadno. Začneme tedy sestavením septakordu v drop 2 na struně D. Tedy náš nejnižší hlas bude na struně D. Jako příklad vezmeme třeba F7. Intervaly budou uspořádány 1-5-♭7-3 . V tónech to bude F-C-E♭-A. První obrat postavíme od tercie na též struně (viz noty). Intervaly v něm budou uspořádány takto 3-♭7-1-5 (A-E♭-F-C). Dalším obratem je velmi snadno hratelný a také často používaný obrat od kvinty, zde nám vyjde (5-1-3-♭7) C-F-A-E♭. No a poslední obrat je od septimy. Rovněž velmi snadný hmat, tentokráte v uspořádaní intervalů ♭7-3-5-1. Jakmile si tvary akordů trochu osaháte, můžete začít s jednoduchým cvičením. Pusťte si metronom (rychlost nastavte podle potřeby) a pak třeba po čtvrtkách hrajte na jedné struně všechny obraty tohoto septakordu. Pokud vše půjde dobře, můžete postupně zkusit sestavit a nacvičit všechny další druhy septakordů, jako Xm7, Xmaj7,Xchar3, X dim (viz noty).

 

Postup je jednoduchý, prostě jen hýbejte s intervaly podle potřeby. Například u mollové sedmičky máme 1-♭3-♭7-5 atd. Do diagramů jsem to zakreslil pro jistotu vše. Důležité je si uvědomovat, kde leží ten či onen interval akordu, zvláště pak základní tón, podle kterého budete akordy transponovat. Tak držím palce. Jóóó, pokud se dostane až na zmenšený akord, máte odměnu či jak to říct. :-) Zde mají totiž všechny obraty stejný tvar. Tedy F dim vypadá od všech čtyř tónů stejně a má stejný hmat (viz noty). Tím můžeme říct, že F dim je to samé jako A♭ dim nebo B dim nebo D dim. Stačí tedy posouvat zmenšený akord po malé tercii nahoru nebo dolů, a v podstatě máte pořád ten stejný akord, jen od jiného tónu. Funkčně je to pořád to samé (viz noty). Bohužel u ostatních akordů a jejich obratů je potřeba si odlišné tvary trochu osahat.

 

Jakmile trochu zvládnete strunu D, můžeme se přehoupnout na velmi používanou strunu A a úplně stejným způsobem pokračovat. Nyní vezmu jako první například Cmaj7 - pořád jsme v drop 2. Takže máme tvar 1-5-3-7 (viz noty). První obrat sestavíme od tercie (3-7-1-5). Vidíme, že ten se nám zde moc dobře nehraje. Bude zapotřebí trochu roztáhnout prsty, ale výsledný zvuk stojí za to. Co říkáte, zní to skvěle, ne? Co se týče prstů, použijte druhý, malíček, první a třetí. Jdeme dál, zbývají nám tady už jen daleko příjemněji hratelné obraty od kvinty a pak od septimy - koukněte na diagramy. Sami si nyní zkuste vyrobit ostatní druhy kvintakordů. Doporučuji teď nechat vše od tónů C, abyste viděli, jak se v závislosti na druhu akordů jednotlivé intervaly v daném tvaru mění. Zmenšený akord bude mít zase stejný tvar pro všechny obraty - to platí vždy na celé kytaře. Pokud zvládnete i strunu A, čeká už nás jen struna E. Tady se sice kvintakordy v drop 2 voicingu používají jen velmi málo, lépe nám zní např. drop 3 voicing, ale pro úplnou orientaci na hmatníku si je určitě projeďte taky a třeba namalujte, tak jako já zde namaloval strunu A a D.

 

Chvilku to sice trvá, přiznávám, tvarů je hodně, ale uvidíte, časem se vše poddá a tyto tvary pro vás budou úplnou samozřejmostí. Důležité je samozřejmě použití, tedy spojování jednotlivých akordů a jejich obratů dohromady. Na to se podíváme příště. Tak držím palce.

Doprovodná kytara XXVIII - kytarový workshop
Doprovodná kytara XXVIII - kytarový workshop
Psáno pro časopis Muzikus