Doprovodná kytara XXVI - kytarový workshop

Doprovodná kytara XXVI - kytarový workshop
Doprovodná kytara XXVI - kytarový workshop

Doprovodná kytara XXVI

Septakordy II

Zdravím, minule jsme se jen tak letmo seznámili s krásným zvukem septakordů. Ukázali jsme si, jak se tvoří a jaké jsou jejich ypy. Dneska bych se rád podíval na možnosti tvorby těchto akordů na hmatníku kytary. Tak pojďme rovnou na to!

Základní pozice a tzv. drop 2 voicing

Velmi zjednodušeně můžeme říci, že septakordy můžeme sestavit třemi základními způsoby. Teď úplně pomíjím možnosti např. s vynechanou kvintou či jiné úpravy. Budeme se tedy soustředit pouze na celý, řekněme „čistý“, septakord. Každý ze způsobů, který si během pár lekcí ukážeme, má svou barvu a svůj význam, jak jej použít v daném kontextu. Trochu jiné sazby využívají například flamenco kytaristé a své oblíbené hmaty mají bigbandoví kytaristé. Jiné sazby budu používat, pokud hraji sám, jiné, pokud hraji např. s piaánem apod. Nyní si tedy ukážeme tři úplně základní a asi nejpoužívanější způsoby tvorby voicingu neboli uspořádání hlasů v akordech. Ten první způsob jsme si v podstatě již ukázali minule. Septakord sestavíme tím způsobem, že pořadí intervalů (tónů) necháme tak, jak jdou ve stupnici za sebou. Tedy 1-3-5-7. Pokud jste si je takto minule zkoušeli hrát, určitě jste zjistili, že v určitých polohách některé druhy septakordů nejdou bohužel téměř vůbec hrát. V tomto voicingu se asi nejvíce používají majové akordy, a to na všech strunách (viz noty). Druhý, a to už velmi oblíbený a používaný způsob, je tzv. drop 2 voicing. Jde o to, že přehodíme jednotlivé hlasy v akordu tak, aby se výsledné tvary dobře a pohodlně hrály, a hlavně lehce spojovaly s ostatními. U drop 2 voicingu vezmeme druhý tón a přesuneme ho za ostatní tóny o oktávu výš. Vzniká tedy voicing 1-5-7-3 (viz noty). Ten je díky své jednoduchosti oblíbený a dobře hratelný všude na hmatníku.

 

Drop 2 voicing - procvičování

Nyní si tedy ukážeme všechny možnosti, jak v tomto voicingu septakordy tvořit. Tak nejprve si vezmeme strunu D jako nejnižší strunu akordu (viz noty) a zkusíme vytvořit takto všechny druhy sedmiček. Tedy durový (maj), mollový (m7), polozmenšený (m7/5♭) a dominantní. Pro úplnost přidáme ještě i zmenšený (dim). Začneme tedy majovým akordem, např. Fmaj7. Když se pozorně podíváte na jednotlivé intervaly, zjistíte, že jdou po sobě opravdu v pořadí prima (f), kvinta (c), velká septima (e) a velká tercie (a). Je dobré si osvojit, jaký interval svírá každý tón se základním tónem akordu. To nám pomůže snadno vyrobit ostatní druhy septakordů. Udělejme si nyní z maj akordu dominantní. Je to jednoduché. Víme již z minula, že dominantní septakord má intervaly 1-3-5-7♭. Takže oproti našemu Fmaj7 se liší jen v septimě. U majového je velká, u dominantního malá. Teď se musíme podívat, kde v našem akordu leží septima. Vidíme, že je to třetí tón, v našem případě e. Ten jednoduše snížíme o půltón a vznikne F7. Takto podobným způsobem udělejme nyní další druhy. Třeba Fm7. O něm víme, že má intervaly 1-3♭-5-7♭. Tedy oproti nyní hranému F7 musíme snížit tercii. Tu máme teď jako nejvyšší hlas, takže ji jednoduše posuneme o půltón dolů, nebo chcete-li, uděláme z ní tercii malou, a Fm7 je na světě. Takto vytvořte postupně všechny druhy (viz noty). Pokud budete mít hotové všechny druhy, můžete postupně přejít na vyšší struny. Na struně A jsem zapsal septakordy rovněž od tónu f. Vše je zcela stejné. Nakonec si to samé zkuste i na struně E. Zde jsem zapsal pro příklad možnosti od tónu g.

 

Domací úkol na drop 2 voicing

Dnes je domácí úkol jednoduchý. Zkuste si říct jakýkoliv septakord a zkuste ho sestavit pomocí našeho nového voicingu všude na hmatníku, kde to jen jde. Tak například si takto udělám D7. Nejprve na struně D, pak na struně A a nakonec i na struně E. Jdu dál, třeba E♭m7/5♭. Úplně stejným způsobem najdu všechny možnosti, jak drop 2 voicing zahrát. Samozřejmě, jak sami vidíte, je potřeba perfektně znát všechny základní tóny, protože od nich se vše odvíjí. Tímto si je taky pěkně procvičíte. Tak ať se daří!

Doprovodná kytara XXVI - kytarový workshop
Doprovodná kytara XXVI - kytarový workshop
Psáno pro časopis Muzikus