Doprovodná kytara XXIX - kytarový workshop

Doprovodná kytara XXIX - kytarový workshop
Doprovodná kytara XXIX - kytarový workshop

Doprovodná kytara XXIX

Septakordy V

„Hola, hola, guitarristas“, v době, kdy píšu tento článek, zrovna probíhá v médiích zpráva o smrti Paca de Lucii, dle mého jednoho s největších kytaristů, který tento svět měl. Pro ty z vás , kteří Paca znají jen jako jméno, doporučuji shlédnout aspoň jeho koncert in memoriam a nechat se inspirovat nevýslovnou kreativitou a energií, která z něho sršela. Nejde totiž jen o nadpozemskou techniku, kterou oplýval, ale hlavě o krásnou hudbu, kterou psal a vytvářel. Už se těším až později ukážeme některé z jeho úchvatných bulerías. Díky Paco, za vše!

 

No nic zpět na zem, k našemu tématu obratů septakordů. V minulém díle jsme si ukázali všechny možné obraty sedmiček v tzv. drop 2 voicingu. Nyní se postupně pustíme do procvičovaní.

Obraty septakordů v drop 2 - procvičování

Jednou s nejdůležitějších věcí na celé nauce o akordech je, umět pohotově, dle dané situace, vytvářet kreativní a zajímavé spoje mezi jednotlivými akordy. Jednou s cest může být právě použití obratů akordů či septakordů. Připravím zde postupně celou řadu cvičení, která by vám v orientaci mezi jednotlivými obraty mohla pomoci. Pro dnešek si procvičíme některé spoje septakordů s velkou septimou (Xmaj7). Pro mne byl tento akord první, řekněme jazzový akord, který jsem si zahrál. Musím říct, že jsem byl z toho zvuku tenkrát úplně unesen a snažil se ho hrát všude kde šlo.

 

Příklad 1 je častý spoj prvního a čtvrtého stupně, tedy tóniky a subdominanty. Pro příklad jsem vzal tóninu G dur. Nejnižší tón všech akordů budeme nyní hrát na struně D.

 

První spoj s pomocí obratů, který tady vidíme je Gmaj7 v základní tvaru a k němu Cmaj7 od kvinty. Tento spoj je velmi oblíbený. Jednak proto, že se velmi snadno hraje, ale také, jak slyšíte, že dobře zní. Dále postupně pokračujeme: Gmaj7 od tercie, od kvinty a od septimy. K tomu jsem vždy našel nejbližší tvar akordu Cmaj7 (viz noty). Hrajte akordy tam i zpět, ať se prstoklady dobře naučíte a výměny akordů jsou co nejplynulejší. Zvláště obraty akordů od tercie se můžou hrát zpočátku trochu špatně. Tohle cvičení si samozřejmě udělejte na další strunách.

 

V Příkladu 2 budeme pokračovat dále ve spojovaní majových sedmiček, jen s tím rozdílem, že vezmeme dva akordy, které jsou tzv. nedoškálné - tedy nenajdete je v jedné tóně. Příklady jsem napsal od struny A. První spoj je časté spojení akordů Cmaj7 a A♭maj7. Hned u prvního příkladu dejte pozor na akord A♭ od tercie, přece jen je potřeba dost roztáhnou prsty na levé ruce. Další spoj je ten samý, jen akord A♭maj7 hraji od kvinty. Třetí a čtvrtá ukázka je spojení akordů Cmaj7 a E♭maj7. Nejprve Cmaj7 od tercie a E♭maj7 od základu a pak Cmaj7 od základního tonů a E♭maj7 od septimy.

 

V Příkladu 3 jsem vzal čtyři majové akordy a poskládal je tak, aby jejich společný tón zůstal vždy v basu. Tedy aby bas stál a ostatní hlasy se měnily. Nejprve zde máme postup akordů Gmaj7- E♭maj7- Cmaj7 a A♭maj7. Jejich společný tón je G. Akordy jsem tedy poskládal tak, aby nám onen společný tón zůstal stále v basu a pod ním se měnily jednotlivé akordy. Tedy Gmaj7 od základu, E♭maj7 od tercie, Cmaj7 od kvinty a A♭maj7 od septimy. Další příklad je stejný, jen s jinými akordy a na jiné struně.

 

Užijte si toto cvičení, zkuste si vymyslet další možné kombinace a spoje. Pokud jste už fázi, že tyto akordy využíváte na koncertech, zkuste si pár spojů, které vám přijdou hezké, zařadit do svých skladeb či standardů tak, abyste se je pomalu učili využívat a zařadili je do svého výrazového slovníku. Přeji mnoho úspěchů.

Doprovodná kytara XXIX - kytarový workshop
Doprovodná kytara XXIX - kytarový workshop
Psáno pro časopis Muzikus