Doprovodná kytara XL - kytarový workshop

Doprovodná kytara XL - kytarový workshop
Doprovodná kytara XL - kytarový workshop

Doprovodná kytara XL

Septakordy XVI

Hola kolegové kytaristé, dneska nás čeká poslední tenze, kterou si přidáme k septakordům, a to tzv. „třináctka“. Příští díl si dáme takové malé shrnutí všeho, co jsme se tady za těch čtyřicet dílů naučili, a s teorií o akordech se rozloučíme. Ale nebojte, už teď chystáme další seriál o kytaře a vše, co jste se tu dozvěděli, si budeme ukazovat pěkně v praxi. :-) Tak ale zpět k dnešnímu tématu.

 

Letmé seznámení s tenzí 13, 13♭ a durovým septakordem

Třináctku, nebo chcete li správně tercdecimu, přidáváme v praxi nejčastěji jak k dominantám, tedy sedmičkám s malou septimou, např. G13, tak k akordům se septimou velkou, jako je např. Gmaj13. U dominantních akordů se pak také často můžeme setkat i s alterací 13♭. Třináctku můžeme pro rychlejší nalezení chápat jako sextu hranou o oktávu výš. No a alterovanou 13♭ zase jako sníženou kvintu, tedy 5♭. Například akord G13 by měl mít tóny G (prima), B (velká tercie), D (čistá kvinta), F (malá septima), A (nóna), undecimu C nehrajeme, a konečně tercdecima E. No a protože tolik prstů nemáme, a taky ne vždy je tak hustý akord hezký, necháme si jen důležité intervaly, a to 1-3-7-13. Pokud byste hráli s basou můžete vynechat pochopitelně i ten základní tón a třeba si tam přidat devítku, jak si níže ukážeme, a nebo hrát jen trojzvuk, jak budete potřebovat. Pojďme se podívat nyní aspoň na nejpoužívanější tvary těchto velmi oblíbených akordů.

 

Začal bych například dominantou G13. Do diagramu jsem zakreslil zřejmě nejpoužívanější tvary, a to voicing 1-7-3-13, který vychází, dalo by se říci, z voicingu drop3 (1-7-3-5). Kvintu obětujeme a zaměníme pěkně za třináctku. Druhý diagram je tentýž hmat, jen základní tón zaměníme za kvintu. Rovněž hezký a používaný tvar. V dalším diagramu už zkusíme použít i tenzi devítky a máme zde opravdu zajímavě znějící G13 ve voicingu 3-7-9-13. To vše můžu pochopitelně udělat i od struny A (viz diagramy). Pokud byste chtěli hrát alterovaný G13♭, snižte jen 13 o půl tónu dolů na tón E♭. Pro procvičovaní zkuste tyto akordy použít například do blues, uvidíte, jak se vám doprovod krásně zahustí, a získáte daleko více bluesovo-jazzovou barvu. Na akordy v velkou septimou (maj) s tenzí 13 můžeme použít úplně stejné tvary jako výše zmíněné, jen musíme pochopitelně nezapomenout zvětšit septimu. Jako praktickou ukázku, kde si znázorníme použití třináctek, jsem zde zapsal sled akordů Am7-D7-Gmaj7 a Cmaj7. Akordy jsem obohatil o různé tenze a zapsal ve dvou polohách, tak abychom si aspoň některé voicingy třináctkových akordů pěkně vyzkoušeli a nacvičili. Zkoušejte, poslouchejte, hledejte cvičte a buďte co nejvíce kreativní. Přeji hodně úspěchů.

Psáno pro časopis Muzikus