Doprovodná kytara 6. díl - kytarový workshop

Doprovodná kytara - kytarový workshop
Doprovodná kytara - kytarový workshop

Zdravím vás, dnes budeme dále pokračovat ve stručném seznámení se s intervaly, bez kterých to, jak už jsme si řekli, nepůjde, a v jejich popisu. Věřte, že je to klíč ke všemu dalšímu, co se budeme chtít naučit, a nebojte, jen co dokončíme teoretickou část, vrhneme se chvíli na praktické procvičovaní. Pokračujeme tedy dále tam, kde jsme minule skončili.

Zvětšená kvinta - malá sexta (5#, 6b)

Poslední interval, o kterém jsme mluvili, byla čistá kvinta. Pokud tedy čistou kvintu o půl tónu zvětšíme, tedy posuneme vyšší hlas našeho souzvuku o půl tónu nahoru, vznikne nám tzv. zvětšená kvinta nebo také malá sexta. Označení 6b či 5# (záleží na kontextu, v jakém je interval použit). Malou sextu můžeme chápat také jako obrat (inverzi) velké tercie. Co je tedy obrat intervalů? Pokud vezmeme interval velké tercie, například tóny c a e, a tón c „přehodíme“ o oktávu výš, tedy před tón e (e-c) vzniká nám jeho obrat. No a obratem velké tercie je malá sexta. Důkladně se ještě obraty intervalů budeme zabývat později. Celkem jsem našel na hmatníku devět možností, jak můžeme malou sextu zahrát, zkuste si je najít také. Poslouchejte barvu tohoto intervalu a snažte si jej zapamatovat. Hezky tento interval může znít například v kombinaci s mollovým septakordem, tak jak můžeme slyšet v jednoduché ukázce. Malá sexta může být ale také například součástí durového kvintakordu, přesněji jeho obratu (viz ukázka), a nebo mého oblíbeného zvětšeného kvintakordu (například D+ ).

 

Velká sexta (6)

Pokud malou sextu posunete o půl tónu nahoru, vzniká nám opět velmi melodický interval velké sexty (obrat malé tercie). Pokud ji například použijete v mollové stupnici nebo ve spojení s mollovým akordem, může být nazývána také jako sexta dórská. Mollový akord s velkou sextou je například velmi oblíbený u hráčů brazilské bossanovy či samby (například Gm6). Pokud rádi hrajete blues, určitě jste už někdy slyšeli nebo použili jednoduchou sekvenci velkých sext při často používaném zakončení dvanáctky v E, tak jako to můžete vidět v ukázce. Trochu teď přeskočím. Právě třináctka, kterou vidíte u akordu F13 a E13, je také velkou sextou, pouze hranou o oktávu výš. Dalším příkladem použití může být jednoduchý, zato oblíbený „boogie“ doprovod, kde používáme střídání intervalů kvinty a sexty. U velké sexty, ostatně tak jako u všech ostatních intervalů, bude vždy záležet na kontextu použití, a proto i zde uvádím několik příkladů velké sexty v různých akordech. Sexta, ať už velká či malá, může také sloužit pro jednoduchou harmonizaci vaší melodické linky. Dosáhnete tak hezkého, řekněme country, zvuku. Určitě si to vyzkoušejte a bavte se tím!

 

Příště se podíváme na velmi důležitý interval, a to oktávu, na které se trochu pozdržíme.

Doprovodná kytara díl 6.  - kytarový workshop
Doprovodná kytara díl 6. - kytarový workshop

Harmonizace diatonické stupnice v sextách či septimách.

Pokud jste, a věřím že ano, úspěšně v minulém díle zharmonizovali diatonickou stupnici v kvartách, bude pro vás úkol na tento měsíc úplnou hračkou. Vezměte si například mixolydyckou stupnici (ta se může hodit krásně například do blues) nebo jakoukoliv jinou stupnici dur či moll a zkuste ji zahrát pouze na strunách g a e (horizontálně) v sextách (viz ukázka). Někdy vám vyjde sexta malá, někdy velká, v závislosti na tónech stupnice. To stejné pak můžete udělat například na strunách d a h. Když vám sexty půjdou dobře, vrhněte se na septimy. Úplně stejným způsobem zharmonizujte horizontálně jakoukoliv stupnici. Doporučil bych na všechna cvičení vybrat jednu stupnici a jednu tóninu, a na ní si to můžete zkoušet. Nechte se tím inspirovat a zkuste tím obohatil svůj doprovod či sólo. Sexty a septimy můžete samozřejmě, jako ostatně všechny intervaly, libovolně kombinovat, tak jak se vám bude líbit. Přeji hodně úspěchů, a ať se vše daří.

Doprovodná kytara díl 6.  - kytarový workshop
Doprovodná kytara díl 6. - kytarový workshop
Psáno pro časopis Muzikus