Doprovodná kytara 16. díl - kytarový workshop

Doprovodná kytara XVI - kytarový workshop
Doprovodná kytara XVI - kytarový workshop

Milí kolegové, dneska se opět po dvou měsících vrátíme k hudební teorii a pokusíme se posunout zase o kousek dále. Vysvětlili jsme si (viz Muzikus č. 12/2012), co je a jak vzniká kvintakord a jaké jsou jeho druhy. Dneska se podíváme na možnosti sestavení kvintakordů na hmatníku.

Úzká (zavřená) pozice - close position

Všechny druhy kvintakordů můžeme na hmatníku sestavit v podstatě dvojím způsobem. Tím prvním je tzv. úzká, nebo také někdy zavřená pozice (v cizojazyčné odborné literatuře ji můžete najít pod názvem close position). Princip je velmi jednoduchý a v podstatě jej známe už z minula. Vezmeme si pro příklad akord C dur. Pokud ho budeme chtít sestavit v úzké pozici, musíme vměstnat všechny tři tóny - intervaly - akordu do jedné oktávy (Příklad 1). Tyto akordy budou znít velmi uzavřeně a tóny krásně splývají dohromady. Pokud je zahrajeme ve vyšších polohách, můžeme je dobře použít například při rychlejších, rytmicky členitějších doprovodech či při použití akordů v sólech. Krásně se hodí například v kapelách, kde je více harmonických nástrojů. Například dvě kytary, piano a kytara atd. Díky „úzkému zvuku“ tak můžete krásně vytvořit prostor právě pro druhý harmonický nástroj. Dosáhnete tím toho, že se oba nástroje nebudou frekvenčně zbytečně překrývat. Výsledný zvuk tak bude daleko čitelnější a jasnější. Pokud by vám tento trojzvuk přišel přece jen málo, ale přesto chcete pouze zvuk kvintakordu (tedy bez tenzí), můžete jednoduše celkový zvuk „zvětšit“ přidáním (zopakováním) akordických tónů. Například 1, 3, 5 a přidáním opět 1, 3 - pochopitelně o oktávu výš (Příklad 1).

 

Zkuste si všechny druhy kvintakordů na všech strunách zahrát a zapamatovat si jejich tvar, zvuk nebo barvu.

 

Široká harmonizace - wide position

Druhou možností, jak sestavit kvintakordy na hmatníku, je tzv. široká harmonizace či pozice wide position. Při sestavovaní akordů v široké pozici budeme využívat už dvě oktávy. Hlasy v akordu budou tedy prima, po ní následuje kvinta a pro tercii si sáhneme do další oktávy (Příklad 2). Tyhle krásné, široce znějící akordy můžou najít uplatnění všude tam, kde potřebujete zvuk naopak rozšířit. Výborně znějí, pokud hrajete sami nebo jen ve skromném obsazení, např. kytara a basa. Krásně se hodí na rozklady akordů, například při doprovázení balad atd. Určitě sami přijdete na to, jak nejlíp je použít. V běžné praxi se samozřejmě dají kombinovat s úzkými tvary akordů. Jedinou nevýhodou při hraní široké harmonizace může být prázdná struna, která vzniká mezi kvintou a tercií. Co tedy s ní? Strunu můžete buď utlumit prsty levé ruky, a nebo na prázdné struně zopakovat opět třeba zakládání tón.

 

Stejně jako u úzké pozice vytvořte na všech strunách všechny druhy kvintakordů a zkuste si je dobře zapamatovat. No a pokud vám to vše půjde dobře, a já předpokládám, že ano, přidám vám ještě jednu kategorii hojně používaných trojzvuků, a to tzv. „susy“. Takže už známe durové, mollové, zvětšené, zmenšené a teď ještě „susy“.

 

sus2, sus4

Jde o hezký, moderně znějící a ve všech žánrech hojně využívaný trojzvuk, který vzniká nahrazením tercie v akordu. Buď tedy kvartou Xsus4 (1, 4, 5) a nebo sekundou Xsus2 (1, 2, 5). Stejně jako u ostatních trojzvuků je můžeme sestavit pomocí úzké nebo široké harmonizace. U sus4 tedy 1, 4, 5 nebo 1, 5, 4 a u sus2 to bude 1, 2, 5 nebo 1, 5, 2. Pro zvětšení zvuku nebo i pro snadnější hratelnost, můžeme opět zopakovat základní tón (Příklad 3).

 

Domácí úkol

„Domácák“, jak říká jeden můj student, je tedy víceméně jasný. Vezměte si například akord Cm a zkuste ho najít na hmatníku jak v úzké, tak i široké harmonizaci, na všech strunách. Takto to postupně udělejte se všemi kategoriemi kvintakordů, včetně dnešní novinky - susem. Můžete si sami vytvořit jakýsi slovník akordů. Namalujte si prázdné diagramy a do nich si můžete pro vás nové a zajímavé akordy zapisovat. Vím, že můžou někteří z vás namítat, že existují mraky aplikací pro telefon, kde se dá ten či onen akord vygenerovat, ale můžu vám s jistotou říci, že pokud si je sami sestavíte, případně zapíšete, daleko lépe si je budete pamatovat. A nejde jen o tvar akordu a jeho grafickou podobu, ale hlavně o jeho zvuk, který si musíte zapamatovat. Takže určitě doporučuji hledat, přehrávat, poslouchat.

Přeji, ať se daří.

Doprovodná kytara XVI - kytarový workshop
Doprovodná kytara XVI - kytarový workshop
Psáno pro časopis Muzikus