Doprovodná kytara 14. díl - kytarový workshop

Doprovodná kytara XIV - kytarový workshop
Doprovodná kytara XIV - kytarový workshop

Milí kolegové, kytaristé. Dříve než se pustíme do dalšího dílu našeho workshopu, rád bych se vám omluvil za zlého tiskařského šotka, který nám vstoupil do předešlého dílu a nějak lump rozházel grafiku ve znázornění druhů kvintakordů. Opravu tedy najdete na následující stránce.

Nyní tedy už k dnešnímu dílu. Pokud čtete tento seriál pravidelně, určitě jste si všimli, že tu a tam se krom hudební teorie související především s kytarovými akordy a harmonií, zabýváme také rytmem. Slíbil jsem, že se podíváme na různé zajímavé doprovody a zkusíme se díky nim něco málo přiučit a inspirovat se. Pro tento díl jsem vybral krásný funky beglajt, kytaristy kapely Jamese Browna, do notoricky známe písně Sex Machine.

 

James Brown Sex Machine - Jak na to...

Pokud si krásný a skvěle fungující funky groove důkladně poslechnete, zjistíte, že spíše než o harmonickou bohatost zde půjde především o dokonalé zvládnutí celého groovu. Píseň má pro kytaru dva základní rytmické modely. Na oba se postupně, v tomto a v následujícím díle, podíváme a procvičíme si je.

 

Budeme zde potřebovat pouze jeden tvar akordu X9 či X13, který budeme různě transponovat (měnit jeho výšku). To konkrétně Eb7, Eb13, Ab9 a Ab13. Pak ještě G9 a Gb9. Vše ale v jednom tvaru, nebo chcete-li voicingu (uspořádání hlasu, viz Příklad 1). Čísla v kolečkách na místech, kde mačkáme struny, znamenají jednotlivé intervaly v akordu. Tak tedy, hrajeme vždy primu, pak velkou tercii, malou septimu, devítku a kvintu. Akord hrajeme tak, že druhým prstem hrajeme základní tón, prvním prstem tercii a 7, 9, 5 hrajeme pomocí barré třetím prstem. U akordu X13, pak 1-3-7-9-13. Tady musíme ještě použít malíček, kterým hrajeme právě onu třináctku. Septimu a devítku držíme opět pomocí barré (třetí prst). Možná bude chvilku trvat, než si na akord zvyknete, ale jde to. Zkoušejte si oba akordy nejprve vybrnkat strunu po struně a dbejte na to, aby vám všech tóny hrály čistě. Až budeme hrát konkrétně Sex Machine, budeme z akordu využívat sice jen poslední tři struny, ale když už to nacvičujete, naučte se akord držet celý, bude se vám to do budoucna určitě hodit! Bude to chtít najít si správnou polohu a úhel levé ruky ale uvidíte, že za chvíli to vše půjde dobře.

 

Než se pustíme do hraní celého partu, připravil jsem postupně několik cvičení, která by měla směřovat k tomu, aby se vám celý tento i jemu podobné groovy hrály daleko snadněji.

 

Příklad 2

Vezměme si tedy náš akord Eb9 a zkusíme si zahrát osminy. Pro kontrolu použijte určitě metronom nebo automatického bubeníka. Nejprve hrajte osminy normálně a pak je zkuste hrát staccato - krátce (to je v notovém zápise ta tečka nad notou). Staccata dosáhneme tak, že utlumíme zvuk hned potom, jakmile se nám ozve tím, že uvolníme tlak na struny v levé ruce. Akord stále držíte, jen povolíte struny tak, aby nezněly. Dbejte na to, aby všechny noty byly stejně krátké a měly stejnou dynamiku. Pokud vše půjde, můžete si pustit metronom a cvičit jeden takt normální noty (vázaně) a jeden staccato atd. atd. (viz notový zápis).

 

Příklad 3

Nyní si procvičíme to samé jen v šestnáctinách. Zkuste to vydržet nějakou chvíli, třeba dvě tři minuty tak, abyste pořád zůstali v daném tempu. Opět zkuste hrát tak, aby se neměnila dynamika úhozu a také, aby jste hráli všechny doby bez akcentu. Prostě všechno stejně.

 

Příklad 4

Poslední dnešní cvičení je podobné, jen budeme hrát první a poslední šestnáctku na každé době (viz noty). Pozor při čtení not, tečka za notou prodlužuje její délku o polovinu, nezaměňovat s tečkou nad notou - staccatem. Nejprve hrajte tento rytmus pouze na první a třetí době, na druhé hrajte pouze mrtvolky v osminách. To znamená pouze perkusivní zvuk, který dosáhnete tak, že položíte lehce prsty levé ruky na struny a tím je utlumíte. V další fázi je tak rytmus vytvořený první a poslední šestnáctou na každé době (viz noty). Můžete si pomoct tak, že zbývající šestnáctky hrajete naprázdno nebo se ztlumenými strunami a nebo, co bych určitě doporučil, zkuste si všechny šestnáctky představovat (přehrávat v hlavě) a jen na první a poslední zahrát akord. Např. si zpívat jak nahlas, tak i v duchu: Ta da da Da, Ta da da Da atd.

 

Tak ať se daří a příště se pustíme do konkrétního beglajtu Sex Machine :-)

Doprovodná kytara XIV - kytarový workshop
Doprovodná kytara XIV - kytarový workshop
Psáno pro časopis Muzikus