Baskytarové kroky Martina Adamuse - baskytarový workshop
15.9.2020 | Autor: Martin Adamus | sekce: pro muzikanty - workshopy
Vážení přátelé baskytarového vesmíru, změna akordu je vždy výzvou. Jde nám o to, jak vše před ní krásně vyzdobit a baskytarově vyšperkovat. Kroky, o kterých si dnes povíme, bych nazval Baskytarové kroky. Měly by vždy ubírat správně, logicky, zajímavě a cíleně. Krok vedle znamená chybu, a zvlášť když se vám povede v přechodové fázi figury.
Základem je vždy mít na paměti, kolik dob chceme ozdobné pasáži před novým akordem věnovat. Zda celý takt, tři, dvě, nebo jednu dobu vtaktu. Také je důležitá rytmická struktura figury - hrajeme-li čtvrtky, osminy, nebo je figura složená z více rytmických úseků a částí. Dalším důležitým faktorem je intervalová vzdálenost dalšího akordu od toho předcházejícího.
Kroky ve čtvrtkách
a) jdeme nahoru
Hrajeme-li akord a po něm akord, který jde třeba o kvartu výš, máme mnoho možností, jak krásně a důsledně tento přechod baskytarově zdůraznit a vyzdobit. Nejlepší pro posluchače je transparentně znějící baskytarový přechod ve čtvrtkách. Zní majestátně - co doba, to změna. Tady si dávejte pozor, abyste se nepřepočítali a čtvrtek tak nezahráli víc, než je v hraném taktu dovolené. Pozor na pátky! :-) Ve 4/4 taktu nemůže být najednou pět čtvrtek - tohle by vám neprošlo (i když se i z toho dá krásně „vybruslit“). Pozor pak na 3/4 takt. V Ukázce 1 vidíte, jak vystavět pěkný přechod z jednoho akordu do druhého, o kvartu vzdáleného, směrem nahoru (C-F) čtyři kroky, a to C, D, E, G. Poslední tón schválně obešel výchozí tón akordu F dur. Vzniklo tím ještě větší napětí. Těmito kroky a postupem tónů jste posluchačům odůvodnili, proč má pak následně zaznít akord F dur.
b) jdeme dolů
V Ukázce 2 vidíte přechod z C dur do stejného akordu F dur, ale přechod je směrován dolů. Máte tak další možnosti výběru.
Zkoušejte si vytvořit další zajímavé postupy a spoje do dalších akordů. Třeba z C do G nebo a, d, e moll. Můžete si je i poznačit. Naučte se je nazpaměť. Určitě se vám budou hodit při praktické hře. Nebojte se experimentovat. Chybným krokem doma v ústraní nic nezkazíte. Aspoň si ve všem uděláte jasno. Vaše kroky na jevišti pak budou jen vždy ty správné a pevné. Pozor, i tyto baskytarové kroky jsou ovlivněné mírou alkoholu ve vás. :-) Pevný a správný baskytarový krok je pro mne základ, proto jsem abstinent.
Kráčíme v osminách
Rozdělme čtvrtku na půl, a dostaneme dvě osminy. V osminách se dá zahrát mnoho krásných figur a přechodů. Zde si dávejte pozor na rytmické dělení a správný obsah hraných tónů a také na prvoplánovost. Obsah toho, co hrajete, by měl korespondovat s celkem skladby. Tóny volte s citem, vkusem a s ohledem na to, v jakém stylu je hraná skladba. Pracujte s akcenty (důrazy) hraných not, ať je jasně patrné rytmické členění. Ať je vaše hra pěkně „vypsaná“ a věrohodná. Snažte se, aby žádný vámi zahraný tón nebyl pro skladbu zbytečný. Podstatné je to správné! Ani méně, ani víc - vše jak má být, důsledné aranžmá.
Kombinované kroky
A to vše můžete kombinovat. Zase zde platí, že musíte mít předem jasnou představu, který rytmický vzorec v baskytarovém přechodu použijete a jaké do něj doplníte tóny. Pak se vám nestane, že budete hrát „naslepo“ a doufat, že vám to třeba vyjde. S trémou na jevišti pak většinou nevyjde...
Napětí a neprozrazení dalšího akordu aneb chodíme kolem „horké kaše“
Tato metoda se vám bude líbit a určitě bude pro vás srozumitelná. Vše si vysvětlíme na spoji dvou akordů - z C dur do F dur. Hrajte tóny C ve II. poloze 2. prstem jednoho 4/4 taktu v akordu C dur. V dalším (druhém) taktu udělejte třeba přechod ve čtvrtkách a osminách, ale schválně se vyhněte během celého přechodu jakémukoli tónu F. Vše je jasně zřetelné v Ukázce 5. Tím, že neprozradíte v přechodové části tón, do kterého chcete přejít, ale zároveň však kolem něj neustále „kroužíte“, vznikne krásné napětí. Tohle napětí má za následek dychtivost posluchačů, po právě chybějícím tónu v přechodové části partu baskytary. Přechod bude velmi exponovaný a věrohodný. Také zároveň velmi zajímavý a výsledný akord F pro posluchače, ten jediný možný! Vyzkoušejte si to. Můžeme to s úsměvem nazvat chůze kolem „horké kaše“.
Opakem je použití takzvaného oslabení napětí mezi akordy, a to metodou zaznívání tónu následujícího akordu během přechodu nebo těsně před změnou na první době nového akordu (předjímka). Více vám, napoví Ukázka 6. Tady vidíte, že tón F již v přechodové části v poslední osmině zazněl. Obě varianty jsou správné. Ovšem u té první varianty vzniká větší napětí, a vstup do cíleného akordu je tak více vyžadován. Je dobré si takové přechody a figury nachystat dopředu a naučit se je nazpaměť. Budou se vám v praktické hře hodit.
Velké nebo vysoké napětí?
Velké napětí mezi akordy třeba C-F vám vznikne, když se k základnímu tónu následujícímu akordu přiblížíte a vzápětí hned zahrajete základní tón akordu těsně před změnou. Více vám napoví Ukázka 7. V Ukázce 8 vidíte ten samý příklad, pouze směrem dolů na základní tón akordu F dur.
Vaše baskytarové kroky by měly být vždy ty správné. Chybný krok zde sice neznamená pád, ale přece jen je to krok do bláta. A proč by se baskytaristé jako vy měli s baskytarou brouzdat v bahně? :-) Nachystejte si tyto přechody proto v klidu a v ústraní, následně je „vychytejte“ s bubeníkem. Zkoušejte si a poznávejte si i jakost svých přechodů, zda jsou to ty jediné, které se pro skladbu hodí a zda vycházejí z celku celé skladby. Neposlouchejte své prsty. Prsty musejí poslouchat vás! Vytvářejte si přechody nejprve ve své mysli, poznamenejte si je nebo si je nahrajte a pak teprv si je vkládejte do svých baskytarových linek. Buďte k sobě kritičtí. Mějte na paměti, že podstata veškeré hudby začíná od basu, tedy od vás.
Přeji vám jen ty správné a někam vedoucí smyslné kroky. Veškeré dotazy pište na info@adamusmartin.com. Těším se na naše další setkání.
Vážení přátelé baskytarového vesmíru, změna akordu je vždy výzvou. Jde nám o to, jak vše před ní krásně vyzdobit a baskytarově vyšperkovat. Kroky, o kterých si dnes povíme, bych nazval Baskytarové kroky. Měly by vždy ubírat správně, logicky, zajímavě a cíleně. Krok vedle znamená chybu, a zvlášť když se vám povede v přechodové fázi figury.
Základem je vždy mít na paměti, kolik dob chceme ozdobné pasáži před novým akordem věnovat. Zda celý takt, tři, dvě, nebo jednu dobu v
Kroky ve čtvrtkách
a) jdeme nahoru
Hrajeme-li akord a po něm akord, který jde třeba o kvartu výš, máme mnoho možností, jak krásně a důsledně tento přechod baskytarově zdůraznit a vyzdobit. Nejlepší pro posluchače je transparentně znějící baskytarový přechod ve čtvrtkách. Zní majestátně - co doba, to změna. Tady si dávejte pozor, abyste se nepřepočítali a čtvrtek tak nezahráli víc, než je v hraném taktu dovolené. Pozor na pátky! :-) Ve 4/4 taktu nemůže být najednou pět čtvrtek - tohle by vám neprošlo (i když se i z toho dá krásně „vybruslit“). Pozor pak na 3/4 takt. V Ukázce 1 vidíte, jak vystavět pěkný přechod z jednoho akordu do druhého, o kvartu vzdáleného, směrem nahoru (C-F) čtyři kroky, a to C, D, E, G. Poslední tón schválně obešel výchozí tón akordu F dur. Vzniklo tím ještě větší napětí. Těmito kroky a postupem tónů jste posluchačům odůvodnili, proč má pak následně zaznít akord F dur.
b) jdeme dolů
V Ukázce 2 vidíte přechod z C dur do stejného akordu F dur, ale přechod je směrován dolů. Máte tak další možnosti výběru.
Zkoušejte si vytvořit další zajímavé postupy a spoje do dalších akordů. Třeba z C do G nebo a, d, e moll. Můžete si je i poznačit. Naučte se je nazpaměť. Určitě se vám budou hodit při praktické hře. Nebojte se experimentovat. Chybným krokem doma v ústraní nic nezkazíte. Aspoň si ve všem uděláte jasno. Vaše kroky na jevišti pak budou jen vždy ty správné a pevné. Pozor, i tyto baskytarové kroky jsou ovlivněné mírou alkoholu ve vás. :-) Pevný a správný baskytarový krok je pro mne základ, proto jsem abstinent.
Kráčíme v osminách
Rozdělme čtvrtku na půl, a dostaneme dvě osminy. V osminách se dá zahrát mnoho krásných figur a přechodů. Zde si dávejte pozor na rytmické dělení a správný obsah hraných tónů a také na prvoplánovost. Obsah toho, co hrajete, by měl korespondovat s celkem skladby. Tóny volte s citem, vkusem a s ohledem na to, v jakém stylu je hraná skladba. Pracujte s akcenty (důrazy) hraných not, ať je jasně patrné rytmické členění. Ať je vaše hra pěkně „vypsaná“ a věrohodná. Snažte se, aby žádný vámi zahraný tón nebyl pro skladbu zbytečný. Podstatné je to správné! Ani méně, ani víc - vše jak má být, důsledné aranžmá.
Kombinované kroky
A to vše můžete kombinovat. Zase zde platí, že musíte mít předem jasnou představu, který rytmický vzorec v baskytarovém přechodu použijete a jaké do něj doplníte tóny. Pak se vám nestane, že budete hrát „naslepo“ a doufat, že vám to třeba vyjde. S trémou na jevišti pak většinou nevyjde...
Napětí a neprozrazení dalšího akordu aneb chodíme kolem „horké kaše“
Tato metoda se vám bude líbit a určitě bude pro vás srozumitelná. Vše si vysvětlíme na spoji dvou akordů - z C dur do F dur. Hrajte tóny C ve II. poloze 2. prstem jednoho 4/4 taktu v akordu C dur. V dalším (druhém) taktu udělejte třeba přechod ve čtvrtkách a osminách, ale schválně se vyhněte během celého přechodu jakémukoli tónu F. Vše je jasně zřetelné v Ukázce 5. Tím, že neprozradíte v přechodové části tón, do kterého chcete přejít, ale zároveň však kolem něj neustále „kroužíte“, vznikne krásné napětí. Tohle napětí má za následek dychtivost posluchačů, po právě chybějícím tónu v přechodové části partu baskytary. Přechod bude velmi exponovaný a věrohodný. Také zároveň velmi zajímavý a výsledný akord F pro posluchače, ten jediný možný! Vyzkoušejte si to. Můžeme to s úsměvem nazvat chůze kolem „horké kaše“.
Opakem je použití takzvaného oslabení napětí mezi akordy, a to metodou zaznívání tónu následujícího akordu během přechodu nebo těsně před změnou na první době nového akordu (předjímka). Více vám, napoví Ukázka 6. Tady vidíte, že tón F již v přechodové části v poslední osmině zazněl. Obě varianty jsou správné. Ovšem u té první varianty vzniká větší napětí, a vstup do cíleného akordu je tak více vyžadován. Je dobré si takové přechody a figury nachystat dopředu a naučit se je nazpaměť. Budou se vám v praktické hře hodit.
Velké nebo vysoké napětí?
Velké napětí mezi akordy třeba C-F vám vznikne, když se k základnímu tónu následujícímu akordu přiblížíte a vzápětí hned zahrajete základní tón akordu těsně před změnou. Více vám napoví Ukázka 7. V Ukázce 8 vidíte ten samý příklad, pouze směrem dolů na základní tón akordu F dur.
Vaše baskytarové kroky by měly být vždy ty správné. Chybný krok zde sice neznamená pád, ale přece jen je to krok do bláta. A proč by se baskytaristé jako vy měli s baskytarou brouzdat v bahně? :-) Nachystejte si tyto přechody proto v klidu a v ústraní, následně je „vychytejte“ s bubeníkem. Zkoušejte si a poznávejte si i jakost svých přechodů, zda jsou to ty jediné, které se pro skladbu hodí a zda vycházejí z celku celé skladby. Neposlouchejte své prsty. Prsty musejí poslouchat vás! Vytvářejte si přechody nejprve ve své mysli, poznamenejte si je nebo si je nahrajte a pak teprv si je vkládejte do svých baskytarových linek. Buďte k sobě kritičtí. Mějte na paměti, že podstata veškeré hudby začíná od basu, tedy od vás.
Přeji vám jen ty správné a někam vedoucí smyslné kroky. Veškeré dotazy pište na info@adamusmartin.com. Těším se na naše další setkání.
časopis Muzikus 2020/09
Online verze stránky: http://www.muzikus.cz/pro-muzikanty-workshopy/Baskytarove-kroky-Martina-Adamuse-baskytarovy-workshop~15~zari~2020/
Komentáře
&;