iPod a iPad - hračka nebo profesionální zařízení?

iPod a iPad - hračka nebo profesionální zařízení?
iPod a iPad - hračka nebo profesionální zařízení?

Nedá se popřít, že „válečné“ obchodní tažení Apple s jejich iP...y je více než zdařilé. Zasahuje stále více životních situací, a tak se není co divit, že nevynechalo ani nás, muzikanty. Aplikací, které si můžete stáhnout na Apple Store a jež jsou určeny „pro muzikanty“, je opravdu hodně. Ale jen málo z nich je opravdu určeno pro práci s muzikou, tak jak ji známe z profesionálních DAW.

Představení

Následující řádky nejsou určeny pro majitele, ale pro ty, kteří jsou ještě nezkušení a „nepolíbení“. iPod i iPad, obzvláště v posledních verzích, jsou takové ty příjemné předměty do ruky... kov, sklo a důvěru vzbuzující váha. Vyleštěný dotykový displej nejdříve vzbuzuje nedůvěru, ale jednou si na něj prostě zvyknete. Pak zase chvíli bezradně brouzdáte velikou kupou ikonek a nějakou dobu netušíte, na co jsou... ale po čase se vše poddá. A nakonec zjistíte, že grafické rozhraní Apple je docela vypracované a vychází z historie a zkušeností značky.

iPod a iPad - hračka nebo profesionální zařízení?
iPod a iPad - hračka nebo profesionální zařízení?

Abyste mohli fungovat, musíte mít WiFi připojení a nebo kabel do počítače, kde nutným softwarem jsou iTunes. Způsob nakupování aplikací a synchronizace s počítačem jsou opět zpočátku trochu kostrbaté, hlavně se dá vycítit jistá tušená rivalita s „písíčkáři“ a skoro jistá neochota je podporovat. Což se občas projeví chybou, kterou při prolézání netem nějak nikdo neumí řešit. Což se „Eplům“ nestává. Nakonec lze říci, že je to určitě jeden z možných směrů, kterým se počítače budou moci ubírat. Ale k muzikantským udělátkům...

 

Aplikace a hardware

Samotný software může být sebelepší, ale vždy potřebujete nějaké - jak se odborně říká - periferie neboli věci, které komunikují s okolím. Někdy stačí dotykový displej a sluchátka. Ale situace se vyvíjí nyní tak, že pokud budete mít v kapse iPhone, tak pak v kufříku budete mít trochu toho „šrotu“ a budete celkem dobře vybaveni na cesty, kde se budete moci hudebně docela vyřádit. Takže malé klávesky, zvukovku se vstupem pro kytaru či jiný podobný nástroj, mikrofon, přenosné reproduktory, dokovací (zařízení `sokl`, kam doslova iPod zasadíte) multitrackové nahrávadlo... a iP... bude takovým centrem či středobodem, kde se vše nastaví, uloží...

 

Smyslem tohoto článku nebude jít až tak do hloubky a testovat jednotlivé věci, spíše se seznámíme s jednotlivými kousky a naznačíme si postupně jejich možnosti.

iPod a iPad - hračka nebo profesionální zařízení?
iPod a iPad - hračka nebo profesionální zařízení?

Přenosné reproduktory

Jsou od firmy Logitech, mají sice adaptér, ale taky akumulátory, které by měly vydržet okolo osmi hodin. Slušné, taky se nabíjejí někdy až deset hodin. Sada obsahuje dálkové ovládání, takže po zasunutí iPodu do slotu získáte minivěž, která docela slušně hraje (výrobce ale výkon vtipně tají). Můj názor: Puristi budou žehrat na slabší basy, ale už to bude docela rachotit. Takže dle mého na chatě či na hotelu to bude hrát až až. Na mejdan bych to neviděl. A hračka nebo profi? Řekl bych oboje. Míchat desku bych s tímhle nedoporučoval, ale „demáč“ jo.

 

Akai SynthStation25

Máme tady první věcičku, která se do škatulky profesionální vejde určitě. Jedná se kontrolér (lze využít jako kontrolér MIDI ke klasické DAW), takže samo to nehraje a celá syntéza a nastavení se děje v iPodu.

 

Synthstation25 se vejde určitě do každé tašky. Vybaven je 25 klávesami s tlakovou citlivostí, kolečky Mod a Pitch, několika tlačítky, a displej je tvořen iPod Touchem. Software SynthStation nabízí tyto funkce a režimy: Perform - dalo by se říci hrací, tedy něco jako klasické klávesy, volíte zvuky a hrajete. Sounds - databáze zvuků. Mixer - mixážní pult, kde si smícháte jednu sadu bicích a tři zvuky syntezátoru. Zároveň si můžete přimíchat efekty. X/Y (joystick) - pomocí dotykového displejemůžete vždy ovládat dva parametry, které si zvolíte, například cutoff, pitch, decay, LFO pitch v souřadnicích můžete vyslat řídicí bod jako míček ve squaschi a nebudete se stačit divit, co to bude se zvukem dělat.

iPod a iPad - hračka nebo profesionální zařízení?
iPod a iPad - hračka nebo profesionální zařízení?

Synth Edit - klasická syntéza pomocí oscilátorů. Tři LFO, pila obdélník, sinus... řízení obálky, portamenta, VCF, cutoff a další...... vše základní, co má synťák mít. Grid Edit - klasická mřížka pro zadávání notiček jako v každém MIDI editoru. Drum Kit - databáze 50 bicích sad a jednotlivé bubny si můžete i přeladit. Effects FX - a nakonec efektový procesor: chorus, flanger, phaser a delay. A každý z nich jde nastavit jejich typickými parametry. Tedy žádné přednastavené zvuky.

 

SynthStation25 je tedy velmi flexibilní a opravdu, pokud budete na cestách, tak vám umožní přenést své představy do reálné podoby. Na výrobu smyček a groove úplně super.

 

IK Multimedia iRig

Udělátko, které vlastně rozbočí sluchátkový výstup na vstup pro kytaru, tedy jackem 6,3 mm a sluchátkový nebo i linkový výstup jackem 3,4 mm. Jednou nevýhodu u iPodu je, že nemůžete zapojit iRig a zároveň ho zasunout do přenosných reproduktorů. iPhone je na tom lépe, sluchátkový konektor má nahoře. Nic vám nebrání se pustit do hry. Třeba s AmpliTube.

iPod a iPad - hračka nebo profesionální zařízení?
iPod a iPad - hračka nebo profesionální zařízení?

AmpliTube

Tento kytarový simulátor si vydobyl renomé na „velkých“ počítačích a tahle mutace pro iP... určitě neumí tolik věcí jako dospělejší bratříček, ale také zase není vůbec bezzubá. Vlastně je zde vše podstatné. Simulace kytarových beden, zesilovačů, mikrofonů... a spousta krabiček, klasiky od Fenderů, Marshallů přes Bosse, „Emikserka“... V další výbavě najdete čtyřstopý multitracker a sekci efektů pro masterování náhrávky (reverb, ekvalizér a kompresor). Správce nahraných písniček, který umí importovat i nahrávky z venku, se kterými pak můžete pracovat pomocí nástrojů Speedtrainer a Loop, což každý ocení při stahování rychlých sól. Co se týká zvuku, tak latence je přijatelná, tedy zpoždění zanedbatelné, což se pravděpodobně projeví na kvalitě simulace, která mě příliš neoslovila. Je ale jasné, že zde asi bude limitem výpočetní výkon a nelze pochybovat, že pro kvalitní simulaci je určitě potřeba hodně početního výkonu, a tak algoritmus bude kompromisem mezi kvalitou a latencí.

 

... a co příště

Tady se rozloučíme a v příštím čísle se s vámi Martin Jirsák podělí o zkušenosti s dotykovým displejem, jaká jej asi čeká budoucnost, využití při živém vystoupení...

Psáno pro časopis Muzikus