Zvuk pod kontrolou - kytarový multiefekt Boss ME-50

Zvuk pod kontrolou - kytarový multiefekt Boss ME-5
Zvuk pod kontrolou - kytarový multiefekt Boss ME-5

ME-50 je jeden z nejčerstvějších kytarových procesorů na trhu. Jeho výrobce Boss se může pochlubit tím, že návrh nových procesorů nespočívá pouze v přidání či ubrání funkcí, patchů, zvuků, tlačítek či pedálů, ale v kompletně novém pojetí celého procesoru...

 

Když se vrátíme do minulosti, měli kytaristé možnost dosáhnout zajímavých zvukových efektů pouze s použitím analogových zařízení - především krabiček. Parametry efektu aplikovaného na signál bylo možné ovlivnit konkrétními součástkami, kterými byly hlavně potenciometry. Kytarista tedy manipulací s konkrétní součástkou nastavoval požadované hodnoty. To se změnilo s příchodem digitálních multiefektů, kdy práce se signálem byla svěřena procesoru. K ovládání již nebyly nutné opravdové elektrotechnické součástky a vystřídala je tlačítka, která se starala o "přenos jedniček a nul" do procesoru, jenž na to reagoval změnou parametrů efektu. Byl to jistě přínos i pro designéry, kteří měli při navrhování vzhledu efektu větší volnost. Časem však i výrobci přišli na to, že původní ovládání pomocí "knoflíků" bylo pro kytaristy mnohem pohodlnější, než "naťukávání" hodnot pomocí tlačítek, a proto se začaly na multiefektech objevovat opět otočné ovladače, alespoň pro některé základní parametry (gain, hlasitost, výšky, středy, basy...). Ve skutečnosti se sice jedná o podobné knoflíky jako u krabiček, ale nejsou to již opravdové potenciometry (i když tento název se také ještě mnohdy používá) se zobáčkem zabodnutým do odporové dráhy. Jsou to vlastně náhrady tlačítek, označované jako kódově modulační prvky nebo prostě jako datová kolečka. Celý systém dostal vznešený název - ovládání parametrů v reálném čase. ME-50 se může pochlubit právě tím, že v reálném čase se u něj ovládají úplně všechny parametry.

 

Vzhled

Všechny multiefekty na první pohled vypadají velmi zajímavě, některé i tajemně. ME-50 je výjimkou, první pohled mi totiž stačil k tomu, abych pochopil ovládání, princip a funkce multiefektu. Ale po pořádku. Plechová krabice s mírným sklonem vrchní desky je oděna do slušivého kabátu v modré metalíze. Na ní jsou namontovány pedály - tři pro patche, jeden výrazový, všechny včetně toho "kvákacího" jsou z plastu. Podstatu ovládacích prvků tvoří datová kolečka, kterých je požehnaně. Ta propůjčují přístroji (oproti jiným multiefektům jako např. GT-6) malinko archaický, či spíše analogový vzhled. Klasická tlačítka jdou spočítat doslovně na prstech jedné ruky. Procesor si vystačí se sedmisegmentovým displejem pro zobrazení jednoho znaku. Jednotlivé prvky jsou uspořádány do skupin, které zároveň přestavují efektové moduly, což je podtrženo bílým potiskem. Konkrétně třeba modul pro zpoždění obsahuje tři knoflíky pro změnu parametrů, knoflík pro přepnutí typu zpoždění, signalizaci zapnutí modulu pomocí LED diody a pedál. Vypadá to přibližně tak, jako byste si zakryli kusem plechu tři krabičky - zkreslovadlo, modulační krabičku a delay. Ostatní moduly jsou trošku skromnější, potřebují pouze jeden, maximálně dva "potenciometry". Na zadní straně jsou konektory: vstup, levý a pravý výstup, sluchátka/linka, vstup pro externí signál (CD, ...), konektor pro externí pedál, vypínač, napájení (upozornění "Boss only" berte s rezervou, běžný adaptér 9 V/300 mA/DC postačí..., ale ode mě to nemáte :-). ME-50 se ale dá naládovat pohodlně zespodu i bateriemi - šesticí tužkových článků.

 

Ovládání

Naprosto intuitivní, přehledné a účelné. Úplně vše se ovládá datovými kolečky, takže žádné hledání, žádné pamatování, kde a jak potřebný parametr nastavit. Vše máte na očích. Pouze s tou nevýhodou, že datová kolečka nejsou vybavena třeba krokovými motorky či něčím podobným a mnohdy jejich "zobáček" po změně patche neukazuje skutečnou hodnotu, ale to je obecná nevýhoda tohoto řešení. Proto je potřeba při změně hodnot pootočit knoflíkem "tam a zpátky". Kromě knoflíků pro plynulou změnu parametru jsou tu i knoflíky pro přepínání typu efektu, modul Overdrive/ Distortion je doplněn ještě tlačítkem Variation. Odlišný je ovladač pro reverb. Ten slouží k nastavení dozvuku a to tak, že jeho každá čtvrtotáčka představuje jiný typ.

V souvislosti s tvorbou patchů tedy v případě ME-50 nelze mluvit ani tak o "programování", jako spíš o "nastavení" zvuku. Vlastní nastavení lze ukládat do deseti bank po třech zvucích. Všech třicet míst v paměti se dá přepsat, takže rozdělení na uživatelské a tovární se nekoná. Tovární nastavení paměti lze obnovit, škoda jen, že ne po jednotlivých patchích - pokud si přepíšete nějaký tovární zvuk, který se vám líbí, smažou se vám při obnově ostatní vaše zvuky. Přístup ke zvukům je dán počtem pedálů - ty jsou tři. Banky se přepínají tlačítkem na efektu, kdo pracuje s více zvuky, asi bude muset dokoupit externí pedál.

Vedle režimu s přístupem do paměti je tu i manuální režim, v němž pedály slouží k zapínání efektových modulů (Ovedrive, Modulation a Delay). Manuální režim s paměťovým není synchronizován, takže nefunguje tak, že by se daly vyřazovat efektové moduly z naposledy použitého patche, ale jede na "vlastní pěst" podle aktuálně natočených knoflíků.

Ještě je tu režim editace zápisu a režim ladičky, který je přístupný sešlápnutím prvních dvou pedálů. Vše v té chvíli ztichne, protože efekt se ocitne ve stavu mute. Tradičně u bossáckých multiefektů postrádám přepnutí pedálem do stavu bypass, kdy by došlo k přemostění efektu, a tím se kytarista dostal pouze ke zvuku svého aparátu. U ME-50 tuto možnost nenajdete ani prostřednictvím tlačítek.

Výrazový pedál není kalibrovatelný. Po stránce obsluhy je ale zdařile vyřešen. Buď pracuje jako volume pedál, nebo se dá přepnout přepínačem pod špičkou nohy na jeden z efektů - wah, resonance, voice, ring mód, +1 octave, -1 octave. Opět místo, kde kytarista ocení možnost jednoduchého nastavení efektu.

 

Zvuk

Je celkem zajímavé, že na celé ME-50 nenajdeme kromě hlasitosti (master level) žádný potenciometr pro nastavení hodnot, jako jsou basy, středy, výšky - tedy ekvalizační sekci, která se může jevit jako samozřejmá. Když si ale představím, do čeho bude procesor zapojen (ať už hlava, kombo nebo mix..., všechno má možnost upravení frekvence), nabízí se spíš otázka, proč by vůbec na efektu tyto knoflíky být měly. Přece jen je tu ale modul Tone Modify, který může přepínat mezi několika přednastavenými rozsahy frekvencí a obsahuje také simulaci snímačů a jejich vzájemnou konverzi (z humbuckeru na single a opačně). Celá tahle věc mi přijde spíš jako prvek, který všichni výrobci do svých procesorů automaticky implantují, protože to modeling umožňuje. Ve skutečnosti je rozdíl zvuku mezi fyzickými singly a humbuckery větší, než jaký předvádí procesor, ale zase můžeme spekulovat, že fyzické snímače mají na kytaře své umístění (u krku či u kobylky), a proto to nelze srovnávat. Snad by se tato simulace mohla hodit těm, kdo mají les paula, který má pouze humbuckery, nebo stratocastera, jenž má pouze singly. Každopádně já jsem jakýsi rozdíl v hutnosti zaznamenal, avšak u méně zkreslených zvuků. U drsnějšího zkreslení nebyl rozdíl až tolik slyšitelný.

Kompresor funguje i ve fukci limiteru, já jsem se soustředil na sustain a s výsledkem jsem byl spokojen. Je vytvářen vyrovnaný, dlouho znějící zvuk, při maximální hodnotě je to až podezřelé :-). Noise gate reaguje přívětivětivě, jednoznačně užitečná věc. Z reverbů především simulace pružin zněla věrohodně, protože jsem zaslech i "žbluňkavé" zvuky typické pro právě takto realizovaný dozvuk. V sekci Overdrive/Distrotion nenajdeme žádné černé koně, ale prověřené krabičky, jako DS-1, MT-2, ... Jsem rád, že Boss uznává i kvalitní výrobky konkurence a je tu Tubescreamer od Ibanezu nebo Big Muff. Co se týče věrnosti simulací, byla by ostuda, kdyby Boss neuměl dokonale simulovat vlastní produkci, ale on to umí. Tlačítkem Variation se dostaneme k další sadě zvuků, tentokrát to ale nejsou napodobeniny konkrétních krabiček, ale simulace obecných aparátů (stack, high gain, lead, crunch, metal). Pokud jste si mysleli, že nic ostřejšího než MT-2 neexistuje, pak věřte, že u efektu Metal jsem výjimečně i já stahoval Drive. Je zajímavé, že na ME-50 nenajdeme žádnou sekci přímo pojmenovanou jako Amp a o simulaci reproduktorů jsem také nenašel žádnou zmínku.

Sada modulačních efektů zahrnuje to nejpoužívanější: phaser, flanger, tremolo, harmonist, pan, uni-v, vibrato, rotary. Nejoblíbenějším modulačním efektem je chorus, a asi proto se mu zde dostalo dokonce tří modifikací (dvě ve stereu). Pěkný byl rotary efekt, dojem zvuku přicházejícího a vzdalujícího se po kruhové dráze byl silný, ale vynikne pouze v momentě, kdy nehrají ostatní nástroje.

Nabídka různého zpoždění byla jednoznačně dostatečná, i když jsem narazil na jeden nestandard. Pokud je zpoždění zapnuto, nelze jej nijak okamžitě vypnout. V manuálním režimu je sice možnost vyřadit tento efektový modul, ale stejně ještě uslyšíte ozvěnu, která se zopakuje podle nastavení četnosti opakování, což není nejšikovnější. Naproti tomu dozvuk z jednoho zvuku do jiného se nepřenáší.

Zarazil mě jediný typ kvákadla - zrovna u Bossu, jenž se může chlubit pedálem PW-10, který právě několik různých typů kvákadel simuluje. V případě krabiček není problém změnit jejich pořadí v efektové smyčce. Na podlahových procesorech to Boss dosud řešil možností naprogramování pořadí, ME-50 podle zvolených efektů volí pořadí automaticky.

Poslední poznámka se týká přepínání mezi patchi - dochází k malým promlkám.

 

Hodnocení

ME-50 obsahuje všechny efekty, které na pódiu potřebujete, a nezatěžuje vás těžko využitelnými zvuky. Chybí ji některé fukce, na které jsou kytaristé zvyklí z jiných efektů, ať už od Bosse nebo jiného výrobce. U většiny z nich se dá odhadnout, proč chybí, a jejich absence se zdá nakonec logická. Zvolený typ ovládání umožnuje jednu zásadní věc - bude se vám zdát, že z ME-50 "lezou" lepší zvuky než z jiných efektů. To je způsobeno tím, že zvolený způsob ovládání je mnohem pohodlnější a rychlejší než složité programování. Co se týče kvality zvuků, tak ta je na vysoké úrovni. Užitnost se dá zvýšit dvěma externími pedály pro přepínání bank a zapínání modulu Tone Modify.

 

Info:

Boss ME-50 je podlahový procesor s kompletním přístupem ke všem hodnotám efektů v reálném čase. Obsahuje veškeré opravdu používané efekty. Ovládání je intuitivní a velice rychlé. Cena je 11 890 Kč.

Plus:

ovládání

zvuk

nastavení funkce výrazového pedálu

Mínus:

pouze jeden wah efekt

žádný bypass

manuální režim není synchronizován s paměťovým

Psáno pro časopis Muzikus