Zpěvové mikrofony Beyerdynamic - mikrofony řady TG

Výběr mikrofonu na zpěv, konkrétně na živý - live - zpěv, je do jisté míry věcí ošemetnou. Znám zpěváky, co si pravidelně vozí svůj mikrofon, ať již z hygienických důvodů nebo proto, že ví, že jim prostě zvukově vyhovuje, a sami se o něj starají a pečují. Zato jiní jej vozí, protože jim kámoš řekl: „Tenhle ber, to je nejlepší značka.“

Některým pěvcům pak tedy skutečně v reálu barevně sedí, a zpěv tak zní slušně či velmi dobře, jiným naopak nesedí vůbec, a ti si to někdy bohužel nenechají vymluvit. Pokud se totiž třeba potká zvukově na vyšších frekvencích přibroušenější mikrofon s ostrým hlasem a ostrými sykavkami, má zvukař mnohdy co dělat, nakroutit to tak, aby byl výsledek nějak poslouchatelný. Pak jsou ovšem také zpěváci s jakoby univerzálně použitelným a vyrovnaným hlasem a projevem, kteří můžou zpívat de facto téměř do čehokoliv a po nějakém tom zvukařově případném jemném doladění bude výsledek vždy tak nějak, řekněme v mezích pozitivní normy. Naproti tomu jsou zpěváci (či lidé, kteří zpívají nebo se o to snaží :-)), jejichž projev je nějakým způsobem nestandardní a divný (lidově řečeno „huhňají, bučí“ nebo naopak „ječí, až řežou“, je jim špatně rozumět, mají nadměrně ostré sykavky, či naopak nevýrazné až skoro žádné apod.). Tito by měli za asistence dobrého zvukaře a dobrého PA opravdu vyzkoušet, který mikrofon jim bude nejvíc zvukově vyhovovat. A tento výběr by neměl být určitě omezen pouze na jednu značku či výrobce.

 

Samostatnou kapitolou jsou pak „pouštěči par“, tedy zpěváci s velmi tichým projevem (někdy pro ně ještě hůř - v hlasité kapele), které nespasí žádný mikrofon, protože zákony fyziky ještě bohužel nikdo nepřemohl a nepřelstil (vazba nebo přeslech z jiných nástrojů jsou na úrovni užitečného signálu zpěváka). Výběr bývá ovlivněn často i známostí se zvukařem, který obchodně spolupracuje s jedním tuzemským dovozcem, a proto až téměř bezhlavě preferuje jedinou značku, často i nesmyslně, na úkor jiných - známých a kvalitních.

Zpěvové mikrofony Beyerdynamic - mikrofony řady TG
Zpěvové mikrofony Beyerdynamic - mikrofony řady TG

Jak tedy správně vybrat live mikrofon a nepřebrat či nepodlehnout špatnému doporučení? Pokud je ta možnost (a dnes by již měla být), je dobré si půjčit, např. po doporučení (více!) zvukařů pár typů mikrofonů více značek a zkusit na ně např. zazpívat stejný vzorek zpěvu ve studiu a porovnat je. Na vyrovnaných - referenčních studiových monitorech či sluchátkách - se ovšem rozdíly nemusí až tak úplně projevit, navíc spousta pěvců má v komorním prostředí často jiný styl zpěvu a projevu než na pódiu. Proto v poslední době preferuji jednoznačně zkoušení přímo na hudební produkci (koncertě, klubu, zábavě, plese apod.) na kvalitním a vyrovnaném PA s opravdu dobrým zvukařem. Výhodou je zpěvákovi pouštět do monitorů korekcemi a dynamickými procesory neupravený signál, aby dotyčný sám slyšel jasně a přímo rozdíly mezi mikrofony a nebyl následně ovlivněn tím, jak si zvukař na pultu jeho zpěv korekčně dobarví. Všeobecným cílem by tedy měl být mikrofon, u kterého je třeba co nejméně korekcemi upravovat hlasový projev dotyčného zpěváka. Tímto způsobem jsme postupovali i u šesti výrobcem Beyerdynamic cíleně vybraných typů, a to - TG V50d, TG V90r, TG V70d, TG V35d s, TG V56c a M 88 TG, na které se dnes blíže podíváme.

TG V35d s
TG V35d s

TG V35d s

Klasický „ekonomický“ model, který najdeme u každého výrobce, určený primárně pro méně náročné aplikace. Cíl jeho použití je víceméně jasný a již daný cenou - převážně tedy zřejmě mluvené slovo a příležitostný zpěv. I když tento model vykazuje některé atributy dané touto cenovou hladinou (např. větší manipulační hluk, trochu uměle přizvednuté vyšší středy atd.), v určitých ohledech mě přece jen příjemně překvapil. Např. zpětnou vazbu jsem čekal o dost dřív, než se ve skutečnosti ozvala. V případě nouze či „do počtu“ bych se asi nebál jej použít. Jako drobné mínus bych označil příliš lehce se pohybující vypínač bez možnosti aretace, o který stačí opravdu zavadit či přes něj přejet prstem a mikrofon se neplánovaně a nechtěně vypne (zapne).

 

TECHNICKÁ SPECIFIKACE:

Konstrukce vložky dynamická
Směrová charakteristika superkardioidní
Frekvenční rozsah: zblízka 30 Hz–18 kHz
Frekvenční rozsah: ze vzdálenosti 1m 55 Hz–18,000 Hz
Impedance 600 Ů
Délka 186 mm
Průměr těla 24/38 mm
Průměr hlavice 50 mm
Hmotnost 310 g
TG V56c
TG V56c

TG V56c

Jediný „kondík“ v této testované skupině mikrofonů. Příjemně vyrovnaný zvuk po všech stránkách s jemně brilantním jemným „vrškem“, zhruba, jak bych od kondenzátorového mikrofonu čekal. Nemá nijak výrazný proximity efekt (nárůst basů s přibližující se vzdáleností), mikrofon tedy nezačne nějak extra basovat, když se na něj rty zblízka „nalepíme“. Proximity efekt a zpěv zblízka jsou vůbec atributy, které u mikrofonů významně zvukově „míchají s kartami“, neboť právě až při blízkém zpěvu se právě nárůstem basů a spodních středů celkově projeví jejich barva. Z přiložených frekvenčních průběhů se to totiž příliš nedozvíme, protože kromě M 88 TG (a jinak standardně a obecně) jsou veškerá měření prováděna z jednoho metru, kde se proximity efekt v podstatě neprojeví. Vazba a manipulační hluk - oboje pak na velmi solidní úrovni.

 

TECHNICKÁ SPECIFIKACE:

Konstrukce vložky kondenzátorová (back elektretová)
Směrová charakteristika kardioidní
Frekvenční rozsah: zblízka 40 Hz–20 kHz
Frekvenční rozsah: ze vzdálenosti 1 m 65 Hz–20 kHz
Impedance 190 Ů
Max. SPL na 1 kHz 140 dB SPL
Odstup signál/šum 62 dB (CCIR, Q-Peak)
Napájení fantomové 12–48 V (doporučené 48 V)
Délka 180 mm
Průměr těla 26 mm
Průměr hlavice 48 mm
Hmotnost 235 g
TG V50d
TG V50d

TG V50d

Poměrně univerzální mikrofon hodící se na hodně běžných „středních“ hlasů. Inteligentně přizvednutá čitelnost na vyšších středech, propozicemi avizovaný proximity efekt je umírněný a v mezích normy. U dvou mužských hlasů vyšel tenhle model v rámci daného srovnání jako nejlepší pro live použití (kdy do testu byly pro srovnání, objektivitě a nezaujatosti zahrnuty i dva modely od Shure - SM58 a Beta58), s tím, že jej takto označili i sami dotyční zpěváci, jak se jim jevil na pódiu z monitorů (podotýkám před ekvalizací a kompresí). U ženského zpěvu, který má sklon k jedovatosti ve vyšších polohách, je jeho projev už lehce nepříjemný (testoval jsem jej na dvou koncertech stálice pop scény, Petry Janů), ale po jistém „vybrání“ na korekcích vyšších středů (2-4 kHz) byl použitelný. Zajímavostí je, že se u tohoto modelu, ještě spolu s následujícím TG V70d, projevuje jistá ztráta citlivosti při blízkém zpěvu pod úhlem (např. už třeba 45 °, největší je pak u páskového TG V90r, viz dále). Začal jsem tenhle „jev“ podrobněji zkoumat na všech dalších modelech a tady je nutno říct, že je na tom po téhle stránce nejlépe klasická SM58. Tam můžete zpívat i téměř z boku a pořád se jakoby nic dramatického neděje. Není to podle mě ani tak otázka směrové charakteristiky, spíše tvaru kopulky a umístění vložky v ní. Nejméně náchylný z této skupiny Beyerdynamic vůči tomuto jevu je kondenzátorový TG V56c.

 

TECHNICKÁ SPECIFIKACE:

Konstrukce vložky dynamická
Směrová charakteristika kardioidní
Frekvenční rozsah: zblízka 50 Hz–17 kHz
Frekvenční rozsah: ze vzdálenosti 1 m 80 Hz–17 kHz
Impedance 600 ?
Citlivost (1 kHz) 2,4 mV/Pa
Barva antracit/champagne
Délka 185 mm
Průměr těla 23/35 mm
Průměr hlavice 54 mm
Hmotnost 340 g
TG V70d
TG V70d

TG V70d

Spolu s M 88 TG hyperkardioda mezi těmito testovanými modely. Co se týče citlivosti, je tenhle mikrofon opravdu „zabiják“ a hlasitostně lehce předčí i leckterý „kondík“. Při zapojení po některém z ostatních modelů je tady skutečně třeba jít se vstupním gainem na pultu trochu dolů. Na mužské hlasy, které mají tendenci zdůrazňovat pásmo spodních středů při blízkém zpěvu (až sklon huhňat), se tady už znatelněji projevuje výraznější proximity efekt, který může vyvolat razantnější potřebu korekční úpravy ubráním pásma kolem 200-300 Hz. Naopak na „vykleštěnější“ mužské hlasy zasahující až jakoby trochu do ženského spektra toto zdůraznění může přinést užitek, co se týče jisté plnosti projevu. Je zde taktéž znatelné zdůraznění vyšších frekvencí již lehce pod oblastí sykavek a výše.

 

TECHNICKÁ SPECIFIKACE:

Konstrukce vložky dynamická
Směrová charakteristika hyperkardioidní
Frekvenční rozsah: zblízka 25 Hz–18 kHz
Frekvenční rozsah: ze vzdálenosti 1 m 90 Hz–16 kHz
Průměr membrány 37 mm (1,45”)
Impedance 280 ?
Citlivost (1 kHz) 3,2 mV/Pa
Tělo kovové
Barva černá
Délka 185 mm
Průměr těla 23/35 mm
Průměr hlavice 54 mm
Hmotnost 345 g
M 88 TG
M 88 TG

M 88 TG

Tento model je nejstarší ze všech testovaných a v inovované verzi se vyrábí zhruba od roku 1963. U nás je v poslední době spojován s live vokálem Petra Jandy ze skupiny Olympic, který si jej údajně vybral (taky) proto, že je prý starý tak, jak jeho kapela. :-) No, jím doposud léta a léta používaná SM58 není tedy příliš mladší (1966), ale dejme tomu. :-) Na první poslech zní mikrofon tak trochu vintage a jakoby staře - teple bez nějak extra „nacinknutého vršku“ a se zdůrazněním vyšších středů lehce níž, než je u většiny dnešních live mikrofonů obvyklé. Dále M 88 TG umí opravdu sametově přenést basové nuance a témbr mužského hlasu (to bude dle mého i jeden z důvodů, proč si jej právě Petr Janda kvůli jednomu ze svých hlasových rejstříků vybral), jeho další určení je taktéž na basový buben a basové nástrojové aparáty, což odpovídá. I zde se projevuje lehká ztráta citlivosti při blízkém zpěvu pod úhlem, ale je tak nějak v mezích normy, manipulační hluk je zde lehce větší.

 

TECHNICKÁ SPECIFIKACE:

Konstrukce vložky dynamická
Směrová charakteristika hyperkardioidní
Frekvenční rozsah 30 Hz–20 kHz
Impedance 200 ?
Citlivost 2,9 mV/Pa
Tělo kovové
Délka 181 mm
Průměr těla 26 mm
Průměr hlavice 49 mm
Hmotnost 330 g
TG V90r
TG V90r

TG V90r

Tento páskový model jsem si nechal záměrně na konec, protože se z řady ostatních tak trochu vymyká. Pásková konstrukce je v praxi běžnější spíše pro studiové prostředí a je známa svojí frekvenční vyrovnaností a zvukovou věrností. I u tohoto typu jsem našel, co se týče použití, spojení s Petrem Jandou (zajímavé, že v bezdrátové verzi TG1000), který si jej prý oblíbil. Zvukově je sice od M 88TG poměrně rozdílný, nicméně, soudě i podle nahrávky mého hlasu, je z něj cítit opravdová zvuková věrnost bez jakýchkoliv velkých přikrášlení na středech, výškách apod. Právě z těchto důvodů se v přímém srovnání s ostatními modely v testu může jevit jako zastřený a zvukově tupější. Ovšem pro nějakým způsobem nepříjemné, ostré až jedovaté či jinak nestandardní hlasy může být právě ideální volbou. Nevýhodou je již zmíněný značný úbytek citlivosti (u zpěvu zblízka) při uhnutí od osy mikrofonu, který je ze všech modelů v testu opravdu největší. Při otočení a zpěvu šokmo z boku se signál až téměř ztratí a na páskovou vložku projde maximálně tak profouknutí proudem vzduchu. Pokud se ale dotyčný potenciální uživatel ukázní a nebude kolem mikrofonu ústy příliš „tančit“, otáčet hlavu a mluvit či zpívat ze stran, může být výsledek pro některé hlasy na opravdu velmi solidní úrovni.

 

TECHNICKÁ SPECIFIKACE:

Konstrukce vložky pásková
Směrová charakteristika kardioidní
Frekvenční rozsah: zblízka 50 Hz–14 kHz
Frekvenční rozsah: ze vzdálenosti 1 m 90 Hz–14 kHz
Open circuit voltage 0,9 mV/Pa (–61 dBV) ±3 dB
Nominální impedance 330 Ů
Load impedance ?1 k Ů
Materiál membrány čistý hliník
Délka 184 mm
Průměr těla 26/35 mm
Průměr hlavice 57 mm
Hmotnost 390 g

 

Závěrem

Jak se dalo předpokládat, máme co dočinění s léty prověřeným profesionálním výrobcem, čili zde ani nebyl předpoklad nějakých větších nedostatků. Parametr odolnosti vůči zpětné vazbě je obecně na standardně solidní úrovni, detailněji asi nemá význam problém rozvádět, neboť situace může být při použití různých typů monitorů v různých prostředích rozdílná. Všechny modely jistě mohou najít své využití v konkrétních případech, kde ve výsledku budou jistě přinášet spokojenost zvukařům a uživatelům. Jistou zajímavostí pro mě jsou lehké nesrovnalosti, co se týká údajů o váze a rozměrech (váží-li tedy moje kuchyňská digitální váha správně :-), v technické specifikaci tedy uvádím mnou naměřené hodnoty. Nezbývá než si modely mikrofonů vyzkoušet v praxi, jistě mezi nimi najdete ten pravý.

 

Info:

Zpěvové mikrofony Beyerdynamic. Ceny jsou následující:

TG V50d - 3490 Kč,

TG V90r - 12 490 Kč,

TG V70d - 5190 Kč,

TG V35d s - 1890 Kč,

TG V56c - 6790 Kč,

M 88 TG - 10 190 Kč.

 

Plus:

zvukové vlastnosti, design, profesionální zpracování

zvukově barevná rozmanitost jednotlivých modelů pro cílený výběr

 

Mínus:

úbytky signálu při blízkém zpěvu z úhlu ze stran, zejména u TG V90r

příliš lehce se pohybující vypínač u TG V35d s

 

Počátky společnosti Beyerdynamic

se datují do roku 1924, kdy byl zakladatel firmy Eugen Beyer natolik fascinován možnostmi rozvíjejícího se fenoménu elektroakustiky, nahrávání a komunikační techniky, že místo akademické kariéry začal v Berlíně konstruovat a vyrábět reproduktory pro ozvučení kin. Zlomovým okamžikem pro vývoj jeho firmy byl rok 1937, kdy na trh uvedl první dynamická sluchátka na světě s typovým označením DT 48.

 

Jejich provedení bylo vpravdě inovátorskou realizací myšlenky podání akustického signálu v uzavřeném prostředí, odizolovaném od vnějších rušivých vlivů. Toto řešení se zachovalo prakticky beze změn až do současnosti, změny zaznamenaly pouze použité materiály. Dalším krokem kupředu byl v roce 1929 dynamický moderátorský mikrofon M19, který se stal na dlouhá léta standardem v německých rozhlasových studiích a zejména ve státní Reichs-Rundfunk-Gesellschaft. Do dnešní doby má firma „na svědomí“ celou řadu masově používaných sluchátek řady DT a mikrofonů, ke kterým patřily nebo patří např. E1000, oblíbený páskový model M 500, digitální systémy (MCD100, MCD 801/803/805), mikrofony na husím krku (SHM 200 a SHM 800), studiové kondenzátorové modely (MC740, MC742, MC930), řadu mikrofonů Opus a TG apod. Za zmínku stojí jistě i model M 88TG, vyráběný od roku 1963 v modernizované podobě dodnes.

 

www:

europe.beyerdynamic.com

Psáno pro časopis Muzikus