Zoom GFX 1

Zoom GFX-1
Zoom GFX-1

Na bezkonkurenční ceny multiefektů této značky jsme zvyklí. Nejnovější přírůstek do nejnižší třídy však navíc nabízí kovovou konstrukci. A nejen to...

Firma Zoom u nás byla vždy populární především díky svým ultra-laciným multiefektovým jednotkám. Kolem poloviny 90. let se téměř zdálo, že jejich model 505 patří do povinné výbavy mladého kytaristy - aby ne, v dané cenové kategorii měla u nás firma téměř monopolní postavení. Dnes je ale konkurence v tomto segmentu obrovská, opravdu si máme z čeho vybírat. Přesto se najdou důvody, proč sáhnout právě po Zoomu.

 

Popis

Výrobce se netají tím, že "vnitřnosti" GFX-1 jsou v podstatě shodné s modelem 606. Nová je však kovová konstrukce a 4 nožní spínače z černého plastu pro přímý přístup k uloženým nastavením (v rámci tzv. banky). V kategorii pod 3 tis. korun mi není znám jiný multiefekt, který by se tímto mohl pochlubit - běžné jsou plastové výrobky se dvěma přepínači. Přístroj působí opravdu bytelně, rozhodně se na něj nemusíme bát dupnout. Designéři se poučili i z poněkud nešťastné absence ovladače "bank down" u staršího modelu GFX-4. V případě GFX-1 se mezi bankami můžeme pohybovat oběma směry, navíc máme k dispozici dva způsoby - ručně pomocí tlačítek nebo simultánním sešlápnutím nožních spínačů 1 a 2 (bank down), resp. 3 a 4 (bank up). Měl jsem obavy, zda bude takový způsob ovládání spolehlivý, ty byly však rychle rozptýleny. Bank máme k dispozici 10, celkem tedy 40 pamětí pro uživatelské zvuky, které jsou z továrny obsazeny poměrně střídmými presety. Malé množství nastavitelných parametrů u jednotlivých efektů má i světlou stránku - editace by snad ani nemohla být jednodušší. Realizuje se dvěma otočnými ovladači, ke každému z nich jsou přiřazena tlačítka + a -. Nastavení uložíme pomocí tlačítka Store. Pro danou kategorii typický dvoumístný displej zobrazuje číslo uloženého zvuku, při editaci pak hodnotu příslušného parametru. Na zadním panelu najdeme kromě vstupu a výstupu (ten funguje i jako sluchátkový) také jack pro připojení expression pedálu (všechny 6,3 mm nesymetrické), dále spínač power a konektor pro připojení síťového adaptéru. Přístroj může být napájen také čtyřmi tužkovými bateriemi (velikost AA).

 

Modul drive

Pro modul drive byl vyhrazen jeden ze dvou otočných ovladačů. Nabízí nám celkem 11 možností. 4 z nich patří mezi poslední dobou tolik oblíbené modely zesilovačů, dále máme k dispozici 5 typů zkreslení od klasického overdrivu až po metalové bzučení. Celou řadu zakončuje akustický simulátor. Tlačítka + a - ovládají gain, současným stisknutím obou se modul zapíná/vypíná. Zkreslení je pro mnohé alfou a omegou kytarového zvuku, při jeho hodnocení jsme zpravidla velmi kritičtí. U takto levných produktů bychom však měli být realisté. Nepřekvapilo mě, že se zvuk sléval i při nižších nastaveních gainu. Čím kvalitnější byl aparát, do kterého jsem GFX-1 zapojil, tím více byl patrný syntetický charakter zkreslení. V tomto ohledu se testovaný přístroj hodí především na domácí přímé nahrávání linkou nebo na cvičení s pomocí sluchátek - za tímto účelem máme k dispozici 3 typy speaker simulátorů. Při "seriózním" hraní by pravděpodobně většina kytaristů sáhla po jiném zdroji zkreslení. Zcela jiná je situace u čistého zvuku, zde zastoupeného modelem FD (tedy zjevně Fender). Při jeho zapojení do koncového stupně lampového aparátu jsem dosáhl velmi slušných výsledků. Celkově mi nejvíce vyhovoval GFX-1 zapojený do returnu efektové smyčky.

 

Ostatní efekty

Druhý otočný ovladač má na starosti všechny ostatní efekty, tlačítky + a - se pohybujeme v přednastavených hodnotách, jejich simultánním stiskem kalibrujeme ladičku (ta je aktivní v režimu bypass). V modulu mod/pitch nám GFX-1 nabízí snad všechny druhy (nejen) modulačních efektů, které bychom si mohli přát. Kromě obvyklých typů (chorus, flanger, phase, tremolo, pitch shifter) máme k dispozici i některé méně běžné - doubling, step, cry, ring mod, slow attack. Nechybí samozřejmě ani kompresor a wah (v řetězci zařazené před zkreslení), řadu uzavírá modul dly/rev (delay a reverb). Mimo zkreslení je většina efektů velice použitelná, pokud se smíříme s omezenými možnostmi nastavení. Jednotlivé efekty mají ve většině případů namísto klasických parametrů jen několik (zpravidla 9) přednastavených hodnot. Modul delay/reverb disponuje navíc ještě parametrem time, ekvalizér má kromě přednastavených křivek parametr contour. Právě absenci klasického třípásmového ekvalizéru považuji za jednu z největších slabin přístroje. Přestože přednastavených hodnot je "celých" 50 (navíc zde máme ještě contour), jsem přesvědčen, že kontrolu nad zvukem takto nemáme zdaleka tak rychlou a přesnou jako s "obyčejnými" basy, středy a výškami.

 

Co je dobré vědět

Nepříjemné překvapení může nastat ve chvíli, kdy GFX-1 zapojíme do efektové smyčky kytarového aparátu. Jednotka totiž není stavěna na silný vstupní signál, takže při vyšších úrovních dochází k zahlcení vstupu a nepěknému zkreslení (i v režimu bypass). Vstup je zkrátka optimalizován pro signál magnetických snímačů, což diktuje využití s kytarou zapojenou přímo do multiefektu.

Pokud jste již s podobnými přístroji měli tu čest, jistě víte, že se v podstatě nelze obejít bez drobného výpadku zvuku při přepínání z jednoho presetu na druhý. Doba, po kterou se neozývá žádný zvuk, se liší v závislosti na použitých efektech. Dobrá zpráva je, že u GFX-1 je tato prodleva spíše kratší než u přístrojů podobné kategorie, jedná se opravdu o milisekundy.

 

Závěr

Jen blázen by od takto levného přístroje očekával dokonalost. Daň za nízkou cenu si Zoom vybírá v podobě průměrné kvality zkreslených zvuků, malého množství parametrů a snadného zahlcení vstupu. Pokud však za multiefekt chceme zaplatit co možná nejméně a přitom nedůvěřujeme plastovým hračkám, nemá GFX-1 v současné době plnohodnotnou konkurenci.

 

Info:

Zoom GFX-1 je digitální kytarový multiefekt na podlahu, disponující čtyřmi nožními spínači a kovovým korpusem. Jeho cena je 2990 Kč.

 

Plus:

bytelná konstrukce

4 pedály místo obvyklých dvou

jednoduché ovládání

chytře řešený pohyb v bankách

relativně krátká prodleva při přepínání

slušná zvuková kvalita kromě zkreslení

cena

 

Mínus:

vstup se "ochotně" zahlcuje

kvalita zkreslených zvuků

omezené možnosti editace

nešikovně řešený ekvalizér

Psáno pro časopis Muzikus