Zoom G1X - malý, ale šikovný

Zoom G1X - malý, ale šikovný
Zoom G1X - malý, ale šikovný

Japonská firma Zoom Corporation rozhodně vzbuzuje emoce. Mezi profesionály a těmi, kteří by moc rádi jako profesionálové vypadali, emoce spíše negativní, mezi začínajícími hráči a těmi, kteří tolik nedají na jména značek, emoce spíše pozitivní. Firma Zoom se podobně jako například Behringer velmi rychle rozvíjí a její produkty jsou stále zajímavější. No, před rokem bych si za takovou větu vypláchl úsměv savem.

Popis

Zoom G1/G1X je maličký multiefektík nejnižší třídy, v případě prvém se dvěma "šlapičkami", v případě druhém ještě s expression pedálem. Na test jsem si přinesl G1X, píši tedy o něm, nicméně krom dvou věcí - expression pedálu (G1X ano, G1 ne) a vstupu pro externí expression pedál (G1X ne, G1 ano) není rozdílu. Krabička je vyrobena z plastu a opatřena kosmicky stříbrným nátěrem. Plocha pedálku je poplastovaná, pryž najdete i na spodku, aby to neklouzalo. Jasné. Zespodu najdete také šachtičku na baterky, G1/G1X umí totiž fungovat i na čtyři AA, a to prý až dvanáct hodin nepřetržitého provozu. Nezkoušel jsem, nemám baterie rád. Jinak na něm najdete i vstup pro napáječ, není ovšem součástí dodávky (no, co se divíte, snaha udržet cenu dole se někde projevit musí, přece byste nechtěli, aby to bylo na zvuku). Na horní straně najdete dva přepínače, expression pedál, v kulatém otvoru ukrytý alfanumerický displej, čtyři tlačítka a dva otočné knoby - volič a enkodér (to je ten, pomocí kterého zadáváte hodnoty). Popisovat funkce jednotlivých ovládacích prvků by bylo nošením piva do pivovaru, takže se spíš zaměřím na to, co krabička umí.

 

Proč se mi líbí

Je to maličké a lehké. Vejde se do "gigbagu", dokonce i do kufru. Báječné na cvičení doma. Je bezvadné, že to má bubeníka, jenž je navíc založen na PCM vzorcích, které nejsou špatné. Je skvělé, že si na expression pedálek můžete nastavit různé parametry: volume, wah/efx, míru zkreslení, intenzitu modulace, poměr delaye nebo reverbu ve zvuku. Celkovou hlasitost máte stále po ruce na pravém "nekonečném" ovladači. Hlasitost bubeníka najdete tamtéž, jste-li v rytmickém režimu. Má to dobrý zvuk a ovládání, které se naučíte za třináct sekund. Upravovat můžete tak akorát parametry - sice se nedostanete k detailnímu nastavení, ale to, co je pro daný algoritmus důležité, lze nastavit v přijatelném rozsahu. Výborné převodníky a odstup signál šum. Velmi dobrý, již časem prověřený ZNR (Zoom Noise Reduction). Vybaven spoustou efektů, z nichž je většina výborně použitelných. Zvuk je rozhodně velmi slušný. A ta cena!

 

Ale měli byste chápat, že...

Přepínání mezi zvuky trvá až třicet ms. Není to moc, většina lidí ale slyší zpoždění až k hranici deset ms. Expression pedálek je opravdu minimalistický, tudíž jakýkoli pohyb způsobí docela razantní změnu. Když používáte bubeníka, automaticky se vypne reverb. Je nejnáročnější na procesor, který by to neutáhl. Tap tempo můžete zadat jen prstíkem, nohou nelze. Tap tempo se vztahuje pouze na bubeníka, ne třeba na čas delaye. Nelze měnit pořadí efektů. Konstrukce není nejrobustnější, budete muset dávat na drobečka pozor. Vzhledem k tomu, že efekt neobsahuje žádný speaker simulátor, zvuk ve sluchátkách je jen slušný, ne výjimečný. Nemůžete z něj také rovnou nahrávat, pakliže ovšem nechcete tohoto využít jako efektní výhody.

 

Závěr

Umím si představit, že své využití najde nejen jako domácí cvičítko, ale i v arzenálu začínajících borců. Ti se na něm naučí nebát se mašinek, poznají, co který efekt dělá, jak ho nastavit a kam ho použít. Navíc budou díky všem těm delayům a pitch shifterům za strašné borce a budou na pódiích přímo zavaleni vlahými kalhotkami. Celkově jsem z něj velmi příjemně překvapen. Pozornosti zvláště doporučuji patche s harmonizérem, pitch shifterem obecně, slow gear. Velmi pěkné jsou i modulace, zejména flanger a chorus. Výborné jsou také některé zkreslené zvuky, zejména ty hodně zkreslené :-). Líbil se mi accoustic simulator. Pozitiva rozhodně převažují!

 

Info:

Zoom G1/G1X byl představen v září 2006, je vyráběn ve dvou verzích. Jde o nástupce 505II s kvalitou zvuku G2. Nabízí 21 krabiček nebo aparátů, 54 efektů, 40 presetů, bubeníka, 40 rytmických variací. Cena je 1890 Kč včetně DPH.

 

Plus:

cena

bubeník

expression pedál (jeho existence)

zvuk

 

Mínus:

tap tempo nelze navolit nohou

expression pedál (jeho rozsah)

při použití bubeníka se automaticky vypne reverb

absence adaptéru

 

Technická specifikace:

procesor: ZFX-3, 32 bitů DSP

USB rozhraní: ne

MIDI in/out/thru: ne

zálohování pomocí SysEx: ne

počet presetů továrních/uživatelských: 40/40

výstup na sluchátka: ano

expression pedál: ano

napájení (adaptér): nutno dokoupit

slot na paměťovou kartu: ne

rozměry: 155 x 234 x 52 mm

konstrukce (kov/plast): plast, dno plech

váha: 600 g

editace parametrů: otočný volič, tlačítka a datové kolečko

mikrofonní vstup: ne

displej podsvícený/LED/LCD: LED

zvuková kvalita: 24 bitů/96 kHz, 128 x převzorkování

vnitřní zpracování: 32 bitů

frekvenční rozsah: 20 Hz-40 kHz +1 dB/-4 dB

SNR: 110

další příslušenství: ne

počet efektů (algorytmů): 54

počet efektů najednou: 8

 

Produkty Zoom Corporation používá i například Richie Sambora, kytarista Bon Jovi. Konkrétně PS-02 a 505II. V takové společnosti se už stydět rozhodně nemusíte!

Psáno pro časopis Muzikus