Zildjian FX - Noví, zlobivější členové rodiny

Firma Zildjian nepřichází tento rok s žádnou novou řadou činelů, jak tomu bylo v letech minulých, ale doplňuje stávající katalog o několik zajímavých, ne úplně tradičních efektových kousků. Řadu FX obohacuje o sadu FX Stack Cymbals a dvaadvacetipalcovou verzí oblíbeného Crash of Doom.

Zildjian FX - Noví, zlobivější členové rodiny
Zildjian FX - Noví, zlobivější členové rodiny

V řadě K naopak přidává moderně znějící, ultratenké crashe K Cluster. K mé velké radosti se mi tento měsíc dostalo pár těchto kousků pod ruku a já bych se nyní o tento zážitek s vámi rád podělil.

Zildjian FX - Noví, zlobivější členové rodiny
Zildjian FX - Noví, zlobivější členové rodiny

FX Stack Cymbal

Slovo stack v názvu této série vám může napovědět, že při koupi jednoho z těchto činelů dostanete vlastně dva. Stack totiž označuje dva a více, často různě velkých, činelů položených na sebe ve stejném směru zaoblení. Tím, jak o sebe činely třou, znějí podobně jako elektronický zvuk clap. Tyto dvojice se v této sadě vyrábějí ve velikostech 8”,10”,12’’,14” a 16”. Vrchní činel je vyroben ze stejného materiálu, ze kterého vyrábí Zildjian své činely Low Volume pro tiché hraní. Je také podobně děravý, jen ne tak pravidelně. Spodní činel tohoto stacku je jako, jediný činel od Zildjianu, vyroben z oceli. V krabici s těmito činely dostanete i patentní úchyt na tento stack, jménem Cymbolt, na který jsou v Zildjianu velmi pyšní. Z počátku jsem z něho moc nadšený nebyl. Jde v podstatě o tyčku se závitem, na kterou nasadíte filcy, mezi ně vložíte činely a utáhnete matkou. Ta tyčka je dost dlouhá na to, aby se na ní vešly i 16” činely této řady, kdybyste je chtěli mít v poloze hi-hat. Jenomže když máte rozměry menší a chcete je dát k sobě do polohy stack, zbude vám docela dlouhý kus tyčky, přes který musíte přešroubovat matku. Možná to zní hloupě, možná jsem měl trochu smůlu a Cymbolt, který jsem měl zrovna já, byl z továrny vyfrézován příliš těsně. Ale věřte mi, že prvních deset minut po vytažení z krabice jsem 12” stack, který jsem dostal k vyzkoušení, jen a jen šrouboval. Chvílemi to šlo tak ztěžka, že jsem si musel pustit návod na YouTube, jestli nedělám něco špatně, a v duchu tento vynález proklínal. Jakmile jsem došrouboval, byl jsem trochu nejistý, jak tento stack na stojan nasadit. Opět jsem hledal nějaký fígl, nějaký vnitřní závit nebo šroub, kterým by se dal Cymbolt ke stojanu přitáhnout. Nic. Prostě jen z vršku stojanu odstraníte matku, filcy a podložku na filcy, takže vám tam zbude jen holá tyčka a na ní Cymbolt prostě nasadíte. Výhoda je v jednoduchosti. Nasadíte, sundáte, hotovo. Jenže já jsem byl z toho trochu nervózní, protože se mi celý ten stack při hraní hodně točil, a chvílemi jsem se bál, aby mi neuletěl. Z toho důvodu jsem si ho také nastavil téměř vodorovně, což není zas takový problém, ale kdybych chtěl mít stack více nakloněný, moc bych si na jeho stabilitu nevsadil. Pár dní nato jsem však naštěstí zjistil, že jsem ho nasazoval obráceně. Takže pozor, ten lesklý konec s nápisem Cymbolt patří dolů! Co se týče zvuku, upřímně, čekal jsem více. Nejvíce mě bavil v poloze hi-hat, kdy má krátký velmi kovový/plechový zvuk, podle mě velmi vhodný do elektronické hudby, drum ‘n’ bass, hip hopu apod. V poloze stack jsem však činely musel hodně přitáhnout k sobě, jinak se ozývalo nepříjemné drncání. Velká výhoda řady FX Stack Cymbal je její dostupná cena, ale osobně bych investoval pouze do stacků menších rozměrů (8”,10”), které na emulování elektronického tlesku bohatě stačí. U větších rozměrů je už nízká cena doopravdy znát. Pokud hledáte v dnešní době velmi populární větší stack, často složený z děrovaných činelů, zainvestoval bych buď do činelů EFX řad A Custom, K nebo řady K Custom Special Dry.

Zildjian FX - Noví, zlobivější členové rodiny
Zildjian FX - Noví, zlobivější členové rodiny

Crash K Cluster

Creshe Cluster od Zildjianu navazují na minulý rok uvedenou velmi úspěšnou řadu K Sweet. Jsou v podstatě ve všem stejné jako tyto velmi univerzální činely s čistým popovým zvukem. Mají neopracovaný pupek, nízkou hmotnost a „deštníkovitý“ profil pro co nejhladší úder crashe. Jen se v Zildjianu rozhodli tyto nádhery ještě na pár místech rozmlátit kladivem, podobně jako u činelu K Constantinople Reneissance. Z krásného, bezchybného crashe Sweet se tak stává jeho zlobivé dvojče. Je špinavější, temnější, lehce šustivější a tónově nižší. Vyrábí se ve velikostech 16”,18” a 20”. Měl jsem půjčené dva menší kousky, a co vám budu povídat, tyto činely jsou naprosto boží! Nejvíce jsem byl překvapen, jak jsou zvukově jemné, příjemné, nijak se nevtírají a pocit při úderu je velmi měkký. Jejich zvuk je barevný, komplexní. Rozhodně pro někoho, koho už nebaví klasický čistý zvuk, ale děrovaný činel už je na něj moc. Trošičku mě mrzelo, že se mi nedostalo možnosti vyzkoušet 20palcovou verzi, kterou, pokud dostojí kvalit svých menších sourozenců, bych si dokázal představit i jako skvělý, tenký činel ride. Rozhodně bych se nebál s nimi vylézt na jakékoliv pódium, (mít tak dva ve své základní výbavě!) a rozhodně bych se nebál s nimi jít do nahrávacího studia.

Bohužel kvalita a suprový zvuk nevyjdou úplně nejlevněji. Při ceně kolem deseti tisíc (20” model) je to už pořádná investice. Můžu vám ale zaručit, že se vyplatí.

Zildjian FX - Noví, zlobivější členové rodiny
Zildjian FX - Noví, zlobivější členové rodiny

FX Oriental Crash of Doom 22”

Tento činel není žádnou novinkou. Zildjian ho začal ve 20” verzi vyrábět už v roce 1998 na návrh Dennise Chamberse, který si z turné po Číně přivezl prazvláštní, velmi nedokonalý, zohybaný „kus plechu“ a chtěl, aby mu u Zildjianu vyrobili taky takový. Trend dnešní doby je hrát na větší a větší činely, a tak i Zildjian tento rok představil verzi Crash of Doom o dva palce větší. Za název bych rozhodně napsal vykřičník. Ten se totiž ozve, když do něj poprvé udeříte. Crash of Doom! Pro mě osobně je to činel s výrazným charakterem a můj vztah k němu není úplně jednoduchý. Tak zaprvé, sice se jmenuje Crash of Doom, ale crash to úplně není. Díky svému plochému profilu má obrovské hloubky. Když ho rozezníte filcovými paličkami, bude znít skoro až jako jako gong, resp. tam tam, a když ho hrajete přes hranu má celkem tříštivý charakter, podobně jako například čína. Proto si jeho využití jako hlavní crash dokážu představit jen ztěžka, ačkoliv třeba Adam Marcello, bubeník Katy Perry, ho tak, k mému velkému údivu, používá. Možná hraje na nějaký měkký kus, jednotlivé činely se totiž od sebe velmi liší. U Zildjianů také tvrdí, že je to na výrobu nejvíce náročný a zvukově nejméně konzistentní činel v jeho nabídce. „Můj“ Crash of Doom byl docela tvrdý a přirozeně jsem na něj hrál spíš jako na ride. Spousta skvělých hráčů ho jako ride taky běžně používá, především v moderním hip hopu a jazzu. Není to ani špatný kandidát na stackování s jiným činelem, což je ale opravdu pro velké experimentátory.

Crash of Doom je skvělý, velmi specifický činel. Každý kus má obrovskou škálu zvuků a využití, všechny trochu netradiční. Myslím si, že tento činel ocení hlavně hráči jakékoliv alternativní hudby a náročnější bubeníci, kteří mají jasnější představu, proč ho chtějí, a dokážou jeho vlastnosti využít pro dosažení svého osobitého zvuku. Nedokážu si moc představit, že bych na tento činel hrál s jakoukoliv se svých prvních kapel, když jsem začínal, na druhou stranu hrát na něj je opravdu silný zážitek.

Zildjian FX - Noví, zlobivější členové rodiny
Zildjian FX - Noví, zlobivější členové rodiny

Info:

FX Stack Cymbals, cena 12” je 3750 Kč.

 

Plus:

nízká cena, velký výběr rozměrů.

 

Mínus:

U větších rozměrů je nižší kvalita slitiny více slyšet.

K Cymboltu by mohli nakreslit trochu lepší návod.

 

Info:

K Cluster Crash, cena 18” je 9690 Kč a cena 16” je 8190 Kč.

 

Plus:

Naprosto perfektní činel nejvyšší kvality.

Barevený, komplexní crash, hodí se do všech žánrů.

 

Mínus:

Vysoká kvalita jde ruku v ruce s vyšší cenou.

 

Info:

FX Oriental Crash of Doom, cena 22” je 9350 Kč.

 

Plus:

Mimořádně osobitý, specifický činel pro náročné.

Každý kus je velmi specifický.

 

Mínus:

Mimořádně osobitý, specifický činel pro náročné.

Každý kus je velmi specifický.

Psáno pro časopis Muzikus