Yamaha Tyros - test multifunkčních kláves

Yamaha Tyros
Yamaha Tyros

Yamaha po léta produkuje vedle svých syntezátorů i velké množství stále zdokonalovaných samohrajek (portable keyboards). Zpočátku byly jejich tónové generátory a systémy automatizovaných rytmických a harmonických doprovodů poměrně jednoduché. S vývojem jejich kvalita stoupala: Tyros je zřejmě nástrojem, ve kterém se samohrajka sešla se syntezátorem. Výsledkem je workstation se zvukem profesionální kvality, s inteligentní automatickou doprovodnou sekcí a s velkým množstvím přídavných fines.

Yamaha Tyros
Yamaha Tyros

Na letošním Frankfurtu byl Tyros oceněn prestižní žurnalistickou cenou MIPA jako nejlepší klávesový nástroj. Hned po úvodním seznámení s vestavěnými ukázkami je jasné proč. AWM (Advanced Wave Memory) syntéza, kterou Yamaha používá od řady SY, tady dospěla ke svému vrcholu: myslím, že Tyros kvalitou zvuku překonává všechny dosavadní syntezátory této firmy. Ale je tu i mnohem víc než samotný zvuk...

 

Kvalitní pětioktávová klávesnice s úhozovou i tlakovou citlivostí je uložena v rozměrném stříbrně metalizovaném panelu s velkým počtem tlačítek pro ovládání jednotlivých součástí systému (Voice, Song, Style, Multi Pad, konfigurace klávesnice, automatický doprovod). Většina tlačítek je doplněna signálními LEDkami, některá jsou barevně prosvětlená. Téměř celou střední třetinu panelu zaujímá výklopný barevný LC displej s vysokým grafickým rozlišením, obklopený soustavou aktivačních soft tlačítek, k níž patří i ploché kolečko pro zadávání dat.

Zadní panel obsahuje čtyři jacky pro hlavní a vedlejší stereo výstup, stereo aux vstup s regulací úrovně použitelný i jako Return pro dva Loop Send jacky (možnost připojení externího DSP), vstup pro mikrofon (regulovatelný v rozsahu Mic/Line), konektory In/Out pro dvě MIDI sběrnice (MIDI A/B), dva programovatelné vstupy pro pedálové spínače a jeden pro kontinuální kontrolér, USB konektor (spojení s počítačem) a video výstup (PAL/NTSC), kterým je možno obraz z vestavěného LC displeje současně exportovat na externí monitor nebo televizní obrazovku. Navíc tu najdeme i výstupy pro přímé připojení reproduktorů (levý, pravý a subwoofer - doplňkové vybavení).

Zepředu vlevo od klávesnice pod kolečky ohýbání tónu a modulace je umístěn výstup na sluchátka, vpravo pak je uložena disketová jednotka. Tyros umožňuje také připojit interní harddisk (IDE s kapacitou až 137 GB) rozšiřující prostor pro ukládání dat.

 

Zvukový generátor

AWM syntéza obvykle používá jeden až čtyři ROM-play oscilátory (Elements) pro jednotlivé zvuky. Ty nemusejí znít unisono, dají se kombinovat i lineárně, takže třeba attack a sustain fáze mohou pocházet ze dvou různých samplů, samostatně kontrolovatelných. Tyros zřejmě používá větší počet elementů pro zvláštní kategorii zvuků, nazvanou Mega Voices.

Formát Mega Voice je určen především pro simulaci akustických nástrojů. Klávesové a rychlostní zóny v něm tvoří přesně definovanou matici, jejíž jednotlivé prvky mohou přehrávat rozdílné samply. Například u akustické kytary je třeba spodní polovina rychlostního rozsahu rozdělena mezi tři vzorky se stoupající dynamikou úhozu, další zóny jsou vyhrazeny pro různé hráčské techniky - mute, slide. V klávesových zónách mimo přirozený rozsah jsou podobně rozmístěny nejrůznější vedlejší a doprovodné zvuky a hluky (úder trsátka, sklouznutí prstu po struně apod.).

Mega zvuky nejsou určeny pro přímou hru z klávesnice, jejich exaktní zónování je nejlépe ovladatelné ze sekvenceru. Tak máte v jediném zvukovém programu k dispozici nesmírně flexibilní materiál, pro který byste v běžném syntezátoru potřebovali několik MIDI kanálů, navíc obvykle s problematickou zvukovou konzistencí. V Mega zvuku už je všechno vyváženo tak, že dojem jediného nástroje není ničím rušen. Relativně pracná editace takové produkce ovšem vede k impozantnímu výsledku, který vám nejspíš žádný jiný syntezátor nabídnout nedokáže, nehledě na to, že zpracování varianty s několika MIDI kanály pro dosažení téhož je nepoměrně pracnější a výsledek nebývá zdaleka tak přesvědčivý. Mega zvuky nešetří na kvalitě ani na počtu použitých samplů a to znamená velké nároky na objem sample ROM. Proto jich Tyros zatím nabízí jenom deset - akustické i elektrické kytary (Steel, HiString, 12String, Clean, Overdrive, Distorsion) a basy (Acoustic, Finger, Pick, Fretless).

V paměti nástroje je uloženo 403 zvukových presetů (Voices), rozdělených do patnácti kategorií: Piano, Strings, Trumpet, Guitar, Accordion, El. piano, Choir, Saxophone, Bass, Pad, Organ, Brass, Flute/Clarinet, Perc/Drum Kit, Synth.

Všechny dohromady tvoří kompletní univerzální instrumentárium pro jakýkoliv hudební žánr a styl. Snad každý z nich se dá označit za vynikající. Marně jsem hledal nějakou zřetelnou slabinu.

K nim se navíc druží 10 varhanních presetů s editací stopových rejstříků (klasická táhla jsou zobrazena na displeji), 480 XG zvuků, 256 GM zvuků, 31 XG a GM drumkitů a 5 souborů zvukových efektů. I tyhle zvuky, jejichž formát je o něco jednodušší, jsou ve výborné kvalitě.

Dohromady tak Tyros obsahuje 1185 presetů (!).

Pro úpravu jednotlivých zvuků slouží makroeditační systém, který má vliv na frekvenční a harmonickou charakteristiku filtrů, časy obálek, účinky LFO a modulačních vstupů, ladění, parametry multiefektu a harmonizéru.

Upravené zvuky je možno ukládat na uživatelská média (flash ROM, floppy, harddisk).

Přiložený CD-ROM obsahuje editor, který dovoluje kompletní editaci všech parametrů zvuku do nejmenších detailů. Tyto nově utvořené zvuky je možno ukládat i mezi základní presety jako speciální kategorii Custom. Uvedený software je ovšem jenom ve verzi pro PC, takže jsem ho na Macintoshi vyzkoušet nemohl.

Polyfonní kapacita syntezátoru je až 128 hlasů.

Audio - synth

Klávesový rozsah může být rozdělen na dvě poloviny, levá je určena pro akordický doprovod nebo bas, pravá pro melodickou linku - mohou k ní být přiřazeny až tři zvuky, znějící unisono.

Na toto uspořádání navazuje multiefektový procesor s pěti samostatnými moduly: reverb, chorus, ekvalizér (parametrický dvoupásmový), DSP a harmonizér.

DSP modul představuje výkonný multiprocesor s nabídkou 183 velmi kvalitních algoritmů. Najdete tu všechno od reverbů přes kompresory, ekvalizéry a excitery, po formantové a dynamické resonanční filtry nebo leslie simulátory. Celý systém je navíc instalován šestkrát (!!!), a každý interní hlas nebo mutitimbrální kanál tak může být libovolně přiřazen k jednomu z pěti procesorů (šestý DSP je vyhrazen pro audio vstup). To už je velmi citelná změna proti klasickému výstupu s jediným procesorem pro všechny hlasy.

Harmonizér je mimořádně inteligentní MIDI procesor, vytvářející až čtyřhlasé harmonie v souladu s akordickým doprovodem hraným v levé časti klávesnice. Nabízí velký počet presetů pro nejrůznější hudební styly, nejen unisono, ale také v rytmizovaných rozkladech, trylcích a tremolech. Je to mimořádně výkonný pomocník při aranžování a inspirativní spoluhráč při živé produkci.

Kromě této baterie efektů má Tyros ještě mastering DSP sekci pro výsledný audio výstup. Ta obsahuje pětipásmový parametrický ekvalizér s proměnlivou šířkou pásem (Q faktor) a třípásmový kompresor.

 

Audio - externí

Externí vstup je určen především pro mikrofon. Kromě vyhrazené DSP soustavy, jejíž vlastnosti jsou shodné se syntezátorem, je tu i vokální procesor, fungující buď jako vocoder nebo harmonizér. Vocoder pro modulaci hlasu využívá vybraný kanál ze sekce syntezátoru. Harmonizér nabízí až čtyřhlasou harmonii s výběrem ze 60 žánrů, které kromě sevřených vícehlasů obsahují i transpozice s formantovými úpravami (ženské, dívčí, mužské, chlapecké hlasy). Sevřené harmonie znějí velmi slušně, míra grotesknosti některých odvážných transpozic samozřejmě hodně závisí na barvě vstupního hlasu. Tyros vytvářené harmonie automaticky dolaďuje, takže jim nevadí ani nepřesná intonace na vstupu.

Tlačítko Talk automaticky plynule sníží hlasitost syntezátoru o nastavený stupeň, a udělá tak prostor pro mluvené slovo. Vypne zároveň harmonizér a může také změnit DSP efekt na mikrofonním vstupu. Po vypnutí funkce Talk se obnoví původní stav.

Efektový procesor je velmi dobře vybaven také kytarovými multiefekty - overdrive, distorze, kompresory, filtry, auto wah, amp simulátory.

Všechny algoritmy jsou detailně programovatelné, editace se ukládá s přiřazeným zvukem, nezávisle na tom je možno uložit i deset uživatelských presetů do flash RAM.

 

Tyros je vybaven dvěma samostatnými šestnáctikanálovými MIDI sestavami. První z nich obsluhuje 4 hlasy klávesnice a dva patternově uspořádané sekvencery: osmistopý pro automatický doprovod a čtyřstopý pro Multi Pad. Druhá MIDI konfigurace umožňuje kontinuální záznam a playback Songu (16 stop formátu Standard MIDI File). Všechny sekvencery synchronizuje interní MIDI clock (tempo 5-500 BPM, rozlišení 1920 ticků).

 

Automatický doprovod

V ROM je uloženo 300 presetů nejrůznějších hudebních žánrů (Styles). Všechny se dají editovat až na úroveň MIDI Eventu, je také možné vytvářet neomezený počet vlastních doprovodných stylů.

Jednotlivý Style se skládá z jedenácti samostatných patternů libovolné délky: tři variace vstupní sekvence, čtyři hlavní variace, jeden break a tři variace závěru. Jednotlivá sekvence může obsahovat až osm stop: dvě pro bicí, jednu basovou, dvě akordické, jednu pro pad a dvě pro melodické fráze.

Celý doprovodný systém je neobyčejně flexibilní a inteligentní. Basové kroky i melodické fráze velmi dobře a invenčně reagují na změny harmonie, sekvencer dovede dokonce i trochu "improvizovat". Díky zkušenostem se samohrajkami míváme tendenci automatizované doprovody podceňovat, ale tohle je úplně jiný standard, nic srovnatelného jsem dosud neslyšel.

Music Finder umožňuje zapsat informaci o zvoleném typu doprovodu spolu s nastavením klávesových zvuků a dalších parametrů do objemné databáze, ve které je už z továrny uloženo více než 1400 položek.

 

Multi Pad

Každá ze čtyř stop tohoto sekvenceru se spouští v libovolném okamžiku stiskem příslušného tlačítka, přehrává se synchronně v systémovém tempu, může být navíc transponována s ohledem na aktuální harmonii.

80 presetů je uloženo v ROM s možností jejich editace nebo tvorby libovolného počtu dalších.

 

Song

Sekvencer umožňuje postupný záznam do šestnácti stop, nahrává i SysEx a změny tempa. K dispozici je rozsáhlý editační aparát včetně groove kvantizace (swing) a funkcí cut/copy /paste.

Vybrané dvě stopy mohou být zobrazeny na displeji nebo připojeném monitoru v notovém zápisu včetně akordických značek a textu písně, k jehož vkládání je Tyros rovněž vybaven. (Škoda jen, že vedle externího monitoru nelze připojit i počítačovou klávesnici: vkládání textu je podobně klopotné jako při psaní SMS v mobilu.) Zobrazení notace je synchronizováno s playbackem.

Druhou možností je synchronizované zobrazení samotného textu (karaoke).

Velikost Songu není omezená kapacitou paměti: Tyros dovede přehrávat SMF přímo ze záznamového média (floppy, harddisk), okamžitě a bez načítací prodlevy, může přehrávat i několik songů za sebou jako z playlistu.

Unikátní vlastností je playback v Guide modu: sekvencer čeká, až přehrajete na klávesnici noty, zobrazené na displeji, a podle vaší odezvy časuje playback. Je to nejen výborná pomůcka pro výuku hraní podle not, ale také prostředek pro plynulé ovládání tempa skladby podle okamžité nálady a rozpoložení.

A jako by to ještě nestačilo, stejným způsobem můžete playback ovládat také z mikrofonu: systém reaguje na zpěvní intonaci podle notového výpisu melodie. Funguje to se stejnou mírou spolehlivosti jako při hraní z klávesnice!

Song může být kompletní v šestnáctistopé nahrávce, ale je také možné využít automatického doprovodu. a mít tak k dispozici celkem 24 MIDI stop plus další čtyři stopy Multi Pad a ještě čtyři živě hrané hlasy z klávesnice. Tohle uspořádání zároveň znamená, že pro externí sekvencer má Tyros k dispozici 32kanálový multitimbral.

Musím ale přiznat, že manuál je na informace o MIDI poměrně skoupý, a trvalo mi dost dlouho, než se mi podařilo Tyros z počítače doopravdy ovládnout.

 

S nástrojem je dodáván i český překlad manuálu, což je samo o sobě velké plus. Zasloužil by si ovšem důkladnou revizi. Překladatel zřejmě nebyl příliš orientován v oboru, a tak se v českém textu bohužel vyskytuje řada zmatečných pojmenování a vyložených nedorozumění.

 

Závěrem

Tyros je v mnoha ohledech výjimečný nástroj s všestranným využitím. Má jedinečné vlastnosti pro hudební výuku. Obsahuje kompletní a impozantní domácí studio. Profesionál ocení jeho performanční flexibilitu a inteligenci ve spojení s nekompromisním zvukem špičkové kvality.

Nějaký čas potrvá, než do něj proniknete a naučíte se využívat celý potenciál. Pomůže vám přitom vestavěná funkce Help, která dobře slouží k základní orientaci. Direct Access navíc po stisknutí libovolného tlačítka, s jehož významem si nevíte rady, otevře stránku s příslušným editorem nebo databází.

Prodejní cena ho (bohužel) řadí ke špičkovým syntezátorům. - Ale on mezi ně bezesporu patří.

 

Info:

Yamaha Tyros je workstation s 32 kanály MIDI, procesorem pro externí audio a USB portem. Maloobchodní cena nástroje je 99 990 Kč v základní verzi, 105 990 Kč ve verzi s reproduktory a 109 990 Kč ve verzi s reproduktory a speciálním stojanem.

 

Plus:

zvuk

DSP kapacita

32kanálový multitimbral

USB port (i pro MIDI)

displej + grafický výstup na externí monitor

vokální harmonizér

Guide modus

 

Mínus:

editační software jenom pro PC

komplikované MIDI

pomalé vkládání textu

chyby v českém manuálu

Psáno pro časopis Muzikus