Yamaha THR 10/5 - modelingová minikomba řady THR

Yamaha THR 10/5 - modelingová minikomba řady THR
Yamaha THR 10/5 - modelingová minikomba řady THR

Na úvod je třeba ozřejmit, že tuto sérii minikomb tvoří dvě řady - THR10 a THR5. Výkon dvakrát pět stereofonních wattů je u obou shodný, odlišuje je však vybavenost. V dnešním testu jsou hned tři THR10 a jedno THR5. Každé z nich je svým nákladem na palubě takříkajíc nesměrováno k určitému směru amplifikovaného kytarového zvuku.

Nejmenší THR5A je pro elektroakustické kytary. Pozlacená škatule velikosti většího rádia na noční stolek ani nevypadá jako kytarové kombo. Svými větracími, či snad lépe průzvučnými, štěrbinami připomíná přenosný miniradiátor, nebo dokonce topinkovač. Na horním panelu jsou otočné ovládací knoflíky, vypínač, vstupy pro kytaru a CD/mp3 a výstup na sluchátka. Na zadní straně je vstupní zdířka pro připojení 15V síťového adaptéru, USB konektor pro komunikaci s „kompjůtrem“ a šachta pro osm běžných tužkových baterií. Ostatní tři THR10 jsou při pohledu zpředu asi o čtvrtinu širší a na horním panelu mají navíc pět tlačítek s uloženými zvuky v paměti. THR10 s bílým krytem je takový zvukový univerzál, černé THR10C je zaměřeno na zvuk butikových lampových komb a zelené THR10X má za cíl vyvolat ve snesitelných hlasitostech zvuk velkých hi-gainových stacků.

 

Výbava

Zachovat realistický zvuk při nižších poslechových úrovních je ostatně cílem celé této řady. Opírá se při tom o bohaté zkušenosti firmy ve světě audiovizuální techniky promítnuté v originální technologii Yamaha VCM. Společným znakem obou typových řad je široký stereofonní zvuk, možnost použití dvou efektových bank najednou, ladička, nastavitelná úroveň (potenciometry Gain, Master) a výsledná hlasitost (Volume). A především několik typů modelingových zesilovačů. Tady se však začínají lišit - typy THR5 mají pět modelingových variant, THR10 jich mají osm a navíc se dají uložit do pěti pamětí.

 

Zajímavé jsou dvě nezávislé efektové banky. Ta první obsahuje modulační efekty (chorus, flanger, phaser a tremolo), ta druhá zpožďovací (delay, kombinaci delay/reverb, spring a hall). Samostatné ovladače Gain a Master mají, podobně jako u originálních zesilovačů, svou vzájemnou polohou vliv na barvu a charakter tónu. „Desítky“ také mají korekce ve třech pásmech Bass, Middle a Treble, zatímco „pětky“ jsou vybaveny jediným korekčním ovladačem Tone.

THR5A
THR5A
THR5A
THR5A

Zvuk

THR5A je určeno pro elektroakustické kytary. Proto nabídku modelingových zesilovačů nahrazuje pět variant, zřejmě způsobů mikrofonního sejmutí akustické kytary - Condenser, Dynamic, Tube, Nylon a EG CLN. Funkce Gain je zde přiřazena pouze k poslednímu z nich, EG CLN. U ostatních variant tento ovladač umožňuje plynule volit mezi konkrétnějším zvukovým projevem Direct (jakoby podkobylkovým snímačem) nebo vjemově prostornějším Mic (sejmutí kondenzátorovým mikrofonem). Zkoušel jsem dvě kytary Martin (OM40LE se systémem L. R. Baggs a MC-DSM s Fishmann Ellipse Blend) a u obou modelingové varianty potvrdily svůj zvukový charakter.

 

Nejvíce se mi líbil vzdušný, prostorový projev kondenzátorového mikrofonu a vřelý středový zvuk dynamického. Lehkou nevýhodou je jediný korekční ovladač Tone, jenž má v pozici vlevo společné zvýraznění výšek a basů (přičemž basy lehce nad výškami převažují), zatímco vpravo dominují středy. Proto je vhodné např. středový projev „dynamického mikrofonu“ dobarvit korekcí Tone lehce vlevo, zatímco u „kondenzátorového mikrofonu“ je to přesně naopak. Jednoduchý systém L. R. Baggs se ukázal pro „mikrofonní“ varianty vhodnější, projev byl dynamičtější s jasnými výškami. Snímací systém Fishmann Ellipse (jenž už sám obsahuje mikrofonní a podkobylkový signál) se ukázal jako signálově silnější a ve výsledném zvuku s menším podílem brilantních výšek. Jako vhodná se tady ukázala nabízená možnost Gainu v poloze EG CLN, kdy se jeho ubráním jednoznačně zvuku v dynamice pomohlo. Škála dvou nezávislých efektů je u komba THR5A opět vhodně přizpůsobena zvuku elektroakustických kytar. Modulační efekty se zde omezují na chorus, kompresor a jejich kombinaci. Stereofonní dojem z nabízených efektů, např. chorusem vyvolaná „dvanáctistrunka“, je výborný, to ostatně platilo i u všech komb celé řady THR. Výsledná hlasitost je s ohledem na rozměry překvapivá a pro poloakustická vystoupení, řekl bych, dostačující.

 

Firma se třemi ladičkami ve znaku má skutečně široký záběr. Od sněžných skútrů přes nafukovací čluny, generátory či motocykly až k mixážním pultům, kytarám a flétnám. V tomto duchu jakoby se minikomba THR tak nějak nechtěla spokojit s pozicí domácího a studiového „mazlíka“. A kdyby se pohlídaly všechny ty dozvuky, vychytaly se ty důležité frekvence a k těm minirepráčkům by se třeba strčil mikrofon... třeba by i na pódiu naživo ukázaly zuby. Kdo ví.

 

A dál už pojďme do plně elektrifikovaného zvuku za pomoci dvou kytar Les Paul Custom v klasickém i aktivním snímačovém osazení.

THR10
THR10
THR10
THR10
THR10
THR10
THR10
THR10

THR10 má v nabídce pět základních modelingových zvuků (Clean, Crunch, Lead, Brit Hi, Modern) od čistých až k hi-gainovým. A k tomu Bass (pro baskytaru), Aco (pro elektroakustiku) a Flat (univerzál). Zvuk Clean při vytaženém Gainu moc pěkně komprimuje, s korekcemi na středech pěkný plastický, avšak ne moc hlasitý zvuk. Crunch nabízí lehce nakreslený zvuk, ale s nepevnými basy a s nepříjemně ostrými výškami. Lead naopak na basech pěkně vyslovuje, na výškách se dá potlačit ke zpěvnému, čitelnému, i když nijak dlouhému tónu. Hlasitost však významně narůstá. Brit Hi dává s Gainem a Masterem na polovině šťavnatý rockový zvuk, snad jen na basech trochu chudý, je třeba opět dávat pozor na výšky a středy, kde tento zvuk jednoznačně dominuje. Modern je podobně „nabušený“, jen na středech vykousnutý zvuk, s dlouhým sustainem a méně konkrétním projevem. Nejvíce hlasitý a povedený je pro mě Lead. Efekty, tady už s flangerem, phaserem a tremolem, bez chyby.

THR10X
THR10X
THR10X
THR10X

THR10C - ve výbavě jakostní modulace (Deluxe, Class A, US Blues, Brit Blues, Mini). Deluxe - dává moc pěkný, plný, lehce nakreslený zvuk s hutnými basy, hezky „lampově“ reaguje na úhoz, Class A je podobný, jen z vyšším podílem Gainu, opět pěkná reakce na sílu úhozu, hlasitý a štavnatý zvuk. US Blues - zkreslení a hlasitost jede rapidně dolů, zvuk se čistí, ubylo vřelosti, výrazný středový atak. Brit Blues - větší zkreslení, především středy, s Gainem na polovině a Masterem naplno pěkné středové, ale trochu zrnité doprovodné beglajty. Mini - hodně středový až krabicový zvuk, potlačené basy i výšky, v sólech na vyšším Gainu, ale docela pěkně zpěvný.

 

Stejné další varianty Bass, Aco a Flat. Efekty jako u předchůdce - chorus, flanger, phaser a tremolo v jedné bance, Tape Echo, ECH/Reverb, Spring a Hall v bance druhé, ve stejně kvalitním stereu.

THR10C
THR10C
THR10C
THR10C

THR10X je kombo s nejvíc zkreslenými modelingovými zvuky (Power I, Power II, Brown I, Brown II a Southern Hi) s dalšími třemi - Bass, Flat a namísto Aco je zde Clean. Power I. Zvuk je nadupaný plnokrevný, zkreslený zvuk je barevně vyrovnaný, šťavnatý, efektně nahvízdávající. Power II je podobný s lehce potlačenými středy hutnými bublajícími basy. Brown I - středový zpěvný zvuk, nenápadné, ale jakoby v prostoru zpožděné basy, pro efektní hammeringové prstolamy senzační. Brown II - podobné, ale s výrazným prostorovým efektem na basech a neagresivní zpěvnou barvou ve vysokých tónech. Southern Hi - hodně nakreslený zvuk s vykouslými středy a nepříliš průraznými, i když stále čitelnými výškami, hutné a masivní basy. Vyzkoušel jsem i zvuk Clean, jenž u předcházejících kombíček chyběl. Pěkný, vřelý, na basech pevný zvuk, který se dá i Gainem lehce nakreslit.

 

Zmiňovat se o efektech je, myslím, už zbytečné, snad je potřeba zmínit možnost tapování pro použití delaye. Zkreslené zvuky jsou tradičním kamenem úrazu u minikomb vůbec, a u modelingových zvláště. Tady zní všechno přirozeně a s plasticky znějícími efekty ve stereu působí dojmem poslechu nahrávky supícího kytarového monstra. Pro mě je THR10X jednoznačně v této várce favoritem.

 

Info:

Minikomba řady THR nabízejí množství jakostních modelingů legendárních kytarových aparatur v kombinaci s dvěma nezávislými bankami nejčastěji používaných efektů ve skvělé kvalitě. Ceny všech modelů THR10 je 8290 Kč, THR5A pořídíte za 5490 Kč.

 

Plus:

zpracování některých zkreslených zvuků (především THR10X), některých polozkreslených (THR10C) a některých zvuků čistých (THR5A)

kvalita stereo efektů (všude)

možnost uložení oblíbených nastavení do pěti paměťových pozic (pouze řada THR10)

komunikace s počítačem (v balení je instalační CD Cubase AI, THR Editor atd.)

mobilita

bateriový provoz

 

Mínus:

nemožnost nožního přepínání v paměti uložených presetů

 

TECHNICKÁ SPECIFIKACE:

THR5A

THR10

THR10C

THR10X

Modelingová nastavení Condenser, Dynamic, Tube, EG CLN

Clean, Crunch, Lead, Brig Hi, Modern, Bass, ACO, Flat

Deluxe, Class A, US Blues, Brit Blues, Mini, Bass, ACO, Flat Power I, Power II, Brown I, Brown II, Southern Hi, Bass, Clean, Flat
Modulační efekty comp, comp/chor, chorus chorus, flanger, phaser, tremolo chorus, flanger, phaser, tremolo chorus, flanger, phaser, tremolo
Dozvukové efekty delay, delay/rev, hall delay, delay/rev, spring rev, hall delay, delay/rev, spring rev, hall delay, delay/rev, spring rev, hall
Výkon 2x 5 W 2x 5 W 2x 5 W 2x 5W
Napájení adaptér DC 15 V / 8x AA baterie adaptér DC 15 V / 8x AA baterie adaptér DC 15 V / 8x AA baterie adaptér DC 15 V / 8x AA baterie
Hmotnost 2 kg 2,8 kg 2,8 kg 2,8 kg
Rozměry 271 x 167 x 120 mm 360 x 184 x 140 mm

 

www:

http://cz.yamaha.com/cs/products/musical-instruments/guitars-basses/amps/thr/?mode=series#tab=product_lineup

Psáno pro časopis Muzikus