Yamaha NCX5 - klasická (nylonová) akustická kytara se systémem snímání Atmosfeel

Yamaha NCX5 - klasická (nylonová) akustická kytara se systémem snímání Atmosfeel
Yamaha NCX5 - klasická (nylonová) akustická kytara se systémem snímání Atmosfeel

Společnost Yamaha přichází na trh s reedicí své úspěšně řady klasických elektroakustických kytar (tedy kytar s nylonovými strunami), kterou známe již nějakou dobu pod označením NCX a NTX. Nástroje s označením NCX odpovídají rozměrem, tvarem těla, a hlavně šířce krku klasickým kytarám, tak jak je známe.

Oproti tomu řada NTX je celkově přizpůsobena hráčům, kteří jsou zvyklí spíše na kulatější a užší tvar krku nebo jej nějakých důvodů preferují. Vlastnil jsem řadu let k velké spokojenosti předchozí model NCX2000FM, a tak jsem byl moc zvědavý, co se změnilo či vylepšilo.

 

Yamaha NCX5

NCX pětka je tedy nyní nejvyšší z této modelové řady. K dispozici jsou ještě levnější NXC3 a NCX1. Rozdíly jsou především v materiálech. Tato kytara, kterou mám k dispozici k testu, je vyrobena přímo v Japonsku v dílně Yamahy a její cena se pohybuje okolo 50 000, což je o půlku méně než ten předešlý japonský model NCX2000FM, a to už je znát.

Jde tedy o klasickou kytaru, která je díky své konstrukci i vybavením určena spíše k zapojení do vhodného zesilovače či přímo do mixpultu. Přední deska je klasicky smrková (samozřejmě masiv), luby a zadní deska jsou vyrobeny z masivního ořechu. Tady je první změna oproti předešlému modelu, který byl vyroben tradičně z palisandru či javoru. Je vidět, že výrobci jsou bohužel nuceni hledat za palisandr, kterého je nedostatek, jeho cena neustále roste, a navíc jsou zde dost problémy s certifikátem CITES (Úmluva o mezinárodním obchodu s ohroženými druhy volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin), prostě další alternativy. V tomto případě je použito hodně netradičně spíše měkčí dřevo ořech. Což je možná příčina lehké „gumovosti“ ve zvuku. Ale k tomu se dostanu ještě později. Další materiály jsou již klasické a léty ověřené. Krk africký mahagon a hmatník eben. Menzura je 650 mm, šířka na nultém pražci, tak jak jsme u klasických kytar zvyklí, 52 mm. Krk je zasazen klasicky na dvanáctém pražci. Velkou výhodou pro stabilitu nástroje je, že krk je opatřen výztuhou, což se u klasických kytar skoro vůbec nevidí. Co se týče tvaru těla, jediný rozdíl oproti klasické kytaře je jen cutaway, tedy výřez pro snadnější hraní ve vyšších polohách. U takovéhoto typu nástroje super nápad. Za povšimnutí určitě stojí jednoduše, ale krásně a efektně vykládána rozeta, která dodává nástroji určitou větší luxusnost. Ještě určitě stojí za zmínku skvělé, lehké, zato pevné firemní pouzdro do ruky i na záda, které je ke kytaře dodáváno.

 

Herní vlastnosti, snímaní, zvuk

I když je kytara primárně určena k zapojení do komba, samozřejmě vás nejprve napadne ji zkusit nasucho. Na první poslech se zvuk může zdát malinko zatlumený, možná sterilní a ne tak bohatý a barevný, jak jsme zvyklí u špičkových kytar určených pro čistě akustický zvuk. To je způsobeno především snahou, aby se zvuk dal bez problému snímat. Což je hlavní devíza kytary. Sami dobře určitě víte, jaký problém může být akusticky perfektní nástroj nazvučit pomocí jakýchkoliv snímačů. Dá se říci, že čím lépe hraje kytara akusticky, tím větší problém s ozvučením pomocí nějakého snímače budete mít, a výsledek bývá jen málokdy uspokojující. Pokud hrajete nasucho trpí kytara, hlavě na středech a výškách lehkou „gumovostí“, může to být způsobeno právě zmíněným měkkým ořechem, který je použit na tělo a luby. Nicméně zvuk je krásné vyvážený, konkrétní, výborně se s ním artikuluje a, přátelé, úplně nejlepší, a to hlavně díky seřízení a skvělému tvaru krku, je naprosté herní pohodlí. Je to určitě jeden z nejpohodlnějších nástrojů, na který jsem hrál. Všechno všude krásně hraje, na vše dosáhnete, nic se neslévá, žádné vlky, žádná struna nebo frekvence netrčí, vše je vyrovnané, stačí zapojit a hrát. :-)

Co se týče snímání, tato nová řada dostala zcela nový typ elektroniky. Původní systém, za mě velmi dobrý, byl nahrazen novým, který dostal označení Atmosfeel. Ten spojuje již od výrobce namíchaný poměr piezosnímače s kontaktním snímačem, navíc si můžete pomocí ovladače Blend přimíchat zabudovaný mikrofon. Otáčením se mění plynule poměr mezi mikrofonem a oběma snímači tak, že buď tam mikrofon není vůbec, nebo při otočení úplně doprava snímače vyřadí a zůstane pouze mikrofon. Myslím že, nápad je to skvělý především v jednoduchosti ovládaní. Další možnosti je jednoduchý ekvalizér (přidává nebo ubírá výšky) a samozřejmě celková hlasitost. Mně se asi trochu víc líbil ten starší systém, kde byl plný ekvalizér, včetně možnosti kontroly hlasitosti každého s obou kontaktních snímačů zvlášť. Zde je zase výhoda v zabudovaného mikrofonu, který, když s ním budete zacházet opatrně, může do zvuku ještě více přidat určité tělo nástroje. Teď si už možná trochu vymýšlím, ale kdyby byl mikrofon na husím krku a vy s ním mohli hýbat a dát si ho, kam potřebujete, bylo by to asi zajímavější. Celkový zvuk bude pochopitelně záviset na tom, do jakého komba zvuk pošlete atd. Pokud používáte ozvučenou nylonku, určitě bych při výběru aparátu věnoval velkou pozornost. Ne každé akustické kombo se k nylonce úplně hodí. Obecně ale lze říci, ostatně jak jsme u Yamahy už desítky let zvyklí, že je systém ozvučení dobře vymyšlený a patří k tomu lepšímu, co můžete na trhu najít. Škoda jen že upustili od plného ekvalizéru přímo na kytaře.

 

Využití

Myslím, že hlavní využití poskytnehráčům, kteří rádi fúzují mezi různými styly, kde se dá uplatnit zvuk klasické kytary. Tě,bude dělat radost. Nějaké fúze klasiky, jazzu, latinskoamerické hudby, flamenca určitě popu, rocku atd. Prostě pokud rádi experimentujete se zvukem nylonky, budete nadšení především naprostou univerzálností a bezproblémovostí nástroje. Na kytaru se skvěle hraje a díky dobrému snímání můžete kytaru vzít do jakéhokoliv prostředí. Takže pokud hledáte ozvučenou nylonku, za vyzkoušení tahle určitě stojí.

 

Info:

Yamaha NCX5 je klasická (nylonová) akustická kytara se systémem snímání Atmosfeel, vyrobená v Japonsku.

 

Plus:

herní vlastnosti

zpracovaní

skvělý kufr

 

Mínus:

Chybí plnohodnotný ekvalizér v pre-ampu kytary.

 

Technická specifikace

vrchní deska masivní smrk
tělo masivní ořech
tvar těla Yamaha NCX
kobylka eben, ořech
krk mahagon
tvar krku traditional
hmatník eben
menzura 650 mm
nultý pražec kost, 52 mm
hardware zlatý a černý
ladící mechaniky Yamaha RM1388NB-B06
struny nylon
snímaní systém Atmosfeel
barva natural

 

https://europe.yamaha.com/en/products/musical_instruments/guitars_basses/cl_guitars/nx_2020/index.html

Psáno pro časopis Muzikus