Yamaha Motif - klávesy

Yamaha Motif - klávesy
Yamaha Motif - klávesy

Profesionální syntetizér kombinující tónový generátor, sampler a sekvencer s možností intuitivního ovládání v reálném čase. Představuje absolutní špičku, pokud jde o zvukové možnosti, a je zcela univerzální. Nástroj přichází na trh ve třech modifikacích lišících se pouze rozsahem klaviatury - Motif 6, 7 a 8. Testoval jsem důkladně prostřední model a na frankfurtském veletrhu jsem vyzkoušel klaviaturu Motifu 8.

 

Popis

Nástroje oblíbené stříbrné barvy se liší pouze v detailech, způsobuje to jejich různá šířka. Motif 6 a 7 mají plastové bočnice, mohutnější Motif 8 dřevěné. Ovládací prvky jsou stejné s výjimkou tlačítek pro přepínání oktáv - Motif 8 je nepotřebuje. Vlevo nahoře jsou čtyři analogové regulátory s přepínačem funkce, mohou ovládat 16 různých parametrů. Pod nimi jsou posuvné regulátory pro celkovou hlasitost nástroje a pro úrovně 4 zón (fungují i jako kontrolery CS1 až CS4 a pro jiné regulace). V dalším bloku se nachází 10 tlačítek - Remote Control, 2x Effect Bypass, Arpeggio a 6 tlačítek sekvenceru. Další blok obsahuje 12 režimových tlačítek - Voice, Performance, Master, 2 tlačítka sekvenceru Song, Pattern, dále File, Integrated Sampling, Mixing, Utility, Edit/Compare, Job, Store/Scene Store/Set Locate. Následuje displej, pod ním 5 tlačítek Song Scene, 6 funkčních tlačítek a tlačítko Information. Napravo od displeje je regulátor kontrastu, pod ním datakolečko, 4 tlačítka kursoru a tlačítka Dec/No, Inc/Yes, Exit a Enter/Execute. Vpravo je největší blok 4x 8 tlačítek s řadou funkcí podle režimu zvoleného dalšími 5 tlačítky (Drum Kits/Favorites/Common, Category Search, Section, Track Select, Mute/Solo). Horní řada volí oblast paměti pro zvukové programy, případně prvních 8 kategorií zvuků, případně bicí sady, druhá řada volí skupinu A až H, případně dalších 8 kategorií, třetí řada volí zvuky 1 až 8, první 4 tlačítka také elementy, party v Performanci a zóny, nejnižší řada volí zvuky 9 až 16. Tato tlačítka také slouží pro funkci Remote Control. Uspořádání ovládacích prvků vychází z osvědčené firemní tradice posledních 12-13 let (DX7II, SY, W, EX, CS) a je velmi přehledné. Nebude dělat problémy uživatelům starších Yamah, ale ani nováčkům.

Motif 6 a 7 mají vlevo nad dvěma kolečky (ovládají ohýbání tónu a modulaci, ale i cokoli jiného) dvě tlačítka přepínání oktáv.

Zadní panel je uspořádán na všech třech nástrojích podobně. Zleva doprava zde najdete vypínač a konektor pro síťový kabel, kryt otvoru pro mLAN nebo Expansion kartu I/O, optický digitální výstup a USB, na Motifu 6 a 7 MIDI trio, nad ním SCSI, dále minijack pro dechový kontroler, dva jacky pro nožní spínače, dva pro nožní kontrolery, 4 pro audiovýstupy, jeden stereo pro sluchátka a dva pro audiovstup s regulátorem zisku, nad nimi je slot pro SM kartu a kryt otvoru pro plug-in karty. Na Motifu 8 je trochu jiné pořadí - dole nejprve kryt otvoru pro plug-in karty, vedle něj všechny popsané konektory, nad nimi SCSI a slot pro SM kartu.

Rozměry/váha: Motif 6 - 1048 x 397 x 135 mm/15,8 kg, Motif 7 1255 x 397 x 135 mm/18,1 kg, Motif 8 1458 x 465 x 166 mm/28 kg. V příslušenství najdete návody, 3x CD se softwarem a síťový kabel.

Možné další příslušenství: 3 plug-in karty, rozšiřující karta AIEB2 nebo karta mLan, SIMM 2x 32 MB, nožní spínače a kontinuální kontrolery, dechový kontroler, SM karty, externí SCSI HD, Zip nebo Jaz a CD-ROM.

 

Tónový generátor

Nabízí ty nejlepší zvuky a bicí sady špičkových nástrojů Yamaha z posledních let - Clavinova, EX5, S80, PSR9000Pro, RS7000 a celou řadu nových barev.

Další technické údaje: metoda AWM2, 1309 vzorků odpovídá 84 MB lineárních vzorků v kvalitě CD. Polyfonie nástroje je "pouze" 62 hlasů, mohlo to být více, uvědomíme-li si, že jde o rompler (starší syntetizér EX5 a keyboard PSR9000/9000Pro mají 126 hlasů), a že je nutné celkovou polyfonii dělit počtem elementů ve zvuku (až 4) a počtem partů v multirežimu. Naštěstí je tu možnost rozšíření pomocí 3 plug-in karet, které kromě dalších zvuků a eventuálně i typů digitální syntézy dodají i další hlasy (např. klavírní karta 64). Nástroj má 16 partů v multirežimu + 16 dalších v případě instalované XG plug-in karty + 2 další party plug-in karet + A/D part. Máte-li instalované jednopartové karty, pak je k dispozici 16 interních partů + 3 party karet + A/D part.

Pokud jde o zvuky, je tu 384 ROM programů, 48 ROM bicích sad, 128 ROM GM zvuků, 1 ROM GM bicí sada, 3x 64 ROM zvuků pro karty AN, PF, DX, 192 pro kartu VL, 128 RAM zvuků, 16 RAM bicích sad, 3x 64 RAM zvuků pro plug-in karty, 128 RAM performancí (skládají se až ze čtyř zvuků). Zvukové programy se dají vyhledávat podle kategorií, můžete si udělat i vlastní bank až 256 oblíbených zvuků.

Díky GM banku je možné přehrávat i běžné GM skladby, což je jistě praktické. GM sada nabízí vyšší kvalitu, než na jakou jsme zvyklí z GM modulů, je tedy možné, že skladby ani nepoznáte. Yamaha tak napravila absenci této praktické zvukové sady na sérii EX, S80 a CS6x. Pokud by vám GM nestačilo, je možné do nástroje vložit XG plug-in kartu.

Je tu samozřejmě plnohodnotná editace zvuků i bicích sad. Co vše je možné programovat? V režimu Voice: společné parametry jako jméno, polyfonii, přiřazování kláves, mikroladění (stejně jako na nástrojích posledních let počínaje EX sérií je tu 31 typů, ale bohužel chybí možnost programování vlastních ladění), 4pásmový ekvalizér, parametry portamenta, arpeggia, kontrolerů (ve srovnání s EX5 pouze 6 sad, ale to v praxi dostačuje), LFO, 4 DSP jednotek a mnoho dalších. Pro jednotlivé elementy se dá nastavovat: vzorek, výstup, vkládací efekt, ladění a zóna, rychlostní zóna a prolínání, parametry PEG, typ filtru (21 typů), parametry FEG, parametry hlasitosti a AEG, LFO, EQ (5 typů) a mnoho dalších parametrů (např. škálování), dále celá řada parametrů pro plug-in zvuky (jejich plná editace je ale možná jenom se softwarem z příslušenství).

V režimu Performance: kdykoli během hry parametry A/D vstupu, volba výstupu pro party, výběr zvuků, zapnutí/vypnutí partů.

V editačním režimu: společné parametry, jako jméno, EQ, portamento, výstup, DSP, arpeggio, kontrolery aj.

Pro jednotlivé party: volba zvuku, polyfonie, zóna, rychlostní zóna, portamento, kontrolery, výstupy a DSP, offsety parametrů ladění, filtru, FEG, AEG.

Další užitečné funkce obou hlavních režimů hry najdete pod Job (inicializace, kopírování, výpis paměti apod.).

Pokud jde o kvalitu zvuku, je třeba konstatovat, že z tohoto hlediska je Motif zatím ze všech nástrojů Yamaha nejdál. Obsahuje to nejlepší, co kdy firma nabídla, a to málo, co bývalo horší, je zde výrazně vylepšeno (např. saxofony, smyčce, žestě). Bicí nemají konkurenci. Aby to nehrálo dobře, když D/A převodníky jsou 24bitové se 128násobným převzorkováním!

 

Sampler

Umožňuje samplovat a importovat vzorky v nejrůznějších formátech, kompletní hudební úseky lze interně resamplovat a tak vyrobit další složitější smyčky a fráze. Vzorkování probíhá v několika stereo nebo mono režimech vzorkovacím kmitočtem 48 (pouze pro digitální vstup), 44,1, 22,05, 11,025 nebo 5,5125 kHz, z A/D vstupu nebo z digitálního vstupu rozšiřující karty AIEB2 nebo přes kartu mLAN. Základní RAM má 4 MB, dá se rozšířit na 64 MB pomocí SIMM 2x 32 MB. Maximální počet vzorků je 256, maximální počet Keybanks (zóna obsahující jeden vzorek) v multivzorku může být 128 (stejně jako MIDI not), maximální počet Keybanks v paměti je 8192. Vzorkovat se dá také během přehrávání skladby nebo patternu. Takto vzniklé "sample voices" se dají použít pouze ve skladbě nebo patternu, kde byly nahrány. Nástroj nabízí pro záznam frází dva nové režimy: "sample + note" (kdy se kromě segmentovaných vzorků vyrobí i odpovídající MIDI noty, uloží se do stopy a spouštějí odpovídající vzorky) a "slice + seq" (kdy se frázový vzorek opět rozloží na segmenty a MIDI noty - tento režim umožňuje zrychlování a zpomalování audiodat spolu s MIDI daty). První režim také šetří paměť, protože pokud se vyskytne stejná fráze nebo segment ve skladbě víckrát, stačí už jenom vložit odpovídající MIDI noty. Druhý režim dovoluje měnit časování a kvantizaci, trvání vzorků, rychlostní data apod. Tímto způsobem je v nástroji spojena pružnost a jednoduchost MIDI s realismem audionahrávky. Segmentování je velmi chytře vyřešeno a nabízí některé zajímavé parametry (hrubost segmentace, způsob překrývání segmentů apod.).

Pro práci se vzorky je tu celá řada funkcí, např. konverze na bicí sadu, časová komprese/expanze, konverze výšky tónu a vzorkovacího kmitočtu, normalizace úrovně, optimalizace paměti, analýza počtu dob a tempa fráze apod.

Sampling se dá startovat manuálně, automaticky pomocí úrovně vzorku, nebo se zarovnává na začátek taktu (při vzorkování frází v režimech Sample+Note nebo Slice+Seq. Vzorky se dají přehrávat jednorázově, smyčkovaně, pozpátku.

Sampler je kompatibilní s formáty wav, aiff, Yamaha série A, SU700 a Akai S1000/3000. Vzorky je možné archívovat i na SM kartách. Jedna zajímavost: při digitálním kopírování CD Audio zafunguje SCMS (ochrana proti kopírování), takže tato data není možné exportovat jako wav, ale dají se uložit jenom v interním formátu motifu.

Z výše uvedeného vyplývá, že sampler v motifu se dá použít jako standardní sampler nebo ve spolupráci se sekvencerem jako audiorekordér (viz dále). Právě toto je něco nového na nástroji Yamaha.

 

DSP

Nabízejí bohaté možnosti jako obvykle. K dispozici je 6 efektových jednotek:

- reverb (12 typů)

- chorus (25)

- vkládací 1 (25)

- vkládací 2 (104)

- variabilní (25) - pro Performance a Song režim

- hlavní EQ (5pásmový)

Kromě toho je tu vkládací DSP pro plug-in, je-li nějaký instalován. Nepracuje s VH plug-inem. Efekty jsou kvalitní, dobře použitelné, plně editovatelné a s mnoha zajímavými parametry. Co si přát víc?

 

Arpeggiátor

Nástroj má 2 x 128 typů arpeggia v ROM a 128 v paměti RAM. Typově se dělí na sekvence, fráze, patterny bicích a řídicí (ty nevyrábějí noty, pouze data kontrolerů). Generovaná data jsou vysílána do MIDI výstupu. RAM arpeggia lze uložit.

 

Sekvencer

Pro sekvencer je klíčovým principem integrace audio a MIDI stop. Dá se nahrávat lineárně jako do kteréhokoli jiného rekordéru, a to při maximální velikosti paměti 64 MB až 6 minut 20 sekund záznamu v kvalitě CD. To je jedna extrémní možnost, jak sekvencer pro audio využít. Umí ale také pochopitelně nahrávat kratší úseky, třeba refrén zpěvního hlasu nebo sólo saxofonu. Asi nejvíc budou majitelé nástroje využívat záznam jednotaktových až čtyřtaktových frází (groovů, smyček). Jednak se jich do téměř šest a půl minuty vejde hodně, jednak je nástroj umí rozdělit na jednotlivé vzorky (podle amplitudových špiček) a vyrobí odpovídající MIDI sekvenci spouštějící vzorky (viz výše popis dvou režimů záznamu frází). S audiodaty se potom dá pracovat jako s MIDI daty - je možné zrychlit nebo zpomalit sekvenci či skladbu a audiodata zpomalí nebo zrychlí též beze změny výšky a barvy.

Některé parametry sekvenceru: kapacita asi 111 000 not, polyfonie 124 hlasů, rozlišení 1/480 na čtvrťovou notu, 1 multi na skladbu, 16 šablon Multi. V režimu Pattern 1024 RAM patternů (64 stylů x 16 formálních částí, délka až 256 taktů), 16 stop, 128 ROM frází, 16384 RAM frází (256 x 64 stylů), řetězec patternů s nahráváním v reálném čase. V režimu Song 64 skladeb, 16 stop, každá může být použita jako smyčka, tempostopa, stopa pro řízení 5 scén v každé skladbě, funkce loop remix, výběr z 34 partů v multirežimu, nebo pomocí USB výstupu výběr partů až z 8 MIDI portů. Rovněž skladby je možné řetězit (až 100 kroků v řetězci).

Programování patternů je usnadněno ROM i RAM frázemi jednotlivých nástrojů, ze kterých je možné "slepit" kompletní styl. Pro Pattern režim je tu celá řada zajímavých jobů, jmenoval bych např. Mix, Append nebo Split Phrase, Get nebo Put Phrase From Song, Append nebo Split Pattern.

Záznam řetězců velmi usnadní možnost ukládat scény nastavení mnoha parametrů a kdykoli je vyvolat. Jejich přepínání a kontinuální změny parametrů se ukládají do skladby. Řetězce je možné konvertovat na lineární formát nebo uložit jako SMF0. Nástroj čte kromě vlastního formátu i SMF0 a 1. Skladby se dají také přesunout mimo nástroj a do něj po SCSI, USB nebo mLAN, samozřejmě i po MIDI.

Speciální kapitolou jsou funkce Song Mixing, kde je možno pracovat zcela profesionálně s virtuálním mixerem sekvenceru.

Je tu celá řada dalších užitečných funkcí, které již známe ze starších Yamaha sekvencerů série QY a některé nové. Z těch zajímavějších bych jmenoval Create Roll, Roll Step, Roll Velocity, Sort Chord, Separate Chord, Crescendo, Create Continuous Data, Thin Out, Beat Stretch, Exchange Track, Divide Drum Track, Put Phrase to Arp, Split Song to Pattern.

 

Klaviatura

Motif 6 má vyváženou klaviaturu 61 kláves, Motif 7 stejnou s 76 klávesami a Motif 8 mne překvapil klavírní vyváženou klaviaturou 88 kláves, zcela jinou, než s jakou jsem se dosud na nástrojích Yamaha setkal. Připomněla mi spíše Peavey, Fatar, Kurzweil a podobné klaviatury.

 

Master režim

V tomto režimu je možné využít Motif pro různé funkce řídicí klaviatury. Je tu 128 RAM nastavení, které může obsahovat Voice nebo Performance, Pattern či Song, přiřaditelné kontrolery, mapu programů, ovládání externích nástrojů apod. Firma připravila spoustu užitečných nastavení, která můžete využít přímo nebo si je upravit podle potřeby.

 

Ovládání

Stejné, jak jsme zvyklí z jiných Yamaha nástrojů, tedy přehledné a jednoduché. Podsvětlený grafický LC displej 240 x 64 bodů nabízí přehlednou informaci o aktuální situaci a nastavení. Vítanou novinkou je tlačítko Information, které vyvolá na displej podrobnější informaci týkající se zvolené stránky (nastavení zvuků, DSP, obsazená/volná kapacita paměti pro skladby, patterny, vzorky, stav média, stav zón apod.). Ovládání je zjednodušeno otočnými a posuvnými analogovými regulátory, mnoho tlačítek má LED indikaci (celkem 29 zelených, 31 červených a 3 oranžové LED). Nástroj umožňuje dokonce řízení funkcí externích softwarových sekvencerů - pro Windows je to Cubase VST/32, Logic Audio Platinum 4.6, Pro Tools 5.0, Cakewalk ProAudio 9.0, pro MacOS Cubase VST 5.0, Logic Audio Platinum 4.6, Pro Tools 5.0. Je-li stisknuto tlačítko Remote Control, můžete volit, zapínat a vypínat stopy, měnit jejich hlasitost, regulovat hloubku efektů, stereopozici a ekvalizaci stopy, ovládat chod sekvenceru. To je výborný nápad.

Pro joby je tu i funkce Undo/Redo, jejíž důležitost nemusím snad všem uživatelům počítačů zdůrazňovat, zabránila už hodně infarktům, nervovým zhroucením a rozvodům.

V režimu Utility je mnoho praktických parametrů, např. Auto Load (načte po zapnutí data ze SM karty nebo externích médií), Auto Demo Load (načte po zapnutí data demoskladeb), Power On Mode (určí, v jakém režimu se nástroj zapne), dále je tu nastavení I/O, mLAN, kanál pro arpeggio, volba softwarového sekvenceru pro Remote Control, MIDI nastavení, nastavení plug-in karet a inicializace nástroje na původní tovární nastavení.

Nástroj obsahuje řadu demoskladeb v ROM, které se kdykoli dají vyvolat a přehrát. Je tu i 79 různých chybových i jiných hlášení.

 

Archivace dat

Přístroj využívá pro archivaci dat karty Toshiba SmartMedia 3.3V až o kapacitě 128 MB, do SCSI2 rozhraní se dají připojit externí archivační média, jako jaz, zip, HD až o kapacitě 31 GB (s výjimkou MOD, tam může být maximální kapacita 540 MB, a výměnných médií, kde může být maximálně 2 GB dat). Pro čtení dat lze připojit CD-ROM (např. pro Akai, Yamaha, wav nebo aiff vzorky je to nutnost). Jsou tu užitečné funkce konfigurace SCSI, formátování apod. Nechybí MIDI výpis paměti.

Ukládat se dají tyto formáty: všechna data, všechny programy, všechny skladby, všechny patterny, všechny multivzorky, všechna arpeggia, nastavení plug-in karet, SMF0 skladba, WAV, AIFF, všechny programy bez vzorků pro editor. Načítají se všechny tyto formáty a navíc: jeden program, jedna skladba, jeden pattern, jeden multivzorek, SMF1, programy Yamaha série A, SU700 a Akai S1000/3000.

 

Rozšíření

Motif se dá kromě již zmíněných plug-in karet rozšířit o kartu AIEB2 (dodá dalších 6 analogových výstupů a optický a koaxiální digitální S/PDIF vstup a výstup) nebo alternativně o mLAN kartu mLAN8E (nabízí 6 výstupů + stereovýstup a stereovstup, vstup a výstup pro 1 MIDI port).

 

MIDI

Jakýkoli detailnější popis MIDI možností přesahuje rozsah tohoto stručného testu, proto na něj rezignuji. Jsou tu opravdu bohaté možnosti, zmínil bych se jenom o možnosti ovládat přes USB party až 8 MIDI portů (128 MIDI kanálů).

 

Softwarová podpora

K nástroji dostanete 3 CD se softwarem a audiodaty. Pro Windows je tu editor, program pro přesun dat mezi počítačem a SM kartou, editor vzorků TWE, Logic a Cubase demo se šablonami prostředí, Cakewalk prostředí, seznam zvuků jako text. Pro MacOS: editor, program pro přesun dat, TWE, demo Logic a Cubase se šablonami prostředí. Na audio CD jsou fráze, groovy a smyčky. Dále MSPS demo (audio), Acid Express a 25 smyček.

Všem zájemcům doporučuji navštívit webové stránky www.motifator.com, které byly zřízeny speciálně na podporu této série syntetizérů. Najdete zde popis nástrojů, zvukové ukázky ve formátu MP3, časem i tipy a triky aj.

 

Závěr

I když se žádná revoluce tentokrát nekoná, jde o skutečně reprezentativní nástroj pro 21. století. Yamaha dovedla princip zvukové a uživatelské univerzálnosti, který aplikuje ve svých nástrojích odjakživa, do dosud nepřekonaných výšin. A to při zachování příznivých cen. Doporučuji vyzkoušet, stojí to za to. No a já mám zas téma k přemýšlení - kde na to z hluboce podprůměrného platu vysokoškolského pedagoga vzít.

 

Info:

Profesionální hudební pracoviště ve třech modifikacích lišící se rozsahem klaviatury. Kombinuje syntetizér, sampler a audio/MIDI sekvencer. Motif 6 stojí 86 990 Kč, Motif 7 98 990 Kč a Motif 8 116 990 Kč.

 

Plus:

kvalita zvuku a počet barev

integrace GM sady

vyhledávání podle kategorií, nová kategorie Favorites

možnost rozšíření pomocí plug-in karet

USB, mLAN, SCSI

efektové jednotky

koncepce a vlastnosti audio/MIDI sekvenceru

sampler a kompatibilita s wav, aiff, Yamaha a akai formáty

možnost rozšíření pomocí AIEB2, mLAN

master funkce

ovládání externích softwarových sekvencerů

MIDI implementace

 

Mínus:

polyfonie pouze 62 hlasů

pomocí 4 otočných regulátorů je možné regulovat jenom 4 pásma 5pásmového MEQ

mohly tu být 4 vkládací efekty pro 4 party Performance

VH plug-in nemůže využít plug-in efekt

Psáno pro časopis Muzikus