Yamaha Live Custom - Silnějším korpusem k lepší live projekci

Yamaha Live Custom - Silnějším korpusem k lepší live projekci
Yamaha Live Custom - Silnějším korpusem k lepší live projekci

V dnešní době, kdy je konkurence na trhu velká a zavedené firmy se snaží prosadit, se není co divit, že zkoušejí různé způsoby k získání zákazníka. Problém ovšem přetrvává v tom, že trh se zdá být dost nasycený, a i přesycený, a zdánlivé ušetření nákladů v podobě přestěhování výroby za levnější pracovní silou zdá se není úplně vždy tím nejšťastnějším řešením.

Osobně mě zajímá, kdy firmy, nejen vyrábějící hudební nástroje, pochopí, že zvyšovat zisky nejde do nekonečna a zvyšovat prodeje prostě už není možné. Pro nás zákazníky to výhodu samozřejmě má. Nástroje se zlevňují a seženete, co si umanete, ale pokud už jednou máte dobrý nástroj, proč se ho zbavovat a pořizovat nový, lepší a dražší, když ve skutečnosti mnohdy lepší není a cenový rozdíl neodpovídá skutečné hodnotě změny.

 

Jsou zde ovšem výjimky potvrzující pravidlo a i to je signálem, že ne vždy tyto změny vedou k horšímu, ba právě naopak. Ale přece jen musím i v tomto případě z vlastní zkušenosti konstatovat, že bych čekal od firmy Yamaha spíše kroky jiným směrem. Ale tento se přesto vyvedl.

Yamaha Live Custom - Silnějším korpusem k lepší live projekci
Yamaha Live Custom - Silnějším korpusem k lepší live projekci

Krátké zamyšlení na začátku tohoto testu vyplývá z toho, že firma Yamaha přestěhovala skoro celý svůj výrobní program do Číny, kde se produkují i bubny v tomto testu hodnocené.

 

Tentokrát se mi, jak se říká, pod paličky dostaly bicí cenově vyšší střední třídy Yamaha Live Custom.

 

Yamaha Live Custom

Zjednodušeně řečeno se jedna o derivát řady Yamaha Oak Custom, na které jsem shodou okolností hrál několik let ve Walk-Choc-Ice a v začátcích mého působení v Blue Effectu. Také jsem na ně nahrával s Blue Effectem Live& Life DVD, takže mám jasné srovnání. Začátek výroby dubových bubnů firmou Yamaha se datuje již na začátek tohoto tisíciletí. To byly ještě Made in Japan. Samozřejmostí je, že i tyto dubové bubny jsou vyráběny systémem Air Seal, který zaručuje naprostou kulatost korpusů. To je velmi důležité pro rezonanci, hlavně  u tak tvrdého dřeva, jakým je dub.

Yamaha Live Custom - Silnějším korpusem k lepší live projekci
Yamaha Live Custom - Silnějším korpusem k lepší live projekci

Myšlenka řady Live Custom je, jak již název napovídá, přinést hráči lepší a hlasitější zvuk a pocit při live produkci. Už to, že se jedná o korpusy z dubu, má svou váhu; dub je velice pevné a tvrdé dřevo. Tím pádem při rezonanci má náležitou reakci. Zprvu by se zdálo, že k jeho rozeznění je třeba větší razance, ale opak je pravdou. I při menší intenzitě je zvuk plný a jasný. Samozřejmě z mého pohledu bych dubové bubny nepoužil zrovna pro jemnější hudební styly nebo komorní jazz, ale třeba v takovém big bandu si je dokážu představit. Zvukově se dá dub charakterizovat jako ostrý, jasný s plnými basy

Yamaha Live Custom - Silnějším korpusem k lepší live projekci
Yamaha Live Custom - Silnějším korpusem k lepší live projekci

Blány, šrouby, mušle...

Tato souprava byla osazena čirými blánami Remo Emperor a na velkém bubnu to byla blána Powerstroke 3, také čirá. Bubínek klasická Remo Ambasador. Tomy byly o velikostech 10 x 7”, 12 x 8”, floor tomy 14 x 13”, 16 x 15”, bubínek 14 x 5,5” a basový buben 22 x 18”. Počty mušlí jsou vesměs standardní jako u jiných souprav v profesionálním provedení. Tomy 10” a 12” mají šest ladicích šroubů, floor tomy 1” a 1” po osmi ladicích šroubech. Basový buben 10” a snare také deset ladicích šroubů. Struník je hliníkový s počtem 25 strun. Snad jsem počítal dobře. Většinou bývají struníky o 24 strunách. Mechanismus napínání struníku fungoval lehce. Barva této soupravy byla Black Wood. Musím říci, že ve spojení s matně stříbrnou mechanikou vypadají bicí velice elegantně. Povrch zachovává strukturu dřeva, což přidává vzhledu na atraktivitě.

Yamaha Live Custom - Silnějším korpusem k lepší live projekci
Yamaha Live Custom - Silnějším korpusem k lepší live projekci

Zvuk

Pokud bych měl srovnávat zvuk klasických Oak Custom a této soupravy, tak charakter zůstává samozřejmě stejný. Odlišnosti v hlasitosti těžko posoudím, to bych musel mít asi decibelometr, ale garantuji vám, že dokážou hrát dost nahlas. Zkoušel jsem různé druhy ladění a mně osobně se nejvíce líbilo středně nižší ladění. Zde jsem měl pocit, že se projeví naplno charakter dubových korpusů. Podobně jsem ladil i své Oak Custom. Ve vyšším ladění se už tolik s těmito blánami neprojevovala hutnost a v nižším ladění už mi přišly zvukově až moc velké, ale stále si i přesto zachovávaly charakter a konkrétnost. Pro vyšší ladění bych určitě volil spíše jednovrstvé blány. Ty by více podtrhly charakter těchto korpusů. Co se týká čitelnosti a konkrétnosti úderů ve všech typech ladění, je výsledek více než dobrý. Jde opravdu o barvu tónu, kterou chcete laděním docílit.

Yamaha Live Custom - Silnějším korpusem k lepší live projekci
Yamaha Live Custom - Silnějším korpusem k lepší live projekci

Samozřejmě čím níže ladíte, tím více se zvuk zhutní a dostane plnější podobu, ale stále zůstává dost ostrý, což je pro dub typické. U basového bubnu jsem do přední blány udělal otvor pro mikrofon a testoval jsem jej nejdříve bez jakéhokoli tlumení. I při takto otevřeném tomu byly zvuk a pocit ze hry velmi dobré. Jasný a velký zvuk plný basů. Při troše zatlumení přední i hrací blány to bylo jednoduše dělo. Ještě tedy musím podotknout, že používám dřevěné beatry, ale pro objektivnost jsem použil i klasické plstěné a dojem zůstal stejný, i když proti dřevu byl výsledek jemnější. To je ale pochopitelné.

Yamaha Live Custom - Silnějším korpusem k lepší live projekci
Yamaha Live Custom - Silnějším korpusem k lepší live projekci

Pokud se podíváme na rozdíly mezi Oak a Live Custom, je to hlavně tloušťka korpusů a úprava uvnitř korpusů. Live Custom jsou o 1,2 mm silnější, což jim přidává o deset procent tloušťky než mají Oak Custom. Tím právě Yamaha nejvíce deklaruje rozdíl ve zvuku a hlasitosti oproti Oak Custom. Basový buben je sestaven z osmi vrstev dýhy, tloušťka je 9,6 mm, a tomy a bubínek ze šesti vrstev dýhy, tloušťka je 7,2 mm. Hrany jsou pod úhlem 45 ° R1,5 (rádius). Vnitřní strana korpusů je v matně černé úpravě. I tento detail má samozřejmě nepatrný vliv na výsledný zvuk této řady.

 

Shell Set, tedy bez mechaniky...

Pokud se budeme zabývat mechanikou této bicí soupravy, má firma Yamaha jen ty nejlepší reference. Tato sada je dodávaná jako Shell Set, což znamená, že kupujete pouze samostatné bubny. Proto se podíváme, co se hardwaru týká, pouze na uchycení tomů, ladicí mušle a nožičky bubnů.

 

Ráfky jsou Dyna Hoops, 2,3 mm tlusté. Je to o něco více, než je u běžné produkce ohýbaných ráfků zvykem. Lépe se ladí a na bubínku ostřejší odezvu při hře rim shot nebo rim click.

Yamaha Live Custom - Silnějším korpusem k lepší live projekci
Yamaha Live Custom - Silnějším korpusem k lepší live projekci

Mušle, ladicí šrouby i ráfky mají tmavě stříbrný odstín, což, jak jsem psal výše, dodává vzhledu bubnů na atraktivitě. Mušle použité u této sady jsou Absolut Lugs. Jak již název napovídá, firma Yamaha je používá pro řadu Absolut, respektive používala. Teď je změnila na Nouveau Absolut Lugs. Ty mají výhodu při výměně blan. Nemusíte vyšroubovat šrouby úplně, ale odstraňujete celé mušle. To však není případ zde použitých mušlí. Jedná se o profesionální mušle, které mají pomoci systému lůžka šroubů držet ladění. Také jejich uchycení na korpus bubnu je co nejvíce eliminováno, aby dovolilo lepší rezonanci korpusu. Co se týká mušlí u basového bubnu, ty jsou die-cast. Ty by svým uchycením na ráfku bubnu měly také dopomoci lepšímu výslednému zvuk. Basový buben má vrtání s uchycením téčka pro tomy. Nožíčky u basového bubnu jsou teleskopické, masivní s aretací do polohy hrací a transportní a mají i výsuvné bodáky.

 

U floor tomů je uchycení nožiček řešeno podobně jako u mušlí bubnů. Snahou je zajistit co nejmenší kontakt materiálu mechaniky s korpusem bubnu při zachování stability. To se, myslím, docela podařilo. Pro mě osobně pozitivní věcí u floor tomů byly dost dlouhé nožičky, jelikož jsem zvyklý mít kotle dost vysoko. Nebývá to vždy u všech značek a řad zvykem.

Yamaha Live Custom - Silnějším korpusem k lepší live projekci
Yamaha Live Custom - Silnějším korpusem k lepší live projekci

Podobná snaha jako u mušlí je vidět u dnes již osvědčeného systému uchycení korpusů YESS. Výsledkem je větší projekce tónu díky lepší rezonanci korpusu. Pro mě zajímavou drobností byly ventilační otvory v korpusech bubnů. Bývalo standardem, že se vždy nacházely ve středu korpusu. U této sady jsou posunuty hodně ke spodnímu okraji bubnu.

 

Závěr

Bicí Yamaha Live Custom jsou svým pojetím a i charakteristickým zvukem přímo stvořeny pro pódium. Jsou hlasité, a hlavně v rockových stylech si určitě najdou uplatnění. Design je velice povedený a k celkovému zpracování se nedá říci nic, než že je výborné. Jedinou nevýhodou, jak už to bývá, je cena. Ta je poněkud vyšší, než je průměr vyšších středních řad, kam i tato patří. Variabilita rozměrů korpusů této řady je dostatečná u tomů od 8” do 16” u floor tomů od 14” do 16” a basové bubny od 18” do 24” palců.

 

Info:

Yamaha Live Custom je sada bicích, derivát řady Oak Custom. Live Custom by měla přinést hráči lepší a hlasitější zvuk a dobrý pocit při live produkci. Cena je XXXXXX Kč.

 

Plus:

zracování

design

zvuk

mechanika

 

Mínus:

zde mohu konstatovat pouze vyšší cenu, což činí tuto sadu hůře konkurenceschopnou

 

TECHNICKÁ SPECIFIKACE:

Materiál: dub
Barva: Black Wood
Tloušťka: BD 9,6 mm, 8 vrstev; TT, FT, SD 7,2 mm, 6 vrstev
Ráfky: 2,3 mm Dyna Hoops (tmavě stříbrná)
Mušle: Absolut Lugs (tmavě stříbrná)
Blány: Remo TT, FT Top Clear Emperor, BottomClear Ambasador, BD rezonanční Powerstroke 3 Ebony s logem Yamaha, hrací Powerstroke3 Clear, SD hrací Ambasador, rezonační Clear Snare Side

 

www:

cz.yamaha.com/cs/products/musical-instruments/drums/drumsets/live_custom/

Psáno pro časopis Muzikus