Yamaha LL-TA TransAcoustic - elektroakustická kytara s bonusem

Yamaha LL-TA TransAcoustic - elektroakustická kytara s bonusem
Yamaha LL-TA TransAcoustic - elektroakustická kytara s bonusem

Na vydání pamětí to sice není, ale člověk se během let setká s mnoha, někdy až technicko-exoticky, vybavenými nástroji. Čas pak ukáže, nakolik je která, na první pohled třeba ulítlá, vizionářská představa opravdu životaschopná. Také tato „transakustická“ Yamaha má něco, co se jen tak někde hned nevidí. A neslyší.

Z nepevného, ale celkem odolného, důkladně vypolstrovaného, tvarovaného futrálu na vás vykoukne běžná, jen nezvykle těžší, akustika Yamaha. Tvar těla kytary Yamaha Original Jumbo pravděpodobně vychází z typu dreadnought, zde bez výřezu pro snadnější přístup k horním polohám. Krk s dvaceti pražci je do těla nástroje vetknut v místě čtrnáctého z nich. Pěknou, střídmou rozetu kolem ozvučnicového otvoru tvoří tři perleťové kružnice. Dvě krajní, tenčí s tmavým hraněním a nejširší vnitřní s kombinovaným černobílým, na němž lze v jednom místě zaznamenat nepatrný designový kaz. Povrchová úprava těla v pololesklém laku a krku v matném laku, stejně jako usazení pražců a začištění hran je bez vad. Pickguard je v případě testované kytary průhledný. Jackový výstup (zde vhodně kombinovaný s bateriovou šachtou) slouží i k uchycení řemenu a i umístění ovládacího panelu snímacího systému na horním lubu je běžné. Zatím tedy nic překvapujícího. Až při bližším pohledu (v mém případě bez brýlí) a zaostření na popis ovládacích prvků narazíte na termíny v těchto končinách nezvyklé. Prostřední, z celkem tří otočných ovladačů, je zde celkem očekávaně popsán jako Line Out Volume. Jeho stiskem a podržením se celý systém aktivuje. Další, blíž k vrchní desce umístěný, potenciometr je Chorus a k zadní desce má blíž Reverb. Jinak žádné tónové korekce, žádný mix dvou zdrojů signálu, žádný zpětnovazební omezovač. A žádná ladička. A dokonce ani žádná signalizace aktivního stavu. Ta mě chybí nejvíc.

 

Akční člen, z angličtiny též aktuátor, je typicky část mechatronické soustavy (strojů kombinujících elektroniku a mechaniku), která převádí informační část procesu na technickou. Definice z Wikipedie se pro „rozechvívadlo“, které reaguje na chvění strun a svými vibracemi pak přenáší do těla kytary zvuk elektronických efektů, docela hodí.

 

Konstrukce

Yamaha LL-TA je vyrobena z jakostních masivních materiálů a její robustní konstrukce modifikovaného žebrování ve tvaru X s nesníženými výztuhami má mít ve výsledku jasný brilantní zvuk se zvýšeným podílem basového spektra. Speciálním A.R.E. (acoustic resonance enhancement) procesem, což je jakési umělé zestárnutí dřeva, prošla vrchní deska z Engelmannova smrku. Má eliminovat nectnosti čerstvých nevyhraných nástrojů. Zadní deska a luby jsou z palisandru. Pětivrstvý krk je z větší části mahagonový, s dvěma palisandrovými vložkami. Hmatník a kobylka jsou ebenové. Nultý a kobylkový pražec - urea-formaldehyd. Spolehlivá uzavřená mechanika. Všechno bez diskuze kvalitní. A teď to nejunikátnější: Actuator. Osobně to chápu jako jakýsi reproduktor či měnič umístěný uvnitř nástroje, který pomocí zesilovače přenáší na materiál těla kytary chvění strun obohacené o efekty chorusu a reverbu. Takto obohacený zvuk se pak šíří ozvučnicovým otvorem a kolem kytary podobně jako zvuk vibrujících strun. Takže s reverbem a chorusem lze hrát „nasucho“ i bez aparatury. Ale prostřednictvím jackového výstupu samozřejmě i s ní.

 

Zvuk

Kytara sama, bez aktivace čehokoliv, hraje velmi pěkně. Jasný, čitelný úhoz s jakoby lehkou komprimací dovoluje vedle očekávatelné průrazné odezvy razantnější akordové hry trsátkem i daleko dynamičtější projev prstovou technikou. Barevná vyrovnanost je ukázková, sametové basy jsou s jiskřivými neagresivními výškami v barevně velmi vyrovnané rovnováze. Platí to i pro hraní sólových pasáží, tón vyrovnaně a přirozeně doznívá ve všech polohách. Samotný „vynález“ funguje překvapivě nenásilně, i když pro jeho aktivaci (i deaktivaci) je, při absenci vizuální signalizace, vhodné otočit ovladači efektů na maximální úroveň. Z ozvučnicového otvoru se pak k původnímu syrovému zvuku přidá navolený dozvuk (potenciometr Reverb je v první polovině typu room, ve druhé typu hall), jehož intenzita se dá snadno přizpůsobit prostředí. Kdo někdy hrál v prázdné nádražní čekárně, dovede si tento efekt představit. S efektem Chorus je to podobné, pro intenzitu efektu slouží celý rozsah, kdy v jeho horní polovině lze dosáhnout až dvanáctistrunného poslechového dojmu. S připojením do aparatury se intenzity těchto dvou efektů přimíchávají do syrového zvuku snímacího systému kytary.

 

Samotný amplifikovaný zvuk bez efektů je vyrovnaný, žádná struna nevyčnívá ani nemizí a nedoznívá dřív než ostatní. Charakter sejmutí je typicky podkobylkový, ač nadstandardní, přeci jen lehce syrový. Ale prostor a různé frekvenční ovlivnění druhým zdrojem zvuku (většinou vnitřní mikrofon) jež má za následek nárůst přirozenějšího projevu akustické kytary, lze tady poměrně úspěšně nahradit přimícháním Reverbu (prostor) a Chorus (změkčení zvuku).

 

Info:

Yamaha LL-TA TransAcoustic je akustická kytara schopná akustického i amplifikovaného obohacení o dozvukové (hall) a modulační (chorus) efekty. Cena je 26 990 Kč.

 

Plus:

kvalitní syrový zvuk

přirozené obohacení o dozvukové a modulační efekty

 

Mínus:

chybí indikace aktivace předzesilovače

absence korekčních prvků

 

TECHNICKÁ SPECIFIKACE:

Materiál vrchní desky masiv, Engelmannův smrk, A.R.E.
Zadní deska a boky masiv palisandr
Krk/výztuhy mahagon/palisandr
Kobylka a hmatník eben
Nultý a kobylkový pražec urea-formaldehyd
Elektronika System 70 TransAcoustic + piezo pickup
Ovládání Reverb (room, hall), Chorus, TA Switch, Line Out Volume

 

www:

cz.yamaha.com/cs/products/musical-instruments/guitars-basses/ta-guitars/

Psáno pro časopis Muzikus