Yamaha Hexrack - rampa pro bicí

Yamaha Hexrack  - rampa pro bicí
Yamaha Hexrack - rampa pro bicí

V osmdesátých a na začátku devadesátých let byly rampy pro bicí velmi populární. Poté jejich boom jakoby odezněl, aby se znovu objevily právě teď.

Samozřejmě že firmy zabývající se výrobou hardware pro bicí nepřestaly vyrábět rampy ani na konci devadesátých let, ale přece jen se tak často neobjevovaly na podiích jako dnes. Možná je to trochu tím, že se firmy snaží zaujmout zákazníka a dochází k návratu ke starším vintage modelům ve výrobě bicích, i když se samozřejmě používají moderní postupy. Shodou okolností se to týká i ramp pro bicí, kdy renomované firmy, jako Gibraltar, Tama, DW a v neposlední řadě Yamaha, představily v několika posledních letech právě novinky v této oblasti.

Test se týká posledně jmenované firmy Yamaha a její novinky HexRack, kterou firma oficiálně představila na výstavě NAMM Show 2008. Tento výrobek také na podzim roku 2008 obdržel prestižní ocenění 9. ročníku MIPA 2008 (Musikmesse International Press Award) v kategorii hardware pro bicí.

 

Rampa vs. stojany

HexRack jsem poprvé viděl na výstavě hudebních nástrojů Muzika 2007, kde byla použita bubeníkem Akirem Jimbo ještě jako testovací prototyp. Právě nezvyklý design mne velmi zaujal a jsem rád, že vás mohu seznámit s rampou, kterou dnes již více jak půl roku sám používám.

Pro bubeníka, který využívá při hře větší množství nástrojů, je právě rampa ideálním řešením. I když může mít i pár nevýhod. K přednostem patří rychlá montáž, stále stejné umístění jednotlivých nástrojů, použití mnoha komponentů a nástrojů bez potřeby mnoha stojanů. K nevýhodám patří poněkud vyšší váha, ovšem ne v každém případě. Záleží na tom, od kolika stojanů si pomůžete použitím rampy. Největším problémem při instalaci rampy jsou nerovnosti, velikost pódia popřípadě praktikáblu pod bicími (na koncertě jsem se už setkal i s rozdílem skoro deset centimetrů na výšku). Ale i toto se dá do určité míry eliminovat.

 

Yamaha HexRack je vytvořen z nerezových ocelových trubek o síle stěny jeden a půl milimetru, jejichž povrch je speciálně upraven proti poškrábání, omaku a odlesku světel. Matný chrom je použit i na všech dalších komponentech rampy. Průřez trubek, inspirovaný tom-holderem, který používá Yamaha, je šestiúhelník a právě tato skutečnost je v oblasti ramp pro bicí novinkou. V jistém ohledu převratnou. Velkou výhodou je při použití tohoto tvaru trubek velká stabilita a pevnost vzhledem k relativně tenké stěně trubek. Výsledkem toho je odlehčení rampy, což oceníte hlavně při přepravě.

Standardně se prodávají dva modely ramp. Nesou označení HXR2L a HXR3L. Yamaha nabízí avšak ještě jeden model, který je k dispozici spolu s elektronickou sadou DTX Extreme Special. Ten je rozšířen ještě o jednu nohu a vodorovnou trubku. Nese označení HXR4LD.

 

Rampa HXR2L

Je tvořena dvojicí nohou s označením HXTL33 (čísla u všech komponentů znamenají velikosti v palcích) a vodorovnými zakřivenými trubkami HXCP44 a HXCP24. Co se týká nohou HXTL, jsou do tvaru otočeného T a jsou opatřeny velkými pryžovými nožičkami, které dokonale zajišťují stabilitu pro vlastní rampu. Shora jsou trubky nohou otevřené, s úchytným šroubem pro rameno činelového stojanu. Tím pádem ušetříte jeden komponent. Uchycení nohou a vodorovných trubek je pomocí Cross Clampu HXCC (křížového upínáku). Cross Clamp se skládá z plastového lůžka, které obepíná vlastní šestiúhelníkovou trubku, dále pak paměťové objímky, to vše dvakrát, a z vlastního těla držáku do tvaru kříže, jak již sám název napovídá. Nastavení je velmi snadné a díky lůžku a paměťové objímce přesné a rychlé. Rampa HXR2L obsahuje tyto Cross Clampy tři. V případě tohoto typu rampa ještě obsahuje tři držáky pro tomy HXLR. Ty se dají ovšem použít pouze pro uchycení tomů firmy Yamaha, což je zásadní nevýhodou, pokud chcete použít rampu pro jinou značku bubnů. Je nutné dokoupit příslušnou mechaniku. Držáky tomů HXLR jsou k vodorovným trubkám připevněny přes Tom Clamp HXTC, které jsou samozřejmě také tři. Vlastní Tom Clamp je k šestiúhelníkové trubce připevněn přes plastový „míček“ obepínající šestihrannou trubku. Pravě díky tomuto způsobu uchycení je možně s Tom Clapmpem manipulovat v rozmezí tři sta šedesát stupňů okolo osy šestihranné trubky a třicet stupňů na každou stranu ve vodorovné ose trubky. To umožňuje opravdu velkou možnost nastavení. Tom Clamp umožňuje použití nejenom pro držáky tomů HXLR, ale díky otvoru 22,2 mm je možné tímto držákem uchytit k rampě i činelové rameno. Součástí tohoto modelu rampy je ještě zakřivená trubka HXCP24, na níž je možné uchytit třetí tom.Tento model rampy je vhodný pro pětidílnou soupravu.

 

Rampa HXR3L

Liší se od předchozí tím, že obsahuje ještě jednu nohu HXTL23, také s otvorem pro - například - činelové rameno, se zakřivenou trubkou HXCP36 a o jeden Tom Clamp s HXLR držákem tomů navíc. Neobsahuje zakřivenou trubku HXCP24. Tento model rampy umožňuje použít o jeden tom víc než předešlý typ rampy.

Rampa HXR4LD má ještě o jednu nohu HXTL23 navíc a jednu zakřivenou trubku HXCP36. Počet Clampů se shoduje s předešlým modelem, plus jsou zde dva samostatné Clampy HXTC. Nevýhodou však je, že dostupný model je podle informací bez otvorů pro ramena činelů u kratších nohou HXTL23, což je trochu nepochopitelná věc.

Součástí každého modelu rampy je taková drobná vychytávka, kterou velmi oceníte v praktickém používání rampy a hlavně při jejím prvním sestavovaní. Je to Logo Clip z plastu, který má vodováhu. Jeho označení je HXLC. Jako dlouholetý uživatel ramp mohu potvrdit, že je to velmi praktická pomůcka.

 

A co jiné značky bicích?

Součástí výrobního programu HexRack System jsou další komponenty. Právě díky jim se stává tato rampa univerzální pro jakoukoliv značku bicích.

Prvním z nich je HXOC Open Clamp. Na rampu je přichycen stejným způsobem jako Cross Clamp, přes plastové lůžko s paměťovou objímkou. Svorka Clampu umožňuje uchytit trubku o rozměrech patnáct až třicet čtyři milimetrů včetně šestihranné trubky. Možnost otáčet samotnou svorku držáku okolo její osy dává tomuto Clampu velkou variabilitu použití.

Dalším vlastně totožným držákem je Ball Clamp HXBC. Ten se liší jen uchycením k rampě, které je shodné jako u držáku HXTC, tj. přes plastový „míček“. Tím pádem je variabilita nastavení ještě o něco lepší než u předešlého držáku. Přece jen však Open Clampu bych dal přednost, pokud bych měl zavěsit na rampu něco s větší váhou.

ArmClamp HXAC můžete využít v situaci, kdy potřebujete umístit vlastní držák poněkud dál od trubky rampy. Skládá se ze dvou svorek, totožných jako u předchozích Clampů, spojených krátkým ramenem. Samozřejmostí je možnost otáčení svorek okolo osy. I zde můžete uchytit trubky o rozměrech patnáct až třicet čtyři milimetrů včetně šestihranné trubky. Posledním komponentem rampy je Double Bass Clamp HXDB. Ten umožňuje spojení dvou šestihranných vodorovných trubek k noze rampy HXTL v jedné ose. Tento držák je vhodný zejména při použití dvou basových bubnů v soupravě, jak již samotný název napovídá.

 

Tak přimontujeme závěrečnou trubku...

Při praktickém používání rampy oceníte variabilitu a jednoduchost stavby. Všechny komponenty jsou velmi dobře zpracované a i netradiční design je ocenitelný. Díky použití šestihraných trubek je zajištěná dokonalá stabilita a eliminace zbytečných vibrací. Když jem poprvé uviděl tento výrobek, říkal jsem si, proč už někdo nevymyslel tuto koncepci dříve. Je to vlastně tak jednoduché.

Díky dokonalému dílenskému zpracování je manipulace s rampou i při častém používání přesná a jednouchá a hlavně velmi rychlá. Všechny komponenty vzhledem k použití paměťových objímek důkladně drží a držáky kotlů snesou i velké zatížení. Já sám mám na jednom držáku HXTC zavěšeny dva tomy o rozměrech čtrnáct a šestnáct palců, dále remote hi-hat a další čtyři činely. Což je opravdu trochu předimenzované. Ale potvrzuje to to, co jsem psal již výše, variabilitu a stabilitu nastavení.

Pár věcí se však vytknout dá. Je to především zbytečná a nepochopitelná absence otvorů u krátkých nohou HXTL23 u typu rampy HXR4LD, která slouží sice především pro použití k elektronickým bicím Yamaha DTX Extreme, ale vzhledem k tomu, že se prodává i samostatně, je to trošku kontraproduktivní. Lepší způsob je tím pádem pořídit rampu HXR3L a dokoupit další komponenty. Na další mínus narazíme při použití rampy pro jinou značku bicích. V tomto případě je nutností dokoupit další držáky. A na závěr drobnost, která se týká rozkládání nohou. To při porovnání s rozkládáním dalších komponentů je přece jen o něco horší. Je to však velmi zanedbatelné. No a v neposlední řadě je to hlavně cena, která v porovnání například s firmou Gibraltar je podstatně vyšší. Každopádně i přes poněkud vyšší cenu si zaslouží tento výrobek pozornost. Pro bubeníka, který má okolo sebe více komponentů, je to zajímavé a velmi praktické řešení.

 

Info:

Yamaha HexaRack System je rampa pro bicí se zajímavým a účelným řešením nosných trubek, které mají šestihranný profil. Doporučená maloobchodní cena je pro HXR2L 9990 Kč a pro HXR3L 13 990 Kč.

 

Plus:

dokonalé dílenské zpracování

design

stabilita

variabilita

jednoduchost při montáži

váha

 

Mínus:

u HXR4LD absence otvorů v nohách HXTL23 pro činelové rameno

trochu zhoršené rozkládání nohou

nutnost dokoupit další komponenty při použití pro bubny jiné značky než Yamaha

vysoká cena

 

komponenty HXR2L

HXCP44: 44” Curved tTbe

HXCP36: 36” Curved Tube

HXCP24: 24” Curved Tube

HXAC: Tom/Cymbal Clamp

HXOC: Open Clamp

HXBC: Open Ball Clamp

HXCC: Cross Clamp

 

komponenty HXR3L

HXCP44: 44” Curved Tube

HXCP36: 36” Curved Tube

HXCP24: 24” Curved Tube

HXAC: Tom/Cymbal Clamp

HXOC: Open Olamp

HXBC: Open Ball Clamp

HXCC: Cross Clamp

Psáno pro časopis Muzikus