Yamaha EAD 10 - elektroakustický bicí modul

Pomocník, který z vaší soupravy udělá bez ladění klidně sto dalších, a ještě si to můžete nahrát. V dnešní době je již samozřejmostí, že se při live vystoupeních používají loopy, halfplayback a také samozřejmě triggery. Však hlavně metaloví bubeníci by mohli vyprávět.

Yamaha EAD 10 - elektroakustický bicí modul
Yamaha EAD 10 - elektroakustický bicí modul

Přece jen však použití triggerů obnáší řadu nevýhod, minimálně tzv. „šňůrování“ nebo nastavení dynamiky a citlivosti. Firma Yamaha přišla se zajímavým konceptem řešení, které zase není tak úplně novinkou, ale v tomto případě to vypadá, že by se opravdu mohl osvědčit. Zjednodušeně vyjádřeno, jde o spojení mikrofonu a triggeru v jednom zařízení a tímto o ovlivnění celkového zvuku soupravy.

EAD 10 se skládá z modulu, o kterém si řekneme později, a malé krabičky, kde je umístěn h mikrofon schopný zpracovat vysoké hladiny akustického tlaku (SPL)a trigger. Tato krabička se připevňuje na ráfek velkého bubnu do tzv. srdce soupravy, což je místo, kam se běžně umísťuje například cowbell. Z tohoto místa může mikrofon velice vyváženě snímat zvuk jednotlivých bubnů soupravy a snímač v zařízení se postará o basový buben. Běžně se právě toto místo využívá ve studiu, hlavně pokud máte soupravu o jednom tomu a floor tomu. Výstup z tohoto zařízení jde kabelem do vlastního modulu. První výstup je trigger a druhý je mikrofon.

 

Modul

Modul má velice jednoduché ovládání. Master - celková hlasitost, Audio, Click - hlasitost vstupu audia pro playalong nebo metronomu, Scene - změna jednotlivých továrních nebo uživatelských přednastavení zvuků. A potom tři potenciometry pro nastavení vlastních efektů - Reverb, Effect a Trigger.

Samotné ovládání a používání je velice intuitivní a způsob, jakým můžete jednoduše měnit a ovlivňovat výsledný zvuk, je velice inspirativní. Ve své podstatě, když to přeženu, můžete z metalové soupravy udělat jazzově znějící set nebo z malých průměrů bicí znějící jako u Led Zeppelin. Samozřejmě i zde platí, že čím lépe je naladěná a znějící souprava v základu, tím lepší je finální výsledek. Nemá smysl se tu dlouze rozepisovat o možnostech úpravy zvuku, jelikož požadavky jsou velice individuální, v každém případě jsou možnosti EAD 10 skoro neomezené a každý si najde to, co hledá. Samozřejmě to chce čas a experimentovat. Vzhledem k možnosti využití reverbu, který simuluje různá prostředí (stage, studio, koncertní hala...), nebo použití vlastních efektů (distortion, delay, wah, kompresor, flanger, phaser...) jsou možnosti opravdu nepřeberné. Stačí jen mít představu a vědět, co hledáte.

Velice praktickou možností modulu je funkce nahrávání. V tomto případě je ale nutností data ukládat na flash disk, jelikož interní paměť vám toho moc nahrát nedovolí. Pokud vypnete všechny efekty, máte velice dobrou variantu, jak si ve slušné kvalitě nahrát svoji hru ss svým reálným zvukem soupravy. I toto je slušně nastavené zrcadlo. Je to ideální pro cvičení i pro vytváření demo snímku, nebo k vytvoření prezentace na sociální sítě, což je dnes velice moderní. Nemusíte se pak už upravovat se zvukem, vše je nahrané přesně, jak hrajete, a máte jasnou kontrolu nad tím, co a jak vám zní. Za využití software Rec‘n’Share přímo od Yamahy velice jednoduše natočíte video a zvuk do telefonu nebo tabletu a hned jej můžete sdílet na internetu. Tato možnost je velice praktická.

V tomto ohledu je to výborný pomocník. A nemusíte se bát, že budete mít v nahrávce utopené činely. Vše zní velice dobře a vyrovnaně. Samozřejmě ale za předpokladu, že vaše hra je dynamicky vyrovnaná. I z tohoto důvodu je to výborný pomocník, mate přesnou kontrolu a zpětnou vazbu. Samozřejmostí je, že můžete ale zaznamenat i upravený zvuk vytvořený pomocí efektů v modulu.

Právě pro živé hraní je možnost mixu reálně nazvučené soupravy mikrofony a zvukově upravené bicí soupravy tímto modulem velice praktická a dobře využitelná. A hlavně jednoduše využitelná. To je podle mě největší přednost tohoto zařízení.

Ovšem, aby toho nebylo přece jen málo, můžete k modulu připojit další tři samostatné snímače. Už jenom možnost samostatně triggrem upravit snare nám otevírá další škálu zvukových možností.

Vlastní modul má padesát přednastavených scén a dvě stě uživatelských. Vstupy triggeru podporují třízonové pady. Modul má vstup i na footswitch, který můžete využít i jako pedál pro hi-hat.

 

Trigger a mikrofon

Při vlastním použití mě zajímaly mimo možností úpravy zvuku soupravy, dvě myslím velice praktické a důležité věci. Jakým způsobem se projeví použití úpravy zvuku soupravy na pódiu s ostatními nástroji a jak jsou na tom činely ve spojení s úpravou zvuku přes mikrofon.

Při vlastním testování jsem na tuto problematiku dával vlastně největší důraz, jelikož jsem přesvědčen, že se jedná o to nejdůležitější, aby použití bylo možné za všech okolností a nejen ve zkušebně.

Výsledek mile překvapil. Co se týká činelů, nedochází k jejich zvukové úpravě a je pravda, že overheady odvedou při live produkci svou práci, takže i kdyby k nějakému zvukovému zkreslení docházelo, je minimální. A co se týká přeslechu ostatních nástrojů do mikrofonu EAD 10, ani zde není žádný problém ve slyšitelné formě.

 

Závěr

Z mého pohledu se jedná o velice praktického pomocníka při live editaci zvuků bicí soupravy a možnosti, které modul nabízí, jako použití dalších padů..., jsou výborným bonusem, který dokáže obohatit vaši live produkci nebo i jen cvičení na bicí soupravu, jelikož nejvíce vám dá právě trestný poslech vašeho hraní. A zde máte vše v jednom.

 

Info:

Yamaha EAD 10 je elektroakustický bicí modul s padesáti továrními nastaveními a dvěma sty uživatelskými. Hlavní funkcí je možnost kombinace mikrofonu a triggeru do výsledného zvuku. Cena je 13 990 Kč.

 

Plus:

velmi jednoduchá instalace

komfort ovládání a editace zvuků

minimální přeslech přes mikrofon

možnost nahrávání

metronom

 

Mínus:

Nevhodnost použít zařízení při jiném rozestavení soupravy než standardním (tomy musí být nad basovým bubnem).

 

Technická specifikace

formát nahrávání waw (44,1 kHz/16 bitů, stereo)
formát samplů wav (16 bitů)
takty 1/4 až 16/4, 1/8 až 16/8, 1/16 až 16/16
dělení čtvrtky, osminky, šestnáctky, osminoví trioly, akcenty
tempo 30–300 BPM
napájení 12 V DC
výstup sluchátka ano
vstup aux ano/mini jack
USB –to device, –tp host
výstup L/Mono, R
rozměry 76 x 88 x 78 mm
hmotnost 464 g

 

https://usa.yamaha.com/products/musical_instruments/drums/ea_drums/ead/ead10/index.html

Psáno pro časopis Muzikus