Yamaha Double Pedal DFP9C - pedál k basovému bubnu z nove série FP9

Yamaha Double Pedal DFP9C - pedál k basovému bubnu z nove série FP9
Yamaha Double Pedal DFP9C - pedál k basovému bubnu z nove série FP9

V segmentu bicích nástrojů probíhají inovace v mnohem menší míře, než tomu bylo třeba před patnácti lety. Přece jen ale firmy nezahálejí a snaží se inovovat aspoň některé segmenty ve své produkci. Jednou z vlaštovek poslední doby je i nový pedál DFP9C od firmy Yamaha.

Nový pedál od firmy Yamaha se vyznačuje velmi moderním a atraktivním designem, včetně barevných doplňků. Design ale nehraje, pojďme se tedy podívat na funkčnost a novinky. K testu jsem dostal pedál s řetězovým převodem. Tato verze umožňuje výměnu za páskový převod, který je

k dispozici v balení. Firma vyrábí samozřejmě i verzi direct-drive, tedy s pevným převodem.

 

Popis a nastavení

Na první pohled je vidět větší pedál šlapky, masivnější klouby kardanu a zajímavě řešení napínání pružin. Zajímavě je řešená i vačka a možnost jejího nastavení ve třech polohách. Řetězový pohon získává napětí postupně během sešlápnutí pedálu. Nastavením vačky v různých polohách se dá snížit počáteční napětí při pohybu pedálu. Pohon vačky dvojitým řetězem je odolný a spolehlivý a má velmi plynulý pohyb. Vačku ve spodní části řetězu lze také posunout do tří pozic, což umožňuje bubeníkovi doladit činnost pedálu tak, aby odpovídala jejich preferovanému výkonu. Lze jej také použít jako řemenový pohon výměnou řemene, který je součástí pedálu.

Všechna místa, kde jsou uložena ložiska (modré části), jsou velice pečlivě vyrobena a vyhlazena, aby se dosáhlo co nejlepšího chodu všech pohyblivých částí a také dokonalého vycentrování všech os hřídelí. To samé se týká i ložisek v patě pedálu, nejen vačky a kardanu.

Zajímavě je řešeno i nastavování pružiny, které je jakoby vzhůru nohama, a tím pádem umožňuje lepší přístup z pozice hráče. Vlastní uložení pružiny je pohyblivé a uchycení je aretováno v úhlu devadesát stupňů, což zabraňuje jeho samovolnému uvolnění. Velice praktická je možnost přidání a výměny závaží na beatru, což umožňuje hráči dosáhnout preferovaného zvuku a cítění. K dispozici jsou hliníková (3 g) a mosazná (9 g) závaží, která lze snadno připevnit a odstranit. Úhel beatru a úhel šlapky pedálu lze nezávisle a libovolně nastavit a měnit. K dispozici je úhlová kontrola, která umožňuje hráči snadno znovu preferované úhly nastavení pedálu doladit. Pata pedálu je vybavena hroty, které zabraňují posunu a klouzání při hře a zajišťují lepší stabilitu.

Nově jsou navrženy klouby kardanu, které mají ve všech osách kuličková ložiska. Bezproblémové plynulé otáčení a použití ložisek velmi zlepšuje a zvyšuje činnost a ovladatelnost druhého pedálu. Druhý pedál je také vybaven hroty, které zabraňují posunu. Ty jsou nejen v patě pedálu, ale jsou přidány také v místě, kde se uchycuje pedál k obruči velkého bubnu. I proto je velmi stabilním při hře.

Samozřejmostí u řady FP je polotvrdý kufřík, do kterého pedál pohodlně uložíte.

 

Když se na trh dostaly první dvojité pedály, byly řešeny jako přídavné zařízení, které se celé montovalo k jednoduchému pedálu. Byla to tehdy velká inovace. Bohužel díky poněkud složité konstrukci byla manipulace s pedálem složitější a také byl při hře velký mezi jednotlivými pedály. Dnes se díky změně konstrukce už rozdíl v pocitu ze hry naprosto stírá.

 

Závěr

Při vlastním testování funkce jsem se snažil o různá nastavení, kterých je opravdu až nekonečné množství díky variabilitě pedálu. Velice jsem uvítal možnost použít závaží na beatr, protože sám kvůli zvuku preferuji právě větší hmotnost. Další výhodou je také delší vlastní pedál a jeho šířka. Tím pádem si lépe při různých nastaveních najdete to nejlepší místo pro svoji hru a také technika skluzu dobře funguje. Osobně mám rád hladké pedály a tuto mou potřebu tento pedál dokonale splňuje. Změna na ložiskový kardan je určitě dobrou volbou. Při porovnáním se starším modelem je přece jen znát rozdíl v pocitu ze hry.

Celkově musím konstatovat, že se pedál opravdu povedl, jak co se týká do možnosti nastavení a vlastní funkce, tak i zajímavým designem. Samozřejmě, že jsem ho používal pouze omezenou dobu a nemohu posoudit výdrž jednotlivých komponentů. Ale nenašel jsem vlastně nic, co bych hodnotil jako nedostatečné nebo špatné. Jediné, co mě osobně vadí, je, že hlavní pedál směřuje na střed velkého bubnu a přídavný pedál je tím pádem z osy velkého bubnu. Je to slyšet trochu na zvuku velkého bubnu. Ale někdy je to výhodou kvůli artikulaci úderů. A nezapomeňte, mít dobrý pedál je výhodou, ale lepší nohy vám stejně neudělá.

 

Info:

Yamaha Double Pedal DFP9C je pedál k basovému bubnu z nove série FP9 s dvojitým řetězovým převodem, pevnou protiskluzovou základnou, se dvěmi závažími pro beatery a velkou variabilitou nastavení. Cena je 16 200 Kč.

 

Plus:

velmi dobrá a masivní konstrukce

ložiska v kloubech kardanu

lehce dostupná regulace pružiny

lehce dostupné uchycení pedálu k bubnu

možnost měnit váhu beatru

variabilita nastavení pedálu

 

Mínus:

vyosený levý beatr z osy velkého bubnu

absence paměťových objímek na beatru

 

Technická specifikace

Konstrukce kovová
Typ double pedál
Převod dvojitý řetěz
Beatr filc
Závaží beatru 2x; měď a hliník
pohon kardan a kloubová ložiska

 

https://cz.yamaha.com/

Psáno pro časopis Muzikus