přihlášení uživatele
přihlásit trvale na tomto počítači
vyhledávaní

klávesyYamaha DGX - více kláves víc ví

3.8.2007 | Autor: Michal Tomek | sekce: pro muzikanty - testy

Yamaha DGX - více kláves víc ví

Yamaha DGX - více kláves víc ví


Chcete nástroj s velkým výběrem zvuků a automatickými doprovody, ale pro uspokojení vaší kreativity při hře je vám jednašedesát kláves obvyklých u keyboardů málo? Pak právě pro vás jsou určeny nástroje řady Yamaha DGX.

Trocha historie na úvod
Nástroje Yamaha řady DGX nejsou žádným nováčkem na trhu. Proto, abychom je dokázali zařadit do kontextu, se ve zkratce podívejme, jaké modely předcházely. Yamaha s myšlenkou rozšířit počet kláves u svých keyboardů nižší třídy přišla už v roce 2001, kdy představila nástroj PSR-GX76. Tento keyboard otevřel dveře nově vznikající třídě cenově dostupných "samohrajek" s vyšším počtem kláves. Krátce poté byla tato první "vlaštovka" následována již trojicí modelů DGX-200, 300 a 500. DGX-200 a 300 nabídly 76 kláves, DGX-500 dokonce plný rozsah 88 kláves. Ve stejném schématu pokračovala inovace této řady reprezentovaná modely DGX-205, 305 a 505. Od té doby čas a vývoj opět pokročil a nyní před sebou máme novinky DGX-220, DGX-520 a nejvyšší model DGX-620, který jsem měl možnost testovat.

Hlavní rozdíly mezi modely
Cílem tohoto testu je popsat všechny tři nové zástupce řady Yamaha DGX. Nástroje totiž vycházejí funkčně a zvukově ze stejného základu. Na úvod se tedy podívejme, čím se od sebe jednotlivé modely liší.
Základní rozdíl je rozsah a kvalita klaviatury. DGX-220 vám nabídne 76 kláves, DGX-520 plný rozsah 88 kláves, u nástroje DGX-620 je plný rozsah klaviatury navíc obohacen o kladívkovou mechaniku Graded Hammer Standard. V této cenové třídě nástrojů s automatickými doprovody je kladívková mechanika ojedinělá. Pokud se tedy rozhodujete mezi tím, zda si pořídit cenově dostupné digitální piáno, nebo keyboard a kritériem je pro vás kvalitní klaviatura, máte tak v případě DGX-620 o model více, o němž stojí zato popřemýšlet.
Další rozdíly jsou ve výbavě, kterou dostanete spolu s nástrojem v ceně. U nejnižšího modelu DGX-220 je výbava skromná - čítá notový stojánek, návod k použití a CD ROM s programy a ovladači. Chybí i napájecí adaptér, který si budete muset přikoupit. Naopak DGX-520 a DGX-620 jsou vybaveny nadstandardně. V ceně těchto nástrojů totiž obdržíte navíc adaptér Yamaha PA5D, pedál Yamaha FC5 a dřevěný stojan.
DGX-220 dále chybí USB To Device slot, o kterém si povíme více dále. Tento nástroj je také možné, na rozdíl od vyšších modelů, napájet z baterií.

Ovládací panel a konektory
Vedle klaviatury najdete u všech tří modelů kolečko ohýbání tónu (Pitch Bend). Ovládací panel nabídne tlačítka rozdělená do sekcí podle funkce, kterou ovládají (práce s automatickým doprovodem, tempo, registrační paměti atd.). Pro rychlejší nastavování hodnot je zde Data Entry kolečko a numerická klávesnice. Všechny potřebné údaje se pak zobrazují na modře podsvětleném grafickém LCD, DGX-220 disponuje displejem jednodušším. Yamaha DGX-520 a 620 dokáže na displeji zobrazovat také notaci nebo text přehrávané skladby.
Na zadním panelu najdeme konektor pro napájecí adaptér, společný stereo linkový a sluchátkový výstup, vstup pro sustain pedál. Konektorem USB to host propojíte nástroj s počítačem. U DGX-520 a 620 je na zadním panelu ještě navíc ovladač pro nastavení kontrastu displeje a slot USB to device umožňující připojení paměťového zařízení. Vývoj tak prošel od disketové mechaniky přes paměťové karty Smart Media až po nynější řešení v podobě USB slotu pro připojení flash disku. USB flash disk vám tak poskytne spolehlivou (na rozdíl od disket) a dostatečnou kapacitu pro uložení dat a práci s nimi.

Zvuk
Zvuková výbava všech tří modelů je opravdu bohatá. Zahrnuje 127 (respektive 116 u DGX-220) panelových zvuků, 361 zvuků sady XGlite a dvanáct bicích a efektových sad. Velký důraz je u těchto nástrojů samozřejmě kladen na zvuk klavíru, který vás v dané cenové třídě určitě nezklame. Zvláště pak u modelů s 88 klávesami, kde najdete hned dva zvuky stereo samplovaných pián (Live! Grand Piano a jemnější Live! Warm Grand Piano). Za zmínku stojí také elektrická piána kategorie Cool!, která mění zvuk podle dynamiky hry (obsahují dva dynamické vzorky). V sekci dechových nástrojů mě zase příjemně překvapily zvuky kategorie Sweet! nabízející poměrně autentické podání saxofonů, trubky atd.
Klaviaturu lze rozdělit do dvou zón (známá funkce Split), a mít tak pro levou ruku jiný zvuk než pro pravou. Jednotlivé zvuky je možné také vrstvit na sebe (funkce Dual). Kombinace těchto funkcí tedy umožňuje mít v pravé části klaviatury na sebe navrstveny dva zvuky a v levé části klaviatury zvolený další zvuk.

Yamaha DGX - více kláves víc ví

Yamaha DGX - více kláves víc ví


Se zvukem úzce souvisí parametr polyfonie, který jednoduše řečeno určuje, kolik tónů je schopen generovat v jednom okamžiku tónový generátor nástroje. Polyfonie všech tří modelů je 32 hlasy, což plně dostačuje pro živou hru na klaviaturu nebo hru s automatickými doprovody. Pokud se však rozhodnete během přehrávání songu ještě dohrávat složitější party a použijete navíc navrstvení zvuků Dual (kdy se polyfonie sčítá), pak tónový generátor poměrně lehce zahltíte. Dle mého soudu by alespoň dvěma vyšším modelům slušela polyfonie 48 nebo 64 hlasy.

Efekty a EQ
Efektový procesor disponuje devíti efekty typu reverb a čtyřmi typu chorus. Jejich sílu lze jednotlivě a individuálně upravovat. Je možné také využít některý z 26 efektů Harmony, které přidávají echo, trilky a podobně. K dispozici je i pět přednastavených hodnot hlavního EQ.

Sekvencer
Pro nahrávání vlastních nápadů jsou nástroje vybaveny jakýmsi "záznamníkem", v tomto případě odborně nazývaným sekvencer. Ten vám umožní nahrát až šest stop. Výsledek si pak můžete uložit do jedné z pěti uživatelských pamětí na songy v nástroji.

Styly
Nabídku stylů by šlo jedním slovem opět zhodnotit jako bohatou. Vybírat můžete ze 150 stylů všech možných žánrů - od jazzu po dance, od polky po rock`n`roll. Zajímavé jsou také styly kategorie Pianist, jež vás při hře budou doprovázet různými frázemi hranými na klavír (popřípadě jemně podbarvené ještě bicími a basou). Skladby, které budete na nástroji cvičit, tak můžou získat trochu jiný nádech. Pěkné a inspirativní. V paměti máte také místo pro jeden styl vlastní.
Doprovodné styly obsahují dvě hlavní fráze (A, B), přechod z A do B a naopak, začátek (intro) a konec (ending). Konec je možné obohatit o postupné zpomalování (ritarnando). Spouštění a zastavení stylu lze provádět synchronně stiskem klávesy.
Pro každý styl je k dispozici také nastavení One Touch Setting (OTS), které vybere optimální zvuk pro daný doprovod. O optimálnosti voleb u některých stylů by šlo sice polemizovat, ale když už si nevíte rady, jakým zvukem k danému doprovodu hrát, tak jako inspiraci lze OTS nastavení použít.

Hudební databáze
Jedná se o funkci, která vám podle názvu písně vybere konkrétní doprovod i zvuk a vy tak můžete hned začít hrát. Databáze nabídne 267 napevno uložených položek, které nelze bohužel upravovat, ani přidávat další vlastní, tak jak to známe z dražších nástrojů.

Y. E. S.
Ano, přesně touto zkratkou označuje Yamaha již několik let stále zdokonalovaný výukový systém Yamaha Education Suite. Testované nástroje disponují již čtvrtou verzí tohoto výukového systému, za který musím Yamahu pochválit. Je dobře zpracovaný. Ve třech lekcích s vámi nacvičí některou z třiceti skladeb v paměti nástroje. Jako nacvičovanou skladbu je však možné využít i svoji vlastní nahranou do uživatelské paměti, a to buď z interního sekvenceru, nebo přes počítač. Po každé lekci nástroj vyhodnotí vaši úspěšnost, takže máte ihned zpětnou odezvu, jak vám to jde. Výborná funkce také pro hudební školy. Učitel žákovi skladbu nahraje a ten ji doma sám nacvičuje, přičemž nástroj vyhodnotí, zda hraje správně rytmicky i melodicky.

Propojení a MIDI komunikace
Pro MIDI komunikaci je využíván port USB To Host, což tyto nástroje odsuzuje pouze pro propojení s počítačem. Chybí totiž klasické konektory MIDI In a Out, které by možnosti rozšířily také o propojení s jinými MIDI zařízeními jako například další klávesy, externí zvukový modul, hardwarový sekvencer a další. Je to škoda, protože právě DGX-620 bych si dokázal díky jeho slušné klaviatuře představit i jako masterkeyboard obohacený navíc bankou poměrně kvalitních zvuků. Majitelé této kategorie nástrojů si často vystačí s komunikací s počítačem, proto se zřejmě již v minulé generaci testované série upustilo od MIDI portů.

Závěr
Rozsah klaviatury je hlavní devízou cenově dostupné série keyboardů Portable Grand, kam patří také trojice testovaných modelů. Novinkou této řady je použití kladívkové mechaniky u nejvyššího modelu (DGX-620), čímž se tomuto nástroji, také díky plnému rozsahu 88 kláves, otevřela možnost využití jako alternativy klasického piána.


Info:
Rozsah klaviatury 76 (respektive 88 kláves) s bohatou zvukovou výbavou nabídnou nové keyboardy Yamaha řady DGX.
Jejich ceny jsou 10 490 Kč (DGX-220), 16 990 Kč (DGX-520) a 21 490 Kč (DGX-620).

Plus:
kladívková mechanika (DGX-620)
výbava v ceně (DGX-520 a 620)
USB To Device (DGX-520 a 620)
napájení z baterií (DGX-220)
zobrazení notace a textu (DGX-520 a 620)
výukový systém Y. E. S.

Minus:
adaptér není součástí (DGX-220)
polyfonie
absence klasických MIDI portů

Psáno pro: časopis Muzikus 2006/12

Online verze stránky: http://www.muzikus.cz/pro-muzikanty-testy/Yamaha-DGX-vice-klaves-vic-vi~03~srpen~2007/

Komentáře

celkový počet: 9

tomas  DIKI
Michal Tomek  CD ROM
tomas  ahaa..
Michal Tomek  MIDI komunikacia
richard  Re: MIDI komunikacia
tomas  doprvody
Michal Tomek  Re: doprvody
stano  hudba
Michal_Dedicik  display

     
 
 
&;

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.