Yamaha AG-Stomp

Yamaha AG-Stomp
Yamaha AG-Stomp

Po DG-Stompu, multiefektu určenému elektrickým kytaristům, přistoupila firma Yamaha k výrobě dalších dvou multiefektů umístěných do stejného šasi. Jedná se o UD-Stomp, který zahrnuje různé druhy delayů a další digitální efekty, a AG-Stomp. Ten je určen zejména pro práci se zvukem akustických nástrojů a stal se předmětem následujícího testu.

 

O co jde?

Jedná se o digitální procesor, který využívá technologie simulace různých druhů mikrofonů a také zahrnuje některé digitální efekty, ladičku a notch filtr. Je určen zejména pro akustickou kytaru, ale dobře se hodí i pro jiné akustické nástroje. Samozřejmě musíte mít nástroj ozvučený piezosnímačem nebo jiným druhem snímání. Výsledný zvuk může mít charakter podobný zvuku sejmutého kvalitními mikrofony, dále je k dispozici chorus, hall či delay a notch filtr zamezující zpětné vazbě. Takto prefabrikovaný zvuk můžete využít na pódiu přímým zapojením do mixu či komba pro akustickou kytaru, nebo se připojíte k nahrávacímu zařízení, a to buď pomocí analogového, nebo digitálního výstupu.

 

Okukuji zevnějšek

Přístroj je usazen do solidní plechové krabice, celková hmotnost činí 2,2 kg. Je řešen jako podlahový procesor. Hned po vybalení z papírové krabice jsem byl překvapen bohatým příslušenstvím. Adaptér považuji za samozřejmost, ale dvě redukce XLR - jack už tak běžné nejsou. Objevil jsem také "falešnou" 9V baterii a šňůru, jež měla na obou koncích stereo jacky. Když vyměníte 9V baterii napájející předzesilovač vašeho nástroje za "falešnou" a připojíte se k AG-Stompu stereo šňůrou, je napájení zajištěno přímo z multiefektu, podobně jako se napájí phantomem mikrofony z mixážního pultu.

Na vrchní straně AG-Stompu nalezneme čtyři dotykové spínače, nad nimiž jsou LED diody signalizující sepnutí. Následují dvě řady otočných potenciometrů. Spodní z nich začíná přepínačem, kterým volíme typ mikrofonní simulace, následují potenciometry blend (mění umístění virtuálních mikrofonů), volume, bass, middle, treble a presence. Pomocí horní řady potenciometrů ovládáme parametry digitálních efektů, nastavujeme notch filtr a výstupní úroveň.

Velký třímístný displej slouží k orientaci v bankách a presetech, horní část přístroje lemují podsvětlené spínače, kterými aktivujeme efekty a využívá je i ladička.

Na zadní straně nalezneme: síťový vypínač, konektor pro adaptér (12 V/1 A), vypínač "phantomového" napájení, MIDI vstup a výstup, digitální coaxial výstup, vstup na expression pedál, sluchátkový výstup, analogový stereo výstup a vstup, který je doplněn tlačítkem mute. Při jeho zmáčknutí je zatlumen vstup přístroje, takže při výměně nástroje nebo přívodního kabelu jste ušetřeni od nepříjemných "lupanců".

 

Odhaluji obsah

V sekci předzesilovače je k dispozici osm simulací různých druhů mikrofonů. Jejich virtuální polohu vůči nástroji můžete měnit ovladačem blend. Tím získáváte užší či širší stereo zvuk. V sekci předzesilovače dále nalezneme klasické korekce bass, middle, treble a presence a ovladač volume pro nastavení hlasitosti editovaného zvuku. Potenciometrem output nastavíme celkovou výstupní hlasitost. V sekci efektů máme k dispozici limitér, notch filtr, chorus, delay a reverb. Limitér má jeden ovladač, kterým nastavujeme úroveň limitace. K zamezení zpětné vazby slouží pět notch filtrů. Jedním potenciometrem vyhledáte pásmo, ve kterém nástroj "nahoukává", druhým nastavujete míru potlačení této frekvence. U chorusu můžete měnit rychlost, hloubku a mix s původním signálem. Delay má editovatelný čas zpoždění, počet opakování a poměr přimíchání k původnímu signálu. Reverb má pouze ovladač poměru efektovaného a čistého signálu. Obsahuje tři druhy reverbu - hall, room a plate.

Zvuky jsou uspořádány ve dvou skupinách, uživatelské a tovární, z nichž každý má třicet paměťových míst. Presety jsou v nich uspořádány po třech v jedné bance, bank je vždy deset ve skupině. Vyvolání požadovaného presetu umožňují nožní přepínače, jimiž volíte skupinu, banku a preset. Tyto přepínače jsou multifunkční. Můžete jimi ještě vypínat/zapínat efekty a aktivovat ladičku nebo notch filtr, který automaticky vyhledá a potlačí frekvenci, na kterém vzniká zpětná vazba. Okolo displeje jsou podsvětlená tlačítka, která slouží k ukládání editovaných presetů a přechodu do manuálního režimu.

 

Připojuji kytaru a prakticky testuji

Musím říci, že ačkoli jsem si hned nevzal k ruce manuál, rychle jsem se v přístroji zorientoval, což nelze ani tak přisuzovat mé vrozené inteligenci, jako spíše tomu, že pomocí popisek u potenciometrů a podsvětlených vypínačů je vše maximálně přehledné. Nejdříve jsem vyzkoušel automatický notch filtr. Funguje velice slušně, když kytara začne jít do vazby, jednoduše sešlápnete přepínač a vazba opravdu zmizí. Dále jsem aktivoval ladičku. V tomto režimu se zatlumí výstup efektu, takže nerušíte své okolí. Ladíte pomocí řady LED diod, což je vcelku přehledné. Ladička je překalibrovatelná +/-4 Hz a musím přiznat, že s mojí kytarou nefungovala optimálně. Asi se jí nějak nelíbil signál z kytary, neboť občas ukazovala nesmyslné tóny, jindy pro změnu neukazovala vůbec nic.

Ladím tedy podle ucha a zkouším tovární presety. Jsou naprogramovány citlivě, delayová či chorusová šílenství použitelná jen k podbarvení jímavého sci-fi příběhu se téměř nevyskytují. Výrobce naštěstí nešetřil potenciometry, a tak můžete parametry efektů rychle měnit pouhým pootočením příslušného ovladače. LED diody vás jasně upozorní, které efekty jsou právě zapnuty. Můžete také využít nožní přepínač a efekt pohotově vypnout či zapnout. Naprogramované zvuky v presetech se hodí pro různé nástroje - mandolínu, dvanáctistrunku, banjo, či steel kytaru. Já jsem používal akustickou kytaru od pana Procházky osazenou předzesilovačem Vector. Ten zpracovává signál z piezosnímače a mikrofonu, takže jsem většinu zvuků dobarvoval ještě jejich vzájemným poměrem. Některé zvuky nádherně vypíchly určitý styl hry - trsátkové beglajty či prstové rozklady. Jiné byly jasně určeny pro jiný nástroj.

Neodolal jsem a připojil stratocastera. Tím jsem získal novou škálu poměrně zajímavých zvuků, které samozřejmě se zvukem akustického nástroje neměly mnoho společného. Výborně se osvědčil preset pro havajskou kytaru, kde jsem se pomocí volume pedálu a kobylkového snímače Strata zvuku "havajky" dosti přiblížil. S elektrickou kytarou byly ještě použitelné presety pro slide kytaru a banjo.

Editace zvuku je velice pohotová, vše máte před očima, takže nastavení vlastních zvuků je snadné. Většinou jsem samozřejmě vzal nějaký tovární zvuk a piloval jsem ho k obrazu svému. Dopracoval jsem se k opravdu dobrým výsledkům, k čemuž přispívá povedená mikrofonní simulace, která ze zvuku obyčejného piezosnímače udělá ušlechtilejší, barevnější a prostorovější zvuk. Také ostatní efekty jsou kvalitní a dají se dobře využít. Z hallů si jistě vyberete, chorus je pěkně analogově tlustý a bohatý, přitom zvuk kytary hezky prozvoní. Notch filtry se dají nastavit citlivě, aby příliš neměnily zvuk nástroje a přitom účinně eliminovaly zpětnou vazbu.

Efekt je určen zejména hráčům na akustické nástroje, kteří chtějí mít svůj zvuk stále po ruce. Využijete ho při živém hraní i nahrávání. Pokud bychom trochu kalkulovali, potom je cena kvalitního mikrofonu a efektů nepoměrně vyšší než ta, za kterou si můžete pořídit AG-Stomp. V tom také vidím jeho hlavní přínos. Informace i zvukové ukázky si můžete prohlédnout a poslechnout na internetové adrese

http://yamaha.com/cgi-win/webcgi.exe/

DsplyModel/?gGUE00004AG+STOMP.

 

Info:

AG-Stomp je podlahový digitální multiefekt určený pro akustické nástroje. Jeho cena je 18 990 Kč.

Plus:

podařená simulace mikrofonů

variabilita zvuku

rychlá a přehledná editace

pohotové ovládání pomocí nožních přepínačů

kvalita efektů

"phantomové" napájení předzesilovače nástroje

Mínus:

špatná funkce ladičky

vyšší cena oproti např. DG-Stompu

Psáno pro časopis Muzikus