Xotic X-Blender - efektová smyčka

Xotic X-Blender - efektová smyčka
Xotic X-Blender - efektová smyčka

Sympatická bílá krabička, pomalovaná variací na jin a jang. Je pevně stavěná, a přesto lehká. Napájení obstará jedna devítivoltová baterka, ležící pod spodním víkem - zase to otravné šroubování... V případě potřeby lze připojit adaptér (není přiložen). Uvnitř Xoticu najdeme pouze diskrétní součástky, žádné SMD.

 

Název Blender (mixér, míchačka) jasně říká, k čemu tenhle fešák slouží - pro zařazení externího efektu (či efektů) do signálové cesty. Tedy vytváří efektovou smyčku, ovládanou nohou. Klasikou této kategorie je třeba Boss LS-2. Xotic pracuje podobně. Na vstup zapojíme nástroj. Externí efekty dáme do smyčky Send/Return. Vstup zesilovače na Out. A nožním přepínačem True Bypass (červená LED) smyčku zapínáme. Xotic však navíc nabízí dvě varianty propojení! Nožním Blend On/Off (modrá LED) totiž určujeme, zda-li je smyčka sériová nebo paralelní. V sériovém zapojení nic nenastavujeme. Ovládací prvky si přijdou na své až v módu paralelním. Kolečko Wed/Dry řídí poměr mezi efektovaným a čistým signálem. Mini „kroutítka“ Volume, Bass a Treble se starají o úroveň a korekce výstupního signálu. Boost výstup nakopne o šest decibelů. A konečně tlačítko EFX Phase obrací fázi. Je škoda je, že Xotic neumožní nastavit v sériovém zapojení úroveň hlasitosti. Ale je fakt, že stačí přepnout na paralelní režim, nechat Wed/Dry na maximu, a rázem máme sériové zapojení se vším luxusem.

 

Volume, Bass a Treble umí signál šikovně „doladit“. Je příjemné jejich lehké zacvaknutí ve střední (nulové) poloze. Asi nejlepší bylo nechat korekce kolem nuly a nastavit správný poměr hlasitosti. Velké kroutítko Wet/Dry je fajn, ale bylo nutné jej zafixovat páskou. Při transportu se snadno pootočí. True Bypass je „skutečně skutečný“. Při vypnutí zde není trvale navěšený vstupní obvod (jak bývá zvykem u některých jiných „true bypass“ obvodů).

X-Blender funguje příkladně. Můžeme jej využít jak mezi nástrojem a zesilovačem, tak v efektové smyčce komba. Paralelní režim byl skvělý třeba pro delay, sériový pak pro modulační efekty či kvákadlo. Úhrnem, tuhle krabičku musíme podrbat za uchem za zvukovou čistotu i nabízené možnosti.

Psáno pro časopis Muzikus