X-Series - Digitech Bass Squeeze

X–Series – Digitech Bass Squeeze
X–Series – Digitech Bass Squeeze

Reklama a manuálek neskromně uvádí, že se jedná o dvoupásmový kompresor studiové kvality (!) určený pro basové kytary. Kdyby to byla pravda, tak za tři tisíce sedm set devadesát korun by to byla opravdu bomba. Dál se v něm píše, že "je to jediný compressor/sustainer pedál, který je poctěn kompresní technologií OverEasy firmy dbx".

Dobrá návnada. Kompresory dbx pro mě znamenají ve vyšší cenové kategorii záruku kvality, avšak v této cenové třídě mě nechávají naprosto chladným a odsouvají profesionalitu do sféry umělých trumpet z hračkářství. Uvidíme. Další návnadou má být použití vlastní technologie Audio DNA-DSP, kterou používá výrobce v nových multiefektech s konverzí 24 bit AD/DA. V našem případě se jedná o mnohem jednodušší verzi řízení procesu, kde jsou převodníky stěží 16bitové (pro jistotu o tom nejsou nikde žádné informace).

Kromě nezbytného potenciometru výstupní úrovně (Level), zde máme jako specialitu ručně laditelný crossover (X-Over), kterým můžeme měnit horizontální hranici dělící frekvence v rozsahu 100 Hz až 3 kHz. Frekvenci pod touto hranicí komprimujeme basovým potenciometrem (Lo-Band), výškovým potenciometrem (Hi-Band) komprimujeme zbytek pásma nad touto úrovní. A aby duality náhodou nebylo málo, je zde ovladačům Hi a Lo přiřazena další funkce - korekční, takže s kompresí současně řídíme i množství výšek a basů a ještě i intenzitu výsledného zvuku. Dualita na druhou? Nebo vlastně na třetí? Hrozně nepraktické. Po delším čase laborování a hledání vhodné barvy a komprese se mi nejenom málem ukroutily ruce, ale začínala se mi i točit hlava. Výsledný zvuk malinko mění přirozenou barvu nástroje a je pokaždé trochu zkreslený. Zkoušel jsem použít i druhý výstup určený pro mix a z výsledného zvuku jsem měl kupodivu mnohem lepší pocit.

Poměr komprese (Ratio) výrobce neuvádí, a dokonce mám dojem, že ho i - pro mě z nepochopitelných důvodů - zatajuje. Attack je pevně nastaven a přijde mi, že si dává načas. Chybí mi i práh citlivosti (Treshold) nastavení úrovně komprese. Víc než kompresor mi krabička připadá jako sustainer. V mezních polohách potenciometrů efekt vytváří i umělý vítr. Obsahuje šumovou bránu (Gate), která v klidovém stavu výstup neuzavře úplně.

Cena u Praha Music Center je 3970 Kč.

Psáno pro časopis Muzikus