Warwick Rockbass Steve Bailey 6 - šestistrunná baskytara

Warwick Rockbass Steve Bailey 6 - šestistrunná baskytara
Warwick Rockbass Steve Bailey 6 - šestistrunná baskytara

V tomto testu vám představím šestistrunné basové monstrum sestrojené dle požadavků baskytaristy Steva Baileyho.

Recenze tohoto nástroje ve mně vyvolává polemiku stran šířky krku, hmotnosti a konstrukce nástroje. Tato baskytara disponuje mohutnějším krkem a hmotnostně by neprošla nominací do váhy muší či lehké. Patřím do kategorie hráčů, která vyhledává úlevu v lehčích nástrojích. Je dobře známo, že zvukové vlastnosti jsou spojeny s hmotnostním aspektem. Obecně platí, že lehčí nástroje mají lepší artikulaci, ale kratší sustain, oproti tomu těžší baskytary disponují dlouhým hutným tónem na úkor celkové zvukové barvy. Tato teorie má své opodstatnění, nicméně záleží na určitém typu nástroje a samozřejmě na konkrétním kusu. Osobně jsem vlastnil jak těžší nástroje s nepřesvědčivým sustainem, ale s dobrou barvou tónu, ale i nástroje lehké, s nadstandardně dlouhým dozvukem, při nepřesvědčivým průrazem v kapele. Jak si potom má člověk vybrat?

 

Warwick je po předchozích značkách Aria a Fender třetí firmou, se kterou Steve Bailey přivedl na svět svůj signovaný nástroj.

 

Rockbass Steve Bailey 6 nepatří do skupiny hubeňourů, odvděčí se vám téměř nekonečným dozvukem spolu s výraznou artikulací. Dalším konstrukčním prvkem, bez kterého jsem si před léty nástroje vyšší třídy nedokázal představit, je tzv. průběžný krk. Hned několik nástrojů, včetně tohoto modelu, mne přesvědčilo, že očekávané vlastnosti nástrojů průchozích lze docílit i na nástrojích šroubovaných. Rozměry krku, které jsou na tomto nástroji spíš v plusových hodnotách, jsou poslední osobní zkušeností, kterou si dovoluji zanést do svého testu. Měl jsem příležitost si před časem zahrát na Fender Jazz Bass s významně tlustším krkem. Tento nástroj mne velmi inspiroval co do zvuku, ale i hráčského pohodlí. Tloušťka krku v podstatě jen určuje vzdálenost palce od ostatních prstů, tedy hlubší krk rozhodně není překážkou. Problém může nastat na delších menzurách nebo na širokých hmatnících. Podtrženo dvojtečka, víc materiálu víc hraje a mělké nebo úzké rozměry nemusejí mít vždy ten nejpohodlnější odraz na hráčovo pohodlí.

 

Konstrukce

Ta basa je nádherná! Opravdu to není žádné peříčko a krk je z pořádného kusu materiálu, je laminovaný s asymetrickým profilem. Krk je vyroben z ovangkolu a proužků dřeva ekanga, je opatřen hmatníkem z „tygřího“ebenu. Pražcová verze tohoto modelu je vybavena čtyřiadvaceti pražci z extra tvrdého bronzu. Krk je k tělu přišroubován šesti šrouby. Tělo je vyrobené z olše a má pro firmu Warwick typické podélné prohnutí. Je opatřené lakem s vysokým leskem. Ladicí mechaniky a dvoudílná kobylka jsou očekávaně od Warwicku, vzdálenost strun na kamenech kobylky je 20 mm. Klasickým prvkem je rovněž výškově nastavitelný nultý pražec Just_A-Nut III. Oproti tomu snímače nenesou označení MEC, tedy značku, kterou na nástrojích Warwick vídáme, ale dle požadavků Steva Bailyho byly použity aktivní humbuckery od Seymour Duncanu. Aktivní elektronika je rovněž ušitá na míru Steva Baileyho, a její ovládání je minimalizováno do dvou dvojitých potenciometrů. Ten první slouží k ovládání celkové hlasitosti a poměru mezi snímači „balance“, ten druhý pro regulaci výšek a basů. Oba zdvojené potenciometry mají push/pull spínač, ten první slouží pro rychlé zdůraznění středů, ten druhý pro celkové vypnutí zvuku nástroje. Design nástroje podtrhuje pickguard z masivního nerezu. Pochvalu zaslouží i jednoduchý přístup k baterii a elektronice „zaklapávacím deklíkem“.

 

Zvuk

Pro mne je tento velmi kvalitní nástroj od firmy Warwick opravdu příjemným překvapením a osvěžením produkce firmy Warwick. Na novém zvuku a pocitu z nástroje má svůj nesporný podíl použitá elektronika a snímače. Nalezl jsem velmi inspirující zvuky jak na krkovém snímači ve stylu „P-Bass“ tak i kultivovaný Jaco „střeďák“ na snímači kobylkový. Kombinace obou snímačů a mírné odchylky od středové polohy reprodukuje zvuk, který očekávám od baskytar „moderního“ typu. S nástrojem jsem si velmi rozuměl a bez dlouhého kroucení jsem se vždy dobral požadovaného výsledku. Baskytara má vyvážený zvuk všech tónů na hmatníku, včetně těch nejvyšších. Nástroj má tu správnou průraznost a agresi, struna H zní vyrovnaně a silně. Její ochota znít v konstantní hlasitosti je opravdu úctyhodná. Zvuk zaujme velmi zpěvným, barevným a majestátným přednesem. Upřednostnění snímače u krku navozuje dojem zvuku, který znám z nahrávek Antonyho Jacksona a jeho Fodery. Ano, i takto tento nástroj umí zahrát. Steve Bailey je především bezpražcový hráč, tedy jeho signované modely se vyrábí jak s pražci, tak bez nich.

 

Info:

Warwick Rockbass Steve Bailey Artist Line 6 je šestistrunná baskytara (firma Warwick vyrábí čtyřstrunné i pětistrunné verze) s konstrukčními a zvukovými vlastnostmi nástrojů nejvyšší kategorie. Na našem trhu se prodává za cenu 92 231 Kč.

 

Plus:

zvuk

vyrovnanost tónů

dlouhý dozvuk

konstrukce, design

 

Mínus:

vyšší hmotnost

 

TECHNICKÁ SPECIFIKACE:

Menzura 34”
Rádius hmatníku 47”
Materiál krk ovangkol/ekanga
Materiál tělo olše
Materiál hmatník eben
Snímače aktivní SeymourDuncan
Aktivní elektronika ano
Hmotnost 5,3 kg
GigBag ano

 

www:

www.warwick.de/en/Warwick

Psáno pro časopis Muzikus