Warwick Bootsy Collins SpaceBass - Zhmotnění slova funk

Dostal jsem za úkol podívat se na zoubek elektrické basové kytaře Warwick Boots Collins SpaceBass. Jak asi už vidíte na obrázku, nejedná se o úplně tradiční tvar. Pokud tedy nejste ze stejné planety jako Bootsy Collins, jehož jméno a v podstatě i image tato baskytara nese.

Warwick Bootsy Collins SpaceBass - Zhmotnění slova funk
Warwick Bootsy Collins SpaceBass - Zhmotnění slova funk

Bootsy?

Nejen pro hráče na baskytaru by nemělo být jméno Bootsy Collins neznámé. Nebudu teď prolézat Wikipedii, abych vám tady vypisoval, kdy se tenhle chlápek narodil atd. Buď se tam podívejte sami, nebo, ještě lépe, zalistujte ve starších vydáních tohoto časopisu a tam najdete všeobjímající článek v rubrice Bass profil od mého milého kolegy Milana Janečka.

Abych ale přeci jen něco napsal, tak Bootsy Collins je ten člověk, co v roce 1970 přišel do kapely Jamese Browna, aby natočil legendární album Sex Machine a svým způsobem obrátil hraní na baskytaru naruby. Pak nelze nezmínit jeho účinkování v kapelách Parliament, Funkadelic a tak dále. Je to prostě ten šílenec s basou ve tvaru hvězdy. No nedělejte, že nevíte, kdo je Bootsy Collins!

Testovaný nástroj vyrobila firma Warwick jako cenově dostupnější verzi jeho signature modelu Bootsy Space Bass, která se prodává ve firemním custom shopu za obrovské peníze. Tento nástroj je, jak nápis zezadu hlavy hrdě hlásá, vyroben v Číně, s cenovkou někde mezi dvaceti a třiceti tisíci a Bootsyho duch mu rozhodně nechybí.

Warwick Bootsy Collins SpaceBass - Zhmotnění slova funk
Warwick Bootsy Collins SpaceBass - Zhmotnění slova funk

Čum na to fanky!

Když jsem si pro basu přišel do redakce, čekala na mě dost obrovská krabice. Z ní jsem vyndal basu zabalenou v gigbagu taktéž dost obrovském. A ani samotná basa není úplně malá. Ten gigbag se opravdu dost hodí, protože tahle baskytara se rozhodně do standardního basového gigbagu nebo kufru nevejde. Kromě basy jsem v gigbagu našel také inbusy na seřizování a novou devítivoltovou baterku na pohánění aktivní elektroniky.

Jak baskytara vypadá, si asi z obrázku dokážete představit. Stejně jako na tom obrázku, ale navíc ještě trojrozměrně. Hvězdné tělo je údajně mahagonové. Krk je vyroben z javoru, který je ale po své délce proložen dvěma tenkými proužky dřeva zvaného ekanga. Hmatník je vyroben z hezkého palisandru a je vykládán hvězdičkami. Pražců je čtyřiadvacet a jsou hezky usazené a začištěné.

Dva snímače značky MEC svým signálem krmí dvoupásmovou aktivku téže značky. Ovládání je jednoduché. Potenciometry Volume, Blend a jeden „dvoupatrový“ poťák ovládá basy (spodní část) a výšky (vrchní část).

Kobylka je klasická, warwickovská dvoudílná záležitost, se kterou lze struny krásně seřídit do všech světových stran. Nultý pražec se prý jmenuje Just-a-Nut III a je možné nastavit jeho výšku.  Takže kromě toho bláznivého designu je to vlastně standardní „worwaň“ se všemi praktickými vychytávkami, které tato firma nabízí.

 

Dá se na to hrát?

První věc, které se stala, když jsem si basu zavěsil na popruh, se dala čekat. Ano, basa se dost převažuje na hlavu. Aby ne, tělo je krátké a hlava obrovská a těžká. Po chvíli se mi ale povedlo celkem pohodlně zapřít pravou ruku o jeden cíp hvězdy a bylo možné začít hrát. Oproti „běžným“ basám je ale u tohoto kousku pro mě dost nezvyklý rozdíl v hratelnosti ještě kvůli tomu, že celá basa je vůči mému tělu posazena o dost víc doleva. V praxi to znamená, že pro tóny v první poloze je potřeba se opravdu natáhnout.

Ani hraní vsedě není u tohoto nástroje žádná legrace. Ne snad že bych čekal, že si to koupí nějaký bigbandový basák na hraní vsedě, ale třeba při cvičení je prostě potřeba dát si pozor, aby nějaký cíp hvězdného těla nepíchal do míst, kde by to mohlo být nepříjemné. Jestli mi rozumíte... Samozřejmě mám na mysli stehna.

 

Zvuk!

Kdo by čekal, že basa bude taky znít tak úchylně, jak vypadá, ten by se mýlil. Zvukově je to nástroj až překvapivě vyvážený a v tom nejlepším slova smyslu normální.

Poměrně oblíbená konfigurace snímačů (humbucker u kobylky a single coil u krku) nám umožňuje z nástroje dostat jak zvuky typu MM, tak JB a při vysólovaném krkovém snímači do jisté míry i PB. Anebo bez škatulkování, prostě super zvuk, ostrý, tupý, vysoký i hluboký. Jak je libo. Aktivka funguje vkusně a účinně a neměl jsem s ní žádný problém. Prostě klasická moderně znějící basa s konkrétním zvukem, který by se mohl prosadit. Vzít na koncert jsem si ji tedy netroufl, protože pro ni nemám použitelný stojánek, a kdyby na ní ulpěl škrábaneček, dostal bych v redakci za uši.

 

Když v roce 1970 osmnáctiletý Bootsy nastupoval k Jamesi Brownovi, hrál na úplně obyčejný Fender Jazz Bass. To až později ho unesli mimozemšťané...

 

Funky shrnutí

Abych to shrnul, máme tady naprosto originální a vzhledově totálně výstřední baskytaru, která ale hraje opravdu dobře. Pokud se někdo rozhodne ji koupit, musí se připravit na to, že život s ní nebude tak pohodlný, jako s „normální“ baskytarou. Takže bude muset bojovat s přepadáváním na kebuli, s tím že pro ni jen tak nesežene jiný futrál než ten, co najde v krabici, s tím že ji nejde dát do skoro žádného kytarového stojánku... Ale na druhou stranu si ho všichni všimnou i přes to, že je „jenom basák/basačka“, a bude mít solidně vyrobenou a skvěle znějící basu.

 

Info:

Baskytara Warwick Bootsy Collins SpaceBass je signature model basisty Bootsyho Collinse. Má design, který říká vše, a je precizně vyrobena v Číně. Její cena je 27 997 Kč.

 

Plus:

design

zpracování

zvuk

někteří vás budou milovat

 

Mínus:

hratelnost

ergonomie

někteří se vám budou smát

 

Technická specifikace

tělo mahagon
krk šroubovaný, javor/ekanga
hmatník palisandr
menzura 34” (long scale)
pražce 24
elektronika aktivní dvoupásmová, MEC

 

http://www.warwick.jp/

Psáno pro časopis Muzikus